Internet täytti vuosia

Siitä on 25 vuotta, kun Yhdysvaltain armeija kytki ensimmäiset neljä tietokonetta verkoksi. Niin pienestä alkoi Internet.

Varsinainen juhlapäivä lipsahti ohi, sillä ensimmäinen verkkoliitäntä käynnistettiin Kalifornian yliopistossa, Los Angelesissa (UCLA) syyskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1969. Ennen vuosikymmenen vaihdetta Los Angelesin, Stanfordin, Santa Barbaran ja Utahin yliopistojen koneet oli kytketty 50 Kbps:n nopeudella toimivaksi verkoksi, josta Internetin edeltäjä, Yhdysvaltain puolustusministeriön ARPANet syntyi.

Internet tosiaan syntyi sotilaiden tarpeisiin keskellä kylmää sotaa. Puolustusministeriön tavoitteena oli luoda tietoliikennejärjestelmä, joka toimisi Neukkujen pyyhittyä puolet Jenkkilästä ydinpommeilla maan tasalle. Niinpä Internet toimii, vaikka joku katkoo kaivurilla puolet kaapeleista, parin reitittimen konehuoneen valtaa tulva, ja koko Keski-Eurooppa pimenee sähkökatkoon.

Tällä hetkellä Internetillä on eri arvioiden mukaan 15-40 miljoonaa käyttäjää. Kukaan ei tiedä edes summittaista lukua, sillä yhdellä käyttäjällä voi olla useita käyttäjätunnuksia (allekirjoittaneella seitsemän), ja kaikki eivät käytä omiaan. Ainoa varma asia on se, että sillä välin, kun tämä teksti kulkeutuu kiintolevyltäni teidän postiluukkuihinne, Internetin käyttäjien määrä on kasvanut noin miljoonalla.

Viime kesän tiedon mukaan verkkoon on kytketty 3,2 miljoonaa tietokonetta. Pelkästään viime vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden kuluessa Internetiin liitettiin noin miljoona uutta konetta! Suomi on edelläkävijä, sillä Suomessa on kaksi prosenttia kaikista maailman Internet-koneista. Heinäkuussa suomalaisia koneita listattiin 49598 (Internet Domain Survey by Mark Lottor of Network Wizards). Suomi on hyvän matkaa esimerkiksi Sveitsin (47401), Italian (23616), Itävallan (20130), Tanskan (12107) ja Belgian (12107) edellä.

Mutta mikä Internet oikein on? Maailmanlaajuinen paikallisten tietokoneverkkojen muodostama verkko, joka käyttää TCP/IP-protokollaa, on yksi oikea vastaus. Toisaalta myös tätä verkkoa käyttävien ihmisten joukkoa voidaan hyvällä syyllä kutsua Internetiksi, samoin verkon tarjoamia tietoja ja palveluja.

http://www.xm.xf.ac.uk/Games/

Suurimmalle osalle pelaavaista kansaa Internet tuli tutuksi vasta, kun Doomin ensimmäinen versio levisi maailmalle sen välityksellä. Toki verkoissa oli pelattu ennenkin, mutta verkkopelaajat eivät olleet halunneet kuuluttaa, mihin verkkojen rakentamiseen sijoitetut veromarkat menevät. Esimerkiksi MUD on niin tärkeä osa Internetin historiaa, että ensimmäisen MUDin käynnistyminen Essexin yliopiston tietokoneessa vuonna 1979 mainitaan Internetin aikakirjoissa.

Luontevinta Internetin käyttö on PBeM-pelien apuna (Play by e-mail). Ei muuta kuin käskyt sähköpostissa pelin vetäjälle, niin johan basiliskin silmä himmenee. Verkon yli on siirrelty myös strategiapelien save-fileitä. Esimerkiksi vanhaa kunnon Empireä ja Reach for the Starsia on tullut pyöritettyä maantieteellisesti hyvinkin hajanaisella porukalla. Uutena herkkuna mainittakoon Pelit-lehden numerossa 7/94 syystä kehuttu VGA Planets (Privateer Bands rulez OK).

Conquestin kaltaisia strategiapelejä voi myös pelata suoraan verkossa. Jokainen pelaaja ottaa esimerkiksi kerran päivässä Telnet-linkin kautta yhteyden tietokoneeseen, jossa peli pyörii, ja tekee siirtonsa.

