Kuvitellaan, että olet kirjoittanut erinomaisen elokuvakäsikirjoituksen, jossa omaperäisyys kohtaa täydellisesti kaupallisen potentiaalin. Oletetaan, että sinulla on jopa käytössäsi elokuvan tekemiseen Yhdysvalloissa vaadittavat 40 miljoonaa taalaa. Kuvauksiin pitäisi päästä pian, mutta veikkaan, että et siinä onnistu. Sinulta nimittäin puuttuu valta.
Jotta saisit elokuvasi valmiiksi, tarvitset siihen näyttelijöitä ja muuta henkilökuntaa niin valtavasti, että et pystyisi heitä yksi kerrallaan palkkaamaan. Tai, jos jotenkin ihmeen kautta pystyisitkin, kuka markkinoisi ja levittäisi elokuvaasi? Mistä löydät vapaat salit ja kuka suostuisi vuokraamaan ne suomalaiselle no-bodylle? Itsekö teetät tarvitsemasi vähintään tuhat kopiota elokuvasta ja levität ne pakettiautolla ympäri USA:ta? Entäpä ulkomaanmarkkinat?
Premiere listaa
Elokuvalehti Premiere on jo vuosien ajan listannut Hollywoodin sata vaikutusvaltaisinta päättäjää. Listaa luetaan kimalluskaupungissa tarkasti ja sitä pidetään luotettavana ja suhteellisen oikeaan osuvana.
Elokuvamaailmassa valta tarkoittaa sitä, kuinka helposti kyseinen henkilö saa haluamansa elokuvan tuotantoon ja valkokankaalle. Joku voi teetättää tehosteleffan sormia napsauttamalla - ja joskus tuntuu siltä, että niin on tehtykin - mutta toiset taistelevat vuosikymmeniä saadakseen projektinsa valkokankaalle.
American Beaty on edellisestä hyvä esimerkki. Käsikirjoitus pyöri Hollywoodissa vuosien ajan jokaisen mahdollisen studion työpöydällä, kunnes Steven Spielberg tarttui siihen ja pisti saman tien tuotantoputkeen. Spielbergiä ei elokuvan krediteissä edes mainita, mutta hänen valtansa riitti elokuvan valmistumiseen.
Spielbergin valta perustuu vain osaksi siihen, että hän on äärimmäisen menestynyt ohjaaja ja tuottaja. Tärkeämpää on, että hän on nykyään ihan oikea leffamoguli: DreamWorks SKG -studion S-kirjain.
Tästä huolimatta Steven Spielberg ei suinkaan ole Hollywoodin vaikutusvaltaisin mies. Hän ei ole myöskään George Lucas, tai kukaan muukaan tunnettu ohjaaja-tuottaja, näyttelijöistä nyt puhumattakaan.
Kuka hiton Levin?
Premieren maaliskuisen The 100 Most Powerful People in Hollywood -listan megamoguli numero yksi on Gerald Levin. Nimi ei välttämättä kerro yhtään mitään edes kaikkein fanaattisimmalle elokuvaharrastajalle, mutta Wall Street Journalin lukijoille hän on tuttu mies. Kun maailman suurin Internet-yhtiö American OnLine ja mediajätti Time Warner yhdistyivät, 61-vuotias Levi nousi suurkonsernin pääjohtajaksi. Showbisnes ei koskaan lepää ja se muuttuu kaiken aikaa, minkä todisteena Leviniä ei mainittu lainkaan viime vuoden listalla.
Muutenkaan kärkipään nimet eivät tavallisille ihmisille paljon kerro, vaan he ovat suurten Hollywood-studioiden johtajia, jotka vetävät naruja kulissien takana. Ensimmäiset tutut nimet ovat Steven Spielberg sijalla 5. ja George Lucas sijalla 9.
