Bioshock - iOShock

 Little-Sister-and-Big-Daddy

Padittomien maassa iPad on kuningas, vai onko?

Mobiiliuskovaisten mielestä älypuhelimet ja täppärit kehittyvät sellaisella vauhdilla, että ne  tekevät pelikonsolit pian tarpeettomiksi. Koska uskonnot harvoin kestävät järjen valoa, kokeillaan Bioshockilla.

Arvoisa valamiehistö, tämän arvostelun aikana aion kertoa teille, mitä tapahtuu, kun peli poistetaan luonnollisesta ympäristöstään ja pakotetaan ohjaimettomaan kosketusnäyttötaulutablettisormitietokoneeseen, eli täppäriin. Kun Bioshockilta katkotaan kädet ja nimestä poistetaan alkukirjain, edessä on täppärimatka ohjaustuntuman Mariaanien hautaan.

Mitkä kolme asiaa toimintapelissä pitää olla kunnossa? Kuka sanoi grafiikka, tekoäly ja fysiikkamoottori? Väärin, vastaus on kontrollit, kontrollit ja kontrollit..

Mä elän vieläkin

Seitsemän vuotta sitten julkaistu Bioshock oli tunnelmaltaan onnistunut henkinen jatko-osa System Shock -pelisarjalle. Omaperäinen vedenalainen maailma yhdistyi komealla tavalla roolipeliräiskintään, parhaimmillaan tunnelmaa pystyi leikkaamaan veitsellä. Bioshock oli onnellinen ja vietti normaalia räiskintäpelin elämää.

Sitten sikariporras päätti, että peli pitää sovittaa myös täppäröitsijöiden riemuksi. Tässä vaiheessa päämieheni elämä muuttui dramaattisesti. Vaikka harjaantumattomalle silmälle Bioshockin elämä näyttää tismalleen samalta kuin aikaisemmin, pinnan alla kuhisee.

Bioshock on vanhentunut tyylillä. Kymppituumaisen täppärin ruudulta tihrusteltuna grafiikka näyttää oikein komealta ja peli on mainio todiste Epicin Unreal-pelimoottorin mobiilivesan muskeleista.

Audiovisuaalisesti porttaus onkin oikein onnistunut. Alustavaihdos näkyy lähinnä latausaikojen pidentymisenä, toisinaan hitaasti kasvavaa palkkia saa tapittaa kuin nepuliaikoina konsanaan.

Suorituskykyongelmia ei iPad Airilla esiinny missään vaiheessa, mutta oletan että mopoisemmalla kalustolla retki Raptureen ei ole aivan yhtä sulava.

Cheek on liekeissä.

Ei mikään velocirapture

Tähän asti kaikki hyvin. Tilanne muuttuu, kun näpit iskeytyvät kosketusnäytön pintaan. Sille on syynsä, miksi räiskintäpelit tehdään pc- ja konsolimiesten riemuksi: tunnoton lasipinta on luokattoman huono korvike fyysisille ohjaksille.

Konsolihenkiset kontrollit on täppäröity mahdollisimman loogiseksi paketiksi. Ruudun vasemmassa alalaidassa on virtuaalinen joikkari, joka emuloi padin toista tattia. Toisessa laidassa on pala joikkarivapaata pintaa, jota hipelöimällä katse kääntyy.

Muut tarvittavat painikkeet on ripoteltu pitkin oikeaa alalaitaa, joten peukaloille riittää töitä.  Aseen lataus, tussarin vaihtaminen, ammuskelu ja muut pelimaailman vuorovaikuttamiseen käytetyt namiskuukkelit on sullottu niin pienelle alueelle, että astetta kovemmassa kohkauksessa peukalot loppuvat taatusti kesken.

Padimaailmassa etusormista on apua, kiitos liipaisimina toimivien hartianappien, mutta iPadimaailmassa tästäkään riemusta ei edes haaveilla. Toimintoja on ihan liikaa kahdelle peukalolle.

Nappulahelvetti on pakottanut pelidesignissa kompromisseihin, sillä pelin tempoa on tiputettu todella paljon. Mörrien eteen voi tepsutella turvallisesti, ja vastustaja tippuu, kun liipaisimesta muistaa vetää jahka tähtäin muuttuu punaiseksi. Tulialue on mallia hehtaaripyssy,  riittää, että torrakon saa suunnilleen oikeaan suuntaan ennen kuin tökkii ampumanappulaa.

Vaikka täppäröity Bioshock on vauhdiltaan rollaattorin varassa etenevä senioriversio,  haastetta ei pelistä puutu. Etenkin kovemmilla vaikeustasoilla turpaan tulee ja balalaikka soi, sormien haroessa sopivia virtuaalipainikkeita, jotta hitaasti liikkuva ukkeli saa rintamasuunnan rähinään päin.

Kun haaste kumpuaa pelitapahtumien sijaan ohjattavuudesta, on menty pahasti levämetsään. Bioshockin täppäriporttaus edustaa ohjaimettomien räiskintäpelien kermaa, mutta pelityyppi on iPadin kaltaiselle laitteelle totaalisen väärä.

Rampautettu Bioshock on kaunis katsoa ja kuunnella, mutta illuusio onnistuneesta käännöksestä murtuu heti, kun peliä alkaa pelata.

Arvoisa valamiehistö, näin olen asian todistanut.

 

Bioshock

https://www.2kgames.com/bioshock/

2K China/2K Games

Arvosteltu: iPad Air

 

Täppäröity Bioshock on kaunis katsoa, mutta kankea pelata.

67