MUD on Internet-pelien seuraava, joidenkin mielestä myös korkein aste. Sekään ei vaadi kuin Telnet-yhteyden MUDia pyörittävään koneeseen. Pelaajat kirjoittelevat näppäimistöltä käskyjään, jotka vaikuttavat sekä pelin maailmaan että muihin peliin osallistuviin pelaajiin ... reaaliajassa. Alkuaan kaikki MUDit olivat merkkipohjaisia, mutta nyttemmin on nähty myös graafiikka-MUDeja. Tällöin pelaajalla on oltava koneessaan pääteohjelma, joka ymmärtää MUDia pyörittävän koneen lähettämät viestit ja muuntaa ne pelaajan oman koneen ruudulla näkyväksi grafiikaksi. Idea on sama kuin esimerkiksi Air Warriorissa.

MUDin lumosta kertonevat paljon MUDista irti pyristelevien pelaajien perustamat anonyymien MUDin orjien keskusteluryhmät.

Uusinta uutta on kaupallisten pelien pelaaminen Internetin yli. Esmes Doomia tai Airwarrioria voi pelata kahdestaan, kunhan molemmilla pelaajilla on yhteys Internetiin. Pelikaveri voi olla vaikka Etelämantereella (4 konetta), eikä laskua kerry kuin lähipuhelun verran. Maailmalta löytyy esimerkiksi Air Warriorin pelaajille luotu ladder-sarja, jonka hallitseva mestari määräytyy haasteottelujen tulosten perusteella. Haasteen esittääkseen on pudotettava listalla edellään olevat Air Warriorit tieltään.

news://alt.sexy.bald.captains

Jos Internetin sisältöä pitäisi kuvata yhdellä sanalla, se olisi "omituinen". Verkon luoneet atk-gurut tuntuvat harrastavan tietotekniikan ohella mitä kummallisempia asioita, ja he ovat perustaneet harrastuksilleen omia news-alueita, ftp-palvelimia, www-kotisivuja ymsyms. Esimerkiksi uusi .net-lehti on ottanut tavakseen antaa arvioimilleen Internet-palveluille paitsi perinteiset pisteet myös bizarre-kertoimen. Eikä esimerkiksi news-alue alt.sex.fetish.feet päässyt kuin bizarre-seiskaan asti.

Onneksi maailmalla vaikuttavat "Moral Majority Against Anything" -järjestöt eivät ymmärrä Internetistä hölkäsen pölisevää, sillä heillä olisi sulattamista keskustelussa eri tavoista tuhota maapallo tai ainakin kaikki sen pinnalla vaikuttava elämä.

Muita mielenkiintoisia aiheita löytyy esimerkiksi Webworldin Sin Citystä, jonka kautta pääsee tutustumaan Wienin seksologisen instituutin aineiston rippeisiin. Itävallan viranomaiset eivät ole muuten vieläkään päästäneet tutkijoita tähän natsien sulkemaan instituutin arkistoon.

Tai mitä tuumitte amerikkalaisesta tanssityttöpalvelusta, jonka mottona on: "We go all the way, but we don't always dance." Yrityksen ftp-palvelimesta voi imuroida tarjolla olevien tyttöjen kuvat ja tehdä kuvien perusteella tilauksensa sähköpostitse. Tarjolla on myös shamanismia, satanismia ja kaikkia kahdeksaa sorttia kristinuskoa.

Ja tätä tavaraa riittää teratavutolkulla! Yksin WebWorldistä löytyvien linkkien läpikäymiseen menee ihmisikä.

Löytyy Internetistä toki pelaamistakin koskevaa aineistoa - lähes uupumukseen asti. Esimerkiksi useimpien tässäkin Pelit-lehdessä julkaistujen peliarvostelujen taustatyö on tehty Internetin news-alueita selaten. WWW-palvelujen kuluttajat löytävät hyvän listan pelejä käsitteleviä linkkejä osoitteesta:

http:/wcl.rs.bham.ac.uk/GamesDomain

ALV-L

Internet-artikkelien lukeminen on kuin päivä kielenhuoltajan helvetissä. Teksti pursuaa lyhenteitä, joita kukaan ei vaivaudu selittämään.

WWW eli World Wide Net on uusi hypermediapohjainen tapa esittää tietoa tietoverkossa.

Html on kieli, jolla WWW-hypermediadokumentit eli kotisivut luodaan.

