Peliviihteen uusi alue - Pian pelataan kännykällä

Konsoleiden ja PC:iden rinnalle on nousemassa uusi pelialusta, kännykät. Kännykkä- ja muut mobiilipelit ovat osittain paluuta vanhaan 8-bittiseen pelikauteen, osittain kokonaan uutta viihdemuotoa.

Viime aikoina on noussut runsain määrin pikkupajoja ja isompia yrityksiä, joiden alana on mobiilipelit. Jotkut yrityksistä keskittyvät tekniikan hallitsemiseen, toiset sisältöön ja julkaisemiseen ja osa lähes kaikkeen näistä osa-alueista. Alalla ollaan innostuneita, eikä syyttä. Potentiaalisia pelaajia, eli kännykkäliittymän omistajia on miljoonia. Myös sijoittajat ovat kiinnostuneita alasta ja riskiraha liikkuu.

Suomalaiset ovat lähteneet aktiivisesti mukaan mobiilibisnekseen. Housemarquesta irtaantui väkeä Panu Mustosen johdolla Springtoysiin, joka sai riskirahaa Soneralta ja Eqvitekiltä. Toinen iso tekijä Suomessa on Riot-E. Molemmat firmat tähtäävät nimenomaan kansainvälisille markkinoille, joilla kännykkäliittymien määrät mitataan kymmenissä miljoonissa. Pienempiä alan yrityksiä on lisäksi paljon.

3D-kortti kännykkään?

On suhteellisen vaikea hahmottaa, millaisia pelejä mobiililaitteilla, etupäässä kännyköillä voi pelata. Ensimmäisenä tulevat mieleen kuuluisimmat eli matopeli sekä muistipeli. Uudet pelit poikkeavat näistä kuitenkin monella tapaa, ja jo nyt visioita on ties minkälaisia.

Keskivertokännykkä ei kieltämättä vaikuta miltään erityisen tehokkaalta "pelikonsolilta". Kaikki pelintekijät eivät lähdekään oletuksesta, jonka mukaan PC- tai konsolipelejä yritettäisiin tehdä kännyköihin.

Myös tehokkaita mobiililaitteita on olemassa jo nyt, esimerkiksi nykyiset Palm-koneet ovat kuin pieniä Amigoita. Prosessori on suunnilleen sama kuin vanhoissa Amigoissa, muistia on enemmän ja joissakin malliston laitteissa on värinäyttö. Springtoys on tehnyt näille laitteille jo melkoisen vakuuttavaa jälkeä, eli mobiiliversion aikaisemmin Amigalle ja PC:lle tehdystä Super Stardustista. Peli pyörii oikein hienosti ja ruutu päivittyy vakuuttavasti.

Tulevaisuuden visioissa pyörivät nykyisten PocketPC-laitteiden tasoiset kännykät, joissa on tehokkaat prosessorit, paljon muistia ja laadukkaammat näytöt. Springtoysin sisältöjohtaja Panu Mustonen uskoo, että tämän kaltaiset laitteet ovat lähitulevaisuutta: "Tämän päivän konsoliteknologia on pian myös kännyköissä", Mustonen visioi.

Hieman nämä visiot epäilyttävät. Ei tarvitse kuin kaivella oma luuri taskusta ja selailla sen hitaita valikoita, niin lähitulevaisuuden taskuun mahtuvat koko kansan multimedialaitteet tuntuvat varsin kaukaisilta. Eivätkä kaksiväriset, onnettoman pienet näytöt liioin luo mielikuvaa pelikoneesta.

Retroa nykyvälinein

Tällä hetkellä mobiilipelit rajoittuvat lähinnä SMS- eli tekstiviestipeleihin sekä WAP-peleihin. Tyypillisimmillään pelit ovat yksinkertaista tekstiviestien lähettelyä, Pac-Man-tyylisiä sokkelopelejä, tekstiseikkailuja ja yksinkertaisia strategiapelejä tyyliin Risk. Monenlaiset puzzlepelivariaatiot ovat myös yleisiä. Todelliset innovaatiot odottelevat vielä keksijäänsä.

Springtoys tekee pelinsä itse alusta loppuun. Firmaan on palkattu leegio oldskool-koodareita, jotka vääntävät Palmille ja kännyköille sekä edistyneempää grafiikkaa että pikselintarkkaa 8-bittisten aikojen tyylistä grafiikkaa. Mobiilipelit ovatkin suurelta osin paluuta vanhaan.

Springtoys julkaisi juuri ensimmäisen pelipakettinsa, jota se tarjoaa kaikille halukkaille operaattoreille ja muille ostajille ympäri maailmaa. Paketti koostuu kuudesta pelistä, edustettuina ovat kaikki vakiotyypit ja muutamia erikoisempia virityksiä.

