Convoy - Polttoainekriisi

Ajokkeihin mahtuu koosta riippuen 1-4 asetta.

Sivilisaation romahduksen jälkeen bensiini on kultaa kalliimpaa. Oikeaa Mad Max -peliä odotellessa matka Saattueen mukana tyydyttää bensanmetsästyksen ja autotaistelun pikkunälän.

Convoy on roguelike ja rakentaa jännitteensä roolipelielementtien, satunnaisuuden ja pysyvän ”kuoleman” varaan. Sen apokalyptisen (lue: hollantilaisen) madmaxaava romuscifimaailma on kliseinen, mutta varma valinta autoräimeelle. Pelin valttikortteja ovat taktiset autotaistelut, joita on nähty viimeksi, hetkinen, ööh, joskus kivikaudella, SSI:n Road War -peleissä?
Perinteinen sivilisaation romahdus -skenaario on korvattu scifijuonella, jossa avaruusristeilijä tekee pakkolaskun universumin laitapuolen Omek Primeen. Kapteeni kaipaa varaosia ja etsintätehtävä annetaan pelaajan johtamalle rekkasaattueelle. Omek Primessa ei ole keskushallintoa tai edes valtioita, valtaa ja voimaa käyttävät raakalaismaiset raiderit, privateer-piraatit ja T.O.R.V.A.K.:n teknotorvelot. Saattue kuluttaa bensaa ja rahamaisia bolt-tarvikkeita, mikä tuo hommaan roguelikemaisen ”aaagh, taas gaso lopussa” -jännitteen. Bensan loppumiseen ei tosin kuole, mutta kuolemiseen kuolee ja sitten vain aloitetaan alusta uudestaan.

Taistelurekka 

Paikallisia biltemoja etsivä autosaattue koostuu MCV (Main Convoy Vehicle) -rekasta ja korkeintaan neljästä amatöörivalmisteisesta taisteluajoneuvosta. Jos MCV tuhoutuu, se on siinä, mutta muilla ei ole niin väliä, paitsi puolustuskyvyn heikkenemisen kannalta. Taistelumobiilit liikkuvat ja suojaavat rekkaa, joka pysyy paikallaan ruudun keskellä tai bossimatseissa reunalla. MCV on alussa puolustuskyvytön, jos EMP-tykkiä ei lasketa, mutta asepäivitysten jälkeen rekankin taistelupanos on merkittävä.
Mielenkiintoiset taktiset kahakat kuvataan suoraan ylhäältä. Taistelun alussa viholliset huristelevat MCV:tä kohti takaa ja sivuilta. Nujakat ovat puoliksi tosiaikaista huristelua, jossa liikkumis- ja tulikomennot annetaan hiirellä taukotilassa. Komennot menevät läpi milloin tahansa, mutta hidas harkinta on kiperissä paikoissa tarpeen. Etenkin estevaroitukset on syytä huomioida heti, sillä sellaiseen pasauttanut auto räjähtää, ja pitkälle tuunatun rakkineen menetys kirpaisee. Vauhdin tuntua luodaan yksinkertaisen näppärästi ajokkien renkaanjäljillä ja oikealta vasemmalle vierivällä maastolla.
Väistelyn lomassa mietitään, mihin vastustajaan tulitus keskitetään. Useimmiten keskittäminen kannattaa, koska rikkinäiset vihut ampuvat yhtä kovaa kuin ehjät. Aina se ei vain onnistu, sillä autot liikkuvat sinne sun tänne ja tulilinjan edessä saattaa olla autoja tai esteitä, eivätkä pitkään kärventävät laserit säästä omiakaan ajokkeja. Ballistisilla aseilla näkölinjaa ei tarvita, mutta raketteja ei riitä joka masiinaan. Blokkaamalla tai ilkeästi ajoitetulla EMP:llä esteitä päin pakottaminen on ammuskelua vaikeampi, mutta makoisampi tuhoamistapa.

Huutomerkit varoittavat hetken päästä iskevästä rakettikeskityksestä.

Leiri jatkaa auton matkaa

Saattueen etenemistä seuraavan heksakartan värit kertovat, kenen valtapiirissä liikutaan. Kartta ei ole pelkkä kulissi, maasto vaikuttaa etenemisnopeuden kautta bensan kulutukseen. Leirit ovat tärkeimpiä kohteita, sillä taisteluiden vaurioita ei korjata tien päällä. Huoltojen ohella leirit myyvät bensaa, aseita, päivityksiä ajokkeihin ja kokonaan uusia ajoneuvoja. Tuotevalikoima vaihtelee, ainoastaan huoltoa ja polttoainetta tarjotaan joka paikassa.
Tehtävät ovat monivalintoihin perustuvia, huumoripitoisia minitekstiseikkailuja, jotka ovat täynnä scifiviittauksia: Donnie Darkoa, Robocopia tai vaikka Kellopeli Appelsiinia. Lainauksia on liikaa, Convoyn maailmassa oikeastaan mikään ei ole omaa. Toisaalta niitä on myös liian vähän, koska toisto tuntuu jo toisella yrityksellä, ja ennen pitkää valintojen seuraukset ovat tuttuja.
Tehtävien aloituspaikat on merkattu karttaan, aktiivista keikkaa seurataan suuntanuolella ja etäisyysmittarilla. Tekstiosissa saattaa tulla tappioita, mutta yleensä mokaaminen tarkoittaa jonkin potentiaalisen edun, kuten uuden ajokin, missaamista. Palkkiot ovat pääasiassa boltteja ja/tai bensaa. Jos ja kun gaso loppuu kesken keikan, kolonna jää odottamaan kauppakaravaania tai vihamielisiä vieraita, tuhotuista vastustajista irtoaa osien lisäksi aina jonkin verran menovettä.
Samanlaisina toistuvista tehtävistä huolimatta Convoyn uusinta-arvo on roguelikeille ominaisesti korkea, sillä balanssi on kohdillaan. Osien ja bensan kulutus on kovaa, mutta ei niin kovaa, että epätoivo ja turhautuminen ottaisivat niskalenkin. Sain easyllakin muutaman kerran pataani, kunnes ymmärsin suunnata heti vähän pahemman matsin jälkeen lähimpään leiriin. Vaikeustason kiristäminen vähentää aloitusbensaa ja -boltteja ja nostaa vihollisten varustelutasoa.
Convoyn voima on mainio taistelusysteemi ja ajokkien monipuoliset päivitysmahdollisuudet, ei niinkään kliseinen juoni ja scifilainauksilla toimivat tehtävät, vaikka ne hetken hymyilyttävätkin. 
Convoy sopisi muuten todella loistavasti täppärille, eikä käännöstä tuskin tarvitse odottaa pitkään, jos Convoy menestyy ansaitsemaansa tapaan.

 

90