URL eli Universal Resource Locator on osoite, jolla voidaan määritellä WWW-kotisivuja, News-uutisryhmiä, Ftp-palvelimia yms. yms. Kätevin keksintö sitten viipaloidun leivän.

News on oikeastaan väärä nimi tälle tuhansien sähköisten ilmoitustaulujen, news-alueiden sekamelskalle. 99,9 % nyysseistä on moskaa, mutta sen 0,1 prosentin takia näitä jaksaa selata. Osalle tauluista kuka tahansa verkon miljoonista käyttäjistä voi kirjoittaa mitä lystää, ... Osaa tauluista ylläpitää joku, joka suodattaa moskan pois.

Tyypillisiä ilmoitustaulujen nimiä ovat esimerkiksi alt.binaries.pictures.anime ja rec.games.video.arcade.collecting.

Flame tarkoittaa kiukkuista, usein alatyylistä reaktiota jonkun jollakin news-alueella julkaisemaan viestiin.

Telnet tarkoittaa toisen tietokoneen käyttämistä tietoverkon yli omalta koneelta käsin. Eli sen sijaan että soittaisin esmes Englantiin käyttääkseni konetta nimeltä connect.co.uk, minä soitankin TKK:n datavaihteeseen, loggaudun koneeseen alpha.hut.fi ja annan käskyn: telnet connect.co.uk. Lopputulos on sama.

IRC eli Internet Relay Chat tarkoittaa turinatoria, jossa tietoverkon käyttäjät voivat keskustella reaaliaikaisesti. Osa IRC-ryhmistä on suljettu ulkopuolisilta, osaan on vapaa pääsy. IRCin keksijä tottelee muuten nimeä Jarkko "Wiz" Oikarinen.

FTP eli File Transfer Protocol on tapa siirtää tiedostoja verkkoon kytkettyjen tietokoneiden välillä. Useista järjestelmistä voi hakea ja tallentaa tiedostoja tunnuksella anonymous ja antamalla salasanaksi oman käyttäjätunnuksensa.

eMail eli sähköposti tarkoittaa viestien lähettämistä käyttäjätunnukselta toiselle tietoverkon yli. Vertaa snail mailiin.

FAQ on lyhenne sanoista Frequently Asked Questions. Kun tämännimiseen ilmoitukseen tai viestiin törmää, se kannattaa lukea.

MUD eli Multi User Dungeon on monen pelaajan reaaliaikainen roolipeli, jota pelataan Telnet-yhteyden kautta Internetin yli. Myös purkki-MUDeja on nähty.

PBeM eli Play By eMail tarkoittaa sähköpostitse pelattavia postipelejä.

WebWorld on valtava virtuaalinen maailma, jota sen asukit itse rakentavat. Sitä on mahdotonta selittää sanoin, se on koettava. Yhteyden saa URL-osoitteella: http://sailfish.peregin.com/WebWorld/welcome.html

ALV-L tahtoo sanoa: apua lyhenneviidakkoon -laatikko.

Lisää aiheesta

  • Peliviihteen uusi alue - Pian pelataan kännykällä

    Konsoleiden ja PC:iden rinnalle on nousemassa uusi pelialusta, kännykät. Kännykkä- ja muut mobiilipelit ovat osittain paluuta vanhaan 8-bittiseen pelikauteen, osittain kokonaan uutta viihdemuotoa.
    Viime aikoina on noussut runsain määrin pikkupajoja ja isompia yrityksiä, joiden alana on…
  • Historia jyrää yli

    Tuskin oli kopiokone ehtinyt lopettaa suoltamasta tiedotetta uuden Pelit-lehden syntymästä, kun toimituksen rapusta alkoi kuulua kummaa mäiskettä. Jyskeen hetkeksi tauottua yläkertaan ryntäsi vahtimestareiksi palkkaamamme örkkiplutoonan pääluottamuspeikko karvat käryten ja ilmoitti että…
  • Mitäs pahaa pahassa on

    DM ilmoittaa: lauma öklöttävän hyviä paladiineja kello kolmessa! Vilkaisen perässäni raahustavaa epäkuollutta joukkoa ja lausun lyhyen manauksen, joka ohjaa sen törmäyskurssille vihollisen kanssa. Luurangoista olikin jo aika päästä eroon, ne herättävät liikaa huomiota. Sen sijaan…