Death Rally – Riemukuplan romuralli

Kun demoscenen ryhmä ilmoittaa siirtyvänsä harrastuskoodaamisesta oikean työn puolelle ja tuottavansa jossain vaiheessa pelejä, jää projekti monesti kuumaksi ilmaksi. Poikkeuksiakin on. Death Rally on suomalaisen Future Crew'n jäänteiden tuote. Scenehenki elää pelissä vahvasti ja kaiken kukkuraksi Death Rally on hyvä.

Death Rally on Slick'n'Slide kolmannessa potenssissa, eli lintuperspektiivistä kuvattu autopeli. Kilpailuissa sijoittumisesta heruu rahan lisäksi sijoituspisteitä, joiden perusteella noustaan arvoasteikossa ja päästään lopulta kisaamaan maailmanmestarin tittelistä salaisella areenalla.

Pelaajan lisäksi pisteistä taistelee 29 muuta autoilijaa. Kuhunkin kierrokseen osallistuu 11 tietokoneen ohjaamaa kuljettajaa ja heidän sijoituksensa pistetilastossa elää jatkuvasti. Jos radalla tapahtuu paha onnettomuus, saattaa jopa joku konehahmoista kuolla. Hänen tilalleen liigaan nousee uusi yrittäjä, joka aloittaa C-sarjan jumbosijalta.

Voittoraha kulutetaan oman auton rassaamiseen. Lähes kaikista kisoista palataan pelti lommoilla ja akselit vääntyneenä, eikä korjaaminen ole suinkaan ilmaista. Pahimmassa tapauksessa seuraavaan kisaan voi joutua lähtemään jo valmiiksi rikkinäisellä peltilehmällä.

Ylimääräisellä rahalla voi omaa autoa viritellä entistä paremmaksi. Jossain vaiheessa virittelyä loppuu auton rungosta kantokyky ja edessä onkin uuden menopelin ostaminen. Autoja on tarjolla kaikkiaan kuusi erilaista ja mukaan mahtuu designiä kuplavolkkarista Ferrariin.

Death Rallyssä häviäjät ovat häviäjiä, eikä moraalisesta voitosta saa edes kurkkuaan kosteaksi. Niinpä voittoon pyritään keinolla millä hyvänsä. Edessä hidastelevia kuskeja voi kehottaa siirtymään sunnuntaikaistalle kohteliaasti valoja vilkuttamalla ja torvea töräyttämällä, ja jollei tie aukene, se raivataan väkivallalla. Jos töniminen ja kolhiminen ei auta, puheenvuoro siirtyy kaliiberille 7.62. Koska konekiväärit osoittavat vain menosuuntaan, pitää takaa tulevat pysäyttää jotenkin. Niin kuin miinoilla.

Mutkaisten ratojen lisävarusteeksi kannattaa etupuskuriin niitata metriset teräspiikit. Kun edessä ajava kilpailija hidastaa mutkassa, isketään kaasu pohjaan ja niitataan kaveri päin penkkaa. Jos hyvin käy, vastustaja ei pääse heti karkuun ja pitkällä konekiväärisarjalla saadaan aikaan vekkulisti vauriota.

Autoissa vakiovarusteena olevaa turbobensaakin saa tehostettua. Pienellä käteisavustuksella bensatankin saa täyteen rakettipolttoainetta ja ohittaminen helpottuu huomattavasti. Haittapuolena superbensa kuluttaa moottoria ja jokainen kaasutus aiheuttaa autolle vaurioita.

Erityisen hankalissa tilanteissa mustan pörssin kavereilta saa sikakorkoista lainaa ja heidät voi myös palkata sabotoimaan kilpakumppaneiden autoja. Pelaaja saa myös itse satunnaisesti yhteydenottoja hämäräperäisiltä gangsteripomoilta, jotka tekevät hänelle tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä. Keikkoihin kuuluu muun muassa kilpakumppaneiden "hoiteleminen" ja tiettyjen esineiden poimiminen kilparadalta.

Tuimia lisäbonuksia on tarjolla myös kaikkien kanssapelaajien täydellisestä romuttamisesta, pitkistä voittosuorista ja nopeista kierrosajoista. Radalle ilmestyy tuon tuosta pienempiä bonusmerkkejä, kuten rahaa, ammuksia, lisäpanssaria ja turbobensaa.

Death Rallyn pelattavuus ja vaikeustaso ovat kohdallaan. Eräs pieni tekninen yksityiskohta jäi häiritsemään: peli käyttää hyvin tummaa väripalettia ja toisen testikoneen monitorilla yöratojen ajaminen oli sula mahdottomuus. Gamma Correction olisi pelastanut päivän.

Death Rally on hyvä peli, muttei sentään erinomainen. Jälkimmäiseen arvosanaan oltaisiin vaadittu lisää virittelymahdollisuuksia, aseita ja autoja. Vaikka ratoja on yhteensä 18 kappaletta, eivät ne eroa toisistaan tarpeeksi ja uudet radat toivottaisi tervetulleeksi mielellään.

90