On toki helppo ymmärtää, että yrityksen johtaja on tärkeä päätöksentekijä. Sen sijaan tähtien agentit ovat yllättävän vaikutusvaltaista porukkaa. Jos joku haluaa elokuvaansa Julia Robertsin, hän ei suinkaan soita Julialle ja pyydä tätä porukkaan mukaan, vaan hän ottaa yhteyttä neiti Robertsin agenttiin. Jos rooli, käsikirjoitus ja luvassa oleva palkkio ovat agentin mielestä vaivan arvoisia, hän toimittaa tekstin päämiehelleen ja voi antaa jopa hyväksymissuosituksen.
Myös agenteissa on omat supertähtensä, jotka voivat kehittää kokonaisia paketteja tietyn käsikirjoituksen ja tiettyjen näyttelijöiden ympärille. Tällaisen paketin haltijalla on jo runsaasti valtaa. Jos hän haluaa, että studio pistää myös serkkupojan nimen leffan alkuteksteihin ja siitä pitää maksaa serkulle sata tuhatta taalaa, maksaja kyllä löytyy jossakin tarjouskilpailun vaiheessa.
Lakimiehet menestyvät
Aivan terävimmän kärjen jälkeen listalla on myös kohtuullinen määrä näyttelijöitä. Heitä on TOP 100:ssa noin 35. Studiopomojen, agenttien ja näyttelijöiden lisäksi Hollywoodissa jyräävät lakimiehet. Edes vaatimaton elokuvatähti ei tee yhtään sopimusta ilman juridisesti pitäviä papereita. Hyvä lakimies on painonsa arvoinen kultaa ja sen verran hän yleensä veloittaakin.
Lakimiehiä tarvitaan esimerkiksi silloin, kun sovitaan näyttelijän palkkiosta. Hyvin usein se ei ole vain tietty dollarimäärä, vaan lisäksi tulee myös tietty osuus elokuvan tuotosta. Kirjanpidollisilla kikkailuilla menestysleffakin saadaan helposti näyttämään huonolta bisnekseltä, joten porsaanreiät tukkiva juristi on tarpeen.
Väittävät esimerkiksi, että menneiden vuosien megahitti Forrest Gump (1994) ei olisi virallisesti vieläkään tuottanut penniäkään voittoa. Tämä varmasti harmittaa alkuperäisen Forrest Gump -romaanin kirjoittanutta Winston Groomia, jolle on sopimuksellisesti luvattu muutama prosentti nimenomaan elokuvan mahdollisesti tuomasta voitosta. Viisas lakimies olisi tyytynyt pienempään osaan kokonaistuotosta.
Sen sijaan Jack Nicholsonin agentti ja lakimies onnistuivat laatimaan niin ovelat pykälät, että Nicholson sai Batmanin (1989) palkkion lisäksi vielä muutaman kymmenen miljoonaa taalaa myös Batman Returnsista (1992), vaikka hän ei siinä enää edes näytellyt.
Hollywoodin 10 vaikutusvaltaisinta
1. Gerald Levin
AOL Time Warner
2. Sumner Redstone
Hallituksen puheenjohtaja, Viacom
3. Rupert Murdoch
Hallituksen puheenjohtaja, News Corp.
4. Michael Eisner
Hallituksen puheenjohtaja, The Walt Disney Company
5. Steven Spielberg
Ohjaaja-tuottaja, SKG DreamWorks
6. Edgar Bronfman Jr.
Toimitusjohtaja, Seagram Co.
7. Jonathan Dolgen ja Sherry Lansing
Hallituksen puheenjohtaja, Viacom Ent. Group, Paramount Motion Picture Group
8. Peter Chernin ja Bill Mechanic
Toimitusjohtaja, News Corp. ja hallituksen puheenjohtaja, Fox Filmed Entertainment
9. George Lucas
Tuottaja-ohjaaja-visionääri-moguli
10. Howard Stringer ja John Calley
Hallituksen puheenjohtaja, Sony Corporation ja Sony Pictures Ent.