Indie

Joka toisen pelitalon konkurssi samaan aikaan kun pelimyynti jatkaa kasvamistaan, on outo yhtälö. Konkursseja, myöhästyneitä superpelejä ja kesken jääneitä projekteja on luvassa tulevaisuudessakin. Ajopeleistä, 3D-räiskinnöistä, urheilupeleistä ja kaavoihin kangistuneista toimintaseikkailuista ei silti tule puute.

Indie-pelien eli riippumattomien, pienten pelipajojen julkaisujen taso on noussut viime vuosina huimasti. Indie-pelien on pakko olla innovatiivisia, jotta ne erottuisivat massasta ja valtapeleistä. Köpöinen jalkapallopeli ei menesty puoli-ilmaisenakaan Pro Evolution Soccereiden aikakaudella. Vastaavasti on aivan turha tehdä golf-peliä tai edes keilailusimulaatiota.

Mutta entäpä jos yhdistäisi golfin ja keilailun? Golfkeilapallo ei saisi hyväksyntää arvonsa tuntevan pelitalon johtoportaan paksun sikarinsavun täyttämässä aivoriihessä. Eihän pelikotelon kanteen saisi edes lisensoitua huippupelaajan kuvaa, koska kyseistä urheilulajia ei ole olemassakaan. Kuka nyt ostaisi golfkeilapalloa - ei todennäköisesti kukaan.

Indie-pelitalon ei tarvitse noudattaa (bisnes)järjen logiikkaa. Large Animal Gamesin Rocketbowl ei mullista maailmoja, mutta se yhdistää (mini)golfin ja keilailun hyvin ja pieteetillä. Pelin tuotanto, hauska 1960-lukulainen tematiikka on sekin mietitty ja kohdallaan. Lopputulos on tuore ja hauska.

Levybisneksessä indie-bändit ovat usein tulevia menestyjiä. Harva megabändi on aloittanut suoraan suuren globaalin levy-yhtiön artistina. Valtaosa menestyjistä on lähtenyt vaatimattomista oloista, jopa omakustannelevyjä tekemällä. Ehkäpä kaveripiiristä on löytynyt tuttu, jonka tutuntuttu on ollut pienen riippumattoman levy-yhtiön kahvinkeittäjän kaveri. Loppu on historiaa.

Halvalla ja joskus hutaistenkin tuotetut levyt tuovat tuoreen tuulahduksen valtavirtapopin sekaan. Indie-markkinat ovat musiikin rakastajan aarreaitta, josta osaava harrastaja, toimittaja tai levy-yhtiön agentti löytää huomisen supertähdet. John Peel RIP!

Indie-bändit elävät usein nälkäkuoleman partaalla, työttömyyskortiston leivällä. Riippumattomien pelintekijöiden elo on tuskin tätä laveampaa. Vaikka pelit ovat luottokortin ja yhden vaivaisen hiirenklikkauksen ulottuvilla, miljoonamenestyksiä ne eivät ole. Tavallinen pelipulliainen ei niitä netin kätköistä löydä, eikä osta vaikka löytäisikin.

Osa indie-sankareista hakeutuu töihin suuren pelitalon palkkalistoille, osa vakavassa pelibisneksessä mukana olleista siirtyy indie-pelien ihmeelliseen maailmaan. PomPom Gamesin Miles Visman ja Michael Michael ovat aloittaneet uransa oikeassa pelifirmassa. Vaikka Mutant Storm ja Space Tripper ovat saaneet kehuvia arvosteluja jopa paperille painetuissa pelilehdissä, ruusuilla tanssimista ei heidänkään elonsa ole ollut. Myynti on jäänyt niukaksi ja potinjakajia on nettimyynnissäkin kuviteltua useampia.

Parhaimmillaan nykyiset indie-pelit ovat muutaman illan hekuma-annoksina. Monet, jopa ilmaisena julkaistut, perusräiskinnät (SHMUPS) ovat hauskaa ajanvietettä. Puzzlefaneille indie-pelaaminen on jo nyt melkoista nirvanaa. Alter Ego Studiosin Revolvedia olisin tuskin ostanut kalliilla kaupasta mutta demoon tutustumisen jälkeen ostopäätös oli helppo (lue: pakko) tehdä. Retro 64 Gamesin Cosmo Bots iski sekin lujaa ja takavasemmalta. Harvoin on selkäydin surissut tällaisella intensiteetillä.

Indie-pelit kaunistuvat ja komistuvat koko ajan, ja samanaikaisesti niiden sisältö monipuolistuu ja syvenee. Seikkailu-, simulaatio- ja strategiahörhöillekin löytyy jo monenlaista kokeiltavaa.

Tällä hetkellä indie-pelaaminen on valitettavasti pelkkää PC-hekumaa. Kyseisiä pelejä olisi hauska ladata langattomasti uusiin kämmenkonsoleihin, Nintendo DS:ään ja Sony PSP:hen. Ongelmaksi tulevat kalliit pelintekoympäristöt ja pelijättien tiukka julkaisupolitiikka.

Toisaalta joku varmaankin muistaa aikojen alun Yaroze-villityksen. Kuka tahansa saattoi ostaa Yaroze-pleikkarin ja ryhtyä nyrkkipajakoodaajaksi. Ongelmana oli julkaisukanavien puute ja se, ettei pelejä saanut myydä maksua vastaan. Mutta nyt olisi valmiit jakelukanavat, internet ja Wlan-yhteydet. Olisikohan Sonylla rohkeutta paukauttaa markkinoille Yaroze-PSP?

Suurtenkin on onneksi kuunneltava pieniä, jos kuhina käy tarpeeksi kuumana! Musiikkibisnes ryytyisi nopeasti ilman riippumattomia levy-yhtiöitä ja niiden uutta luovia artisteja. Tätä menoa indie-pelit ovat lähivuosina valtavirran haastaja. Pelibisneskin tarvitsee omat Nirvanansa.

Revolved: http://www.alteregostudios.com/

Rocketbowl: www.rocketbowl.net

Cosmo Bots http://www.retro64.com/

PomPom games http://www.pompomgames.com/

Lisää aiheesta

  • Viimeinen

    Kaikki loppuu aikanaan. Niin myös kolumnini. Melkein sata palstaa on paljon, kuukaudesta toiseen ja toiseen. Joskus on pakko vetää henkeä.

    Viimeinen virallinen palsta pakottaa pohtimaan, mitä on tapahtunut (omassa) pelaamisessa ja peliteollisuudessa sitten ensimmäisen vuonna 1998…
  • Sellofaanin suloinen suhina

    Tietoa peleistä tulee joka tuutista, radiosta, televisiosta, netistä ja lehdistä. Aina näin ei ole ollut.
    Nykyään peliuutisia ja pelejä sivuavaa tietoa löytää aviisista kuin aviisista. Internet pullistelee pelisivuja ja jokaisella pelillä on omat kotisivunsa. Pelikuvat, trailerit ja demot…
  • Oma imu paras imu

    Jotkin pelit imuttavat, jotkin eivät. Joskus huonokin peli voi niitata nojatuoliin viikoksi. Mikä tekee pelistä imukykyisen?
    Pelit imuttavat meistä jokaista eri tavoin. Toinen jumittuu yksinkertaiseen puzzlepeliin, toinen tutkailee sivilisaationsa etenemistä aamuyöhön kolmannen ihmetellessä…