Ikkuna raollaan

Vaikeasti suomeksi kääntyvä window of opportunity tarkoittaa lyhyttä aikaa, jolloin joku asia voi tapahtua. Xbox 360:n ikkuna on auki kevääseen asti.

Sonya ei voi aliarvioida. Pleikkaripajaa johtavan Ken Kutaragin lennokkaille puheille tunteita tulkkaavasta teknologiasta on helppo naureskella, mutta kerta toisensa jälkeen täsmäohjatuilla lööperipuheilla on vedetty matto kilpailijan alta.

PS2:n Emotion Engine -propaganda tappoi Dreamcastin, Segan viimeiseksi jääneen pelikoneen. Dreamcastin julkistuksen aikaan Kutaragi masinoi sen luokan propagandamyllyn tulevan Pleikkarin tunteita tulkkaavasta Emotion Enginestä, ettei kukaan enää uskaltanut ostaa Dreamcastia, vaan halusi odottaa PS2:ta. Vaikkei PS2 lopulta ollut Dreamcastia kummempi vehje, vahinko oli jo tapahtunut.

Viime kevään E3:ssa Microsoft näytti ensimmäistä kertaa Xbox 360:n ja sen vielä pahasti keskeneräisiä pelejä. Samaan aikaan Sony oli teettänyt näyttäviä videoita PS3:n peleistä. Myöhemmin selvisi, että videot olivat kotoisin Hollywoodin efektipajoilta eikä peleistä. Vahinko oli jo tapahtunut ja Xbox 360:n ensi-illalta oli varastettu huomio.

Xbox 360:lla on korkeintaan vuosi aikaa huseerata markkinoiden ainoana uuden sukupolven konsolina. PS3 on tuskin kaupoissa ennen ensi vuoden joulua. Hirvittävä mediamyllytys alkaa luultavasti paljon ennen sitä, viimeistään kevään E3-messuilla.

Xbox vs. WebTV

Microsoftin Xbox-osaston vetäjä Robbie Bach on todennut heidän voittaneen edellisessä erässä pelaajien sydämet, nyt on aika voittaa lompakot. Bisnes riuhtaistaan voitolliseksi vetoamalla suuriin massoihin: niihin, joille pelaaminen tarkoittaa Pleikkaria.

Mikään uusi kodintekniikka ei ole lyönyt läpi tavisten avulla. Ensin houkutellaan early adopterit, ne, joiden on pakko saada uudet lelut hinnalla millä hyvänsä. He ovat viihdeteollisuuden alfa-uroksia. Heidän mielipiteensä määrittelee sen, mitä tavikset pian raahaavat pukin konttiin.

Edellisessä erässä Xbox voitti edelläkävijöiden sydämet parilla tismalleen oikeaan aikaan ajoitetulla tempulla. Xboxin tullessa markkinoille kotiteatteri ja DVD-leffat olivat kaikkien huulilla. Pelikone, joka tuuppasi ulos vaikuttavaa monikanavaista Dolby Digital -ääntä ja reippaasti kilpailijoita näyttävämpää grafiikkaa, istui kuin nakutettu juuri hankittuihin kalliisiin kotiteattereihin.

Myöhemmin lanseerattu Xbox Live tuli sekin aikaan, jolloin nettipelaaminen oli nousemassa tavisten tajuntaan. Sittemmin Live on noussut standardiksi, jonka tasolle kaikki vastaavat palvelut tähtäävät.

Microsoftin pelikonsolia suunnitteli kaksi kilpailevaa tiimiä. Seamus Blackleyn vetämä ryhmä suunnitteli Xboxista äärimmäistä pelikonetta ilman mitään kompromisseja. Blackleyn ryhmä koostui lähinnä skeittareista, rokkareista ja muista huonosti Microsoftin imagoon istuvista rämäpäistä. Huomattavasti konservatiivisemman kilpailevan ryhmän konsoli oli nimeltään WebTV ja se muistutti enemmän koko kodin monitoimilaitetta kuin pelikonetta.

Blackley kumppaneineen voitti, mutta hävinnyt suunnitelma jäi elämään rippeinä Xbox 360:ssa.

Alfa-urokset edellä

Xbox 360 pyrkii vetoamaan early adoptereihin rummuttamalla high-deffiä, kotoisammin teräväpiirtoa. Tarkoitus olisi päästä eroon pelikonsoleiden pahimmista pullonkauloista eli television karkeasta resoluutiosta ja rumasta kuvan lomituksesta. Xbox 360:lla kaikki pelit näytetään progressiivisena teräväpiirtokuvana eli käytännössä lomittamattomana ja korkealla tarkkuudella. Eron näkee paatuneinkin puusilmä.

Ajoitus on jälleen kohdallaan. Teräväpiirtoiset taulutelkkarit ovat tämän joulun kovin juttu kodinkonekaupoissa, eikä videotykin hankkiminenkaan ole tavatonta. Koska digitelevisio ryssittiin Suomessa, teräväpiirtoisia tv-lähetyksiä ei ole luvassa vielä vuosiin muualta kuin kalliilta maksukanavilta, eikä DVD taivu teräväpiirtoon ennen seuraavan sukupolven standardeja. Niitä odotellessa saattaa tulla mieleen hankkia jotain, mikä ottaa ilon irti kalliista teräväpiirtokamoista.

Pelit.fi:n kyselyssä reilusta 4500 vastaajasta vain 15 prosenttia ilmoitti omistavansa teräväpiirtoon tarvittavan näyttölaitteen, eli joko LCD- tai plasma-tv:n tai videotykin. Siitäkin joukosta osa luultavasti laski mukaan PC:n littunäytön, joka teknisessä mielessä teräväpiirtoon kelpaakin. Aika moni taisi vastata sillä perusteella, millaisen laitteen aikoo tulevaisuudessa ostaa.

Jos optimistenkin arvion mukaan vain joka kymmenennessä kodissa on teräväpiirtotelkkari, millä houkutella ne loput yhdeksän? Missään ei ole sanallakaan kerrottu tai kuvallakaan näytetty, miltä Xbox 360:n pelit näyttävät tavallisella tv:llä.

Edelläkävijöiden leiristäkin kuuluu nurinaa: Xbox 360 ei täytä teräväpiirtolaitteiden ominaisuuksia määrittelevää HD Ready -laatuvaatimusta. Sen mukaan kuva pitää siirtää digitaalisesti eli DVI- tai uudempaa HDMI-liitäntää käyttäen.

Keväällä Xbox 360:n kehitystä johtava J Allard vielä totesi, että koneessa on DVI-liitäntä, mutta sittemmin varmistui, että alkuvaiheessa Xbox 360:ssa on vain analogiset eli käytännössä komponentti- ja VGA-liitännät kuvalle.

Miten niin alkuvaiheessa? Luvassa ei sentään ole myöhemmin ilmestyvä päivitetty Xbox 360, vaan Microsoftin mukaan jossain vaiheessa digitaaliset liitännät tulevat erillisinä kaapeleina. Ihmetyttää vain, miten se käytännössä toteutetaan? Onko Xbox 360:ssa valmiudet kuvan digitaalisille liitännöille vai turvaudutaanko huonona hätävarana muuntamaan analoginen signaali digitaaliseksi?

X05:ssa ja myöhemmissä demotilaisuuksissa jotkut peleistä ovat näyttäneet paljon oletettua suttuisemmilta sahalaitoineen ja muine häiriöineen, joista piti Xbox 360:n myötä nimenomaan päästä eroon. Toivottavasti kyse on vain kehitysversioista eikä oikeasta ongelmasta.

Isot rahat teräväpiirtokamoihin upottaneille ei ole yhdentekevää, jos hieno kuva ryssitään väärillä liitännöillä. Eikä kyse ole mistä tahansa kiilusilmistä, vaan juuri heidät Xbox 360:n pitäisi tässä vaiheessa vakuuttaa, jos tavikset aiotaan saada haaviin myöhemmin.

@Väliotsikko 1:Hyvää syytä etsimässä

Xbox 360:n toiminta kodin viihdekeskuksena on jäänyt epäselväksi. Mitä 360:llä tarkkaan ottaen voi tehdä erilaisten siihen liitettävien vehkeiden, kuten PC:n, kameroiden ja mp3-soitinten kanssa? Voiko niillä pelkästään toistaa vai myös kopioida tavaraa Xbox 360:lle? Ilmeisesti vain toisto onnistuu, mikä onkin helppo ymmärtää tulevan tekijänoikeuslain takia.

Mitä Xbox 360:n kiintolevyllä on tarkoitus tehdä, jos mediaa ei voi kopioida eivätkä pelit voi sitä käyttää? Niiden kun täytyy olla yhteensopivia kiintolevyttömän perusmallin kanssa. Onko kiintolevy ainoastaan Liven kautta maksullista viihdettä varten? Ylipäätään kaksi erillistä mallia on omiaan hämmentämään kuluttajaa.

Kuten aina, kyse on lopulta vain peleistä. Xbox 360:llä on kiistatta vahvempi lista julkaisupelejä kuin millään pelikoneella sitä ennen. Kaikki tärkeimmät julkaisijat ovat mukana ja vaikkei tarkkaa julkaisupelien listaa tiedetä, vielä ennen joulua Xbox 360:lle ilmestyy kymmeniä pelejä. Valtavasta massasta ei kuitenkaan erotu yhtä Halon kaltaista ylivoimaisen suvereenia peliä, joka pakottaisi hankkimaan Xbox 360:n. Nähtäväksi jää, voiko valtava tasainen massa korvata yhden suuren tähden.

Älkää käsittäkö väärin. Olen aivan täpinöissäni 360:stä, mutta juuri sen takia töppäily harmittaa niin tavattomasti. Olen luultavasti ensimmäisten joukossa hankkimassa vehkeen itselleni. En vaan oikein tiedä miksi.

Lisää aiheesta

  • Pitkä lento

    Kaj Laaksonen oli Pelit-lehden pitkäaikainen, legendaarinen toimittaja, jonka toinen rakkaus, äänen- ja kuvantoisto, vei toimittajaksi Hifi-lehteen ja MikroBittiin.  Nyt onnenpoika saa pelata mitä haluaa ja ilman deadlinea.

    * * * * *

    Kymmenen vuoden aikana Pelit-lehdessä ehti tapahtua…
  • Ei huvita

    Pari kuukautta sitten rehvastelin kolumnissani ryntääväni ensimmäisten joukossa jonottamaan Xbox 360:tta.
    En jonottanut enkä ollut ensimmäisten joukossa. Sain ensihuumani taltutettua toimituksen testiboxilla, jolla pääsin tutustumaan rauhassa julkaisupeleihin. Ihan hyviä, mutta yksikään…
  • Audiovisuaalinen sekoilu

    Kyyninen toimittajanretkukaan ei ole immuuni hypetykselle, sillä kun eräs tuotepäällikkö piti esitelmän siitä, miten PC:stä voi tehdä kotiteatterin keskuksen, päätin kokeilla, miten moinen onnistuu.
    Leffojen katselu tietokonemonitorilta kuuluu sarjaan älyttömät ideat. Käyn paljon…