Omien pelien tekeminen mahdollisimman laajalle mobiililaitekirjolle onkin Springtoysin alaa. Kansainväliset sopimukset kiinnostavat, ja yhteistyötä tehdään sekä suomalaisten että ulkomaisten firmojen kanssa. Myös suhteet kännykkävalmistajiin ovat kunnossa.

Uutta ja vanhaa

Springtoysin paketissa Office Cubex on puzzlepeli, jonka päähahmo selvittää tiensä vessaan yhä monimutkaistuvien maisemakonttorisokkeloiden läpi. Samaa genreä edustaa Hanoi Towers, jonka ideana on liikutella erikokoisia palikoita kepistä toiseen tiettyjen sääntöjen mukaisesti. Strategiaklassikoilta nimeensä vaikutteita hakenut Mobilization on Risk-tyylinen sotapeli, jossa voi pelata enintään kolmea vastustajaa vastaan.

Oudompia lintuja ovat Anomalous Experiences, The Inner Agent ja Of Humans & Trolls, and Beer. Niistä ainoastaan Of Humans & Trolls on eräänlainen peli, nimittäin sarjakuvatyylinen tekstiseikkailu. The Inner Agent on nimenomaan WAPiin suunniteltu sarjakuva ja Anomalous Experiences on sarja kertomuksia omituisista tapahtumista. Kaikki Springtoysin pelit toimivat vain WAPilla, ja ne käyttävät Java Servlet -tekniikkaa.

Lisenssin voimalla

Riot-E:llä on toistaiseksi vasta kaksi peliä. Molemmat perustuvat tunnettuun lisenssiin, toinen Titan A.E. -leffaan ja toinen Marvel-sarjakuvien X-Meniin. Molemmista peleistä on olemassa sekä WAP- että tekstiviestiversiot, jotka poikkeavat toteutukseltaan toisistaan. Toimintaa Riot-E:llä on lisäksi ulkomailla Kiinassa, Itävallassa ja Italiassa.

Titan A.E. on strategiapeli, jossa pelaaja joko puolustaa maata alieneilta tai hyökkää maan kimppuun Drej-muukalaisena. X-menissä taistellaan, peli aloitetaan Xavierin hyvissä mutanteissa mutta myöhemmin voi loikata ihmisiä halveksuvan Magneton riveihin. Riot-E:ltä on lisäksi kohta tulossa WAPaction-niminen paketti WAP-pelejä.

Vaikka Riot-E:n kaksi ensimmäistä peliä ovat itsetehtyjä, vastaisuudessa firma aikoo keskittyä julkaisemaan muiden tuotoksia. Riot-E:llä ideoidaan uusia konsepteja ja toimitaan mobiilipelikustantajana, firman tavoitteena on ensi vuoden aikana olla yksi maailman johtavista matkapuhelinviihteen kustannusyhtiöistä. Pienet muutaman idean mobiilipelipajat voivat saada lanseerattua tuotteensa suurelle yleisölle Riot-E:n julkaisemana.

Myös erilaiset jo tunnetut brändit ja lisenssit ovat Riot-E:n alaa. "On paljon helpompaa saada ihminen pelaamaan peliä, joka perustuu tunnettuun brändiin kuin täysin tuntematonta juttua", kertoo Riot-E:n luova johtaja Jani Halme. "Vaikuttavan tarinan kerronta on usein helpompaa kun hahmot ja taustat ovat pelaajalle tuttuja alusta asti," hän lisää.

Kuollut hetki

Kun kännykkäpelejä näyttää olevan, voisi olettaa että niitä pelataan. Pelaajamääristä ei ole minkäänlaista statistiikkaa saatavilla, ei Suomesta tai muualtakaan. Ei ihme, sillä tällä hetkellä pelaaminen on sen verran kallista touhua, että sitä tuskin kovin moni itse puhelinlaskunsa maksava harrastaa.

Ala elää vielä pioneerikauttaan ja hakee muotoaan. Nykyisillä laskutusmenetelmillä ei massasuosiota kovin helposti saavuteta. Kolme markkaa tekstiviestiltä useita viestejä vaativasta pelistä ei kovin useaa varmasti houkuta, saati sitten useiden markkojen lyhyet pelisessiot WAP-kännykällä. Alalla odotellaankin laskutusmenetelmien uudistuksia, joilla pelaamisen hintaa saataisiin järkevämmäksi.

Laskutusmenetelmien lisäksi ihmiset pitää saada kiinnostumaan uudentyyppisistä peleistä. Ideana suurimmassa osassa WAP- ja muissa mobiilipeleissä on kuitenkin satunnainen moninpelaaminen kännykällä, joka ei suurimmalle osalle ihmisistä ole ennestään tuttua puuhaa. