Defense Grid 2 - Kujanjuoksu ydinreaktorille

 Tornipuolustukset puhkesivat kukkaan viime vuosikymmenellä. Joko kaavamaisen genren ideat ovat ehtyneet?

Viime vuosina tornipuolustuksia on syntynyt kuin asteroideja planeettojen yhteentörmäyksessä. Pidän Xbox 360:lle kuusi vuotta sitten julkaistua Defence Grid: The Awakeningiä yhtenä parhaista tornipuolustuksista: juonella höystetty, kohtuullisen taktinen ja nätti tapaus. Potkustartatun Defence Grid 2:n scifimaailman perusasetelma on sama, ihmiset vastaan muukalaiset, jotka haluavat varastaa reaktorien energiaytimet hinnalla millä hyvänsä.

Defence Grid 2:ssa ihmisille etsitään uutta kotia, mutta energiaytimiä ahnehtivat, planeetan pintaa pitkin jonossa hyökkäävät muukalaiset haittaavat rakennustöitä jatkuvasti. Puolustustorneja ohjaavat humoristiset tekoälyt hölöttävät tehtävien alussa, kuluessa ja lopussa. Muukalaisia johtava outo äly kertoo oman näkemyksensä tilanteesta tehtäviä ladatessa. Nyanssien selvittämiseen tarvitaan huolellista kuuntelua ja lukemista, mutta pääasiassa tarina on modattua Starship Troopersia.

Perustornin alle rakennettavat halvat buustitornit ovat näkyvin uusi kikka kolmonen. Extraa maksava buustitornin spessu tuo joko lisää lämää, paljastaa muukalaisten verhouksen tai antaa kuolleista ököistä käteisbonuksen. Tornien ominaisuuksia rukataan vähitellen aukeavilla tornikohtaisilla vaihtoehdoilla, kuten vihollisia hidastavilla takyoniluodeilla, ylimääräisellä sirpalevahingolla tai tulituksen vahvimpaan viholliseen keskittämisellä lähimmän kohteen sijaan. Huonoja vaihtoehtoja ei ole, joten jotain päälle vaan.

Torneja asetellaan puolivapaasti reaktoria kohti tarpovien muukalaisten reitin varrelle. Joissain kentissä on paljon rakennusruutuja ja avointa lääniä reittien venyttämiseen, toisinaan täytyy tyytyä alienien vakioväyliin ja rajallisiin rakennuspaikkoihin, joissa tornien valinnalla on suurempi merkitys. Taktista silmää ja suunnittelua kaivataan etenkin avoimissa kentissä. Sain niissä usein ainakin kerran köniini jo perusvaikeustasolla. Myöhemmin avautuvista ohjustorneista muodostui nopeasti suosikkini, sillä niiden kantama on pitkä ja osuma tömäkkä. Tasapainon nimissä jopa liian tömäkkä.

DefenseGrid2_Release 2014-10-21 00-57-05-51

Suurennuslasi käyttöön

Kenttiä on vain 20, mutta ne ovat selkeästi erilaisia ja niitä voi jauhaa kymmenessä spesiaalikonfiguraatiossa, jotka rajoittavat tai muuttavat sääntöjä. Torneilla ei ole esimerkiksi lainkaan kolmatta päivitystasoa, tornit toimivat vain kursorin lähellä tai normaalin 30-35 aallon sijaan kimppuun iskeekin sadan vihollisaallon massa. Kiperässä Jäätynyt ydin -moodissa varastetut ytimet eivät enää leiju hitaasti takaisin reaktoriin, kun muukalainen kuolee, joten joku toinen monsu pääsee jatkamaan suoraan siitä, mihin edellinen nuupahti. Yhtä kaikki, tornipuolustelua piisaa, noh, kyllästymiseen saakka.

Muukalaisten murjominen onnistuu myös kahden pelaajan kilpa- tai tiimipuolustuksena netin välityksellä. Kilpailussa omalta kentältä listityt muukalaiset ilmestyvät vastustajan kentälle, vastustaja "näkyy" ruudulla vain pistekäyränä. Tiimipuolustuksissa rakennetaan tilasta riippuen joko vapaasti tai ainoastaan omille ruuduille. Tuntemattoman kaverin tuoma lisäarvo on tyypilliseen tapaan tuntematon, ellei peräti olematon, mutta toisen padin puutteessa saman sohvan pelimuoto jäi testaamatta.

Selkeisiin puutteisiin tai suoranaisiin vikoihin en törmännyt. Kentät ovat monipuolisia ja erilaisia puolustustorneja on paljon. Ainoana harmin aiheena yksityiskohtaisesta graffasta on välillä vaikea saada rupuisessa 42 tuuman Full HD -töllössä yhdellä silmäyksellä selkoa siitä, mikä torni missäkin jököttää. Zoomaus helpottaa hommaa, mutta silloin katoaa hetkeksi tärkeä kokonaiskuva. Pienetkin hidasteet reagoinnissa vaikuttavat, koska viholliset marssivat reaktorille tasaisen tappavaan ja joskus hyvin rivakkaan tahtiin.

Siististi viimeistelty Defence Grid 2 on tyylikäs, monipuolinen ja taktiikkaa vaativa tornipuolustus, jossa on sopivasti omia mausteita runsaslukuisesta ja suhteellisen tasalaatuisesta massasta eroamiseen. Defence Grid kakkonenkaan ei tosin pysty tyystin karistamaan yksinkertaisen lajityyppinsä rasitetta: kun olet nähnyt yhden tornipuolustuksen, olet nähnyt ne kaikki.

 Petri Heikkinen

 

Defense Grid 2

Xbox One, saatavilla PS4, PC

Hidden Path Entertainment/505 Games

Versio: Myynti

Moninpeli: 2 netissä tai samalla koneella

Ikäraja: 12

 

Teknisesti pätevä ja sievä tornipuolustus, jossa on pari tuoretta ideaa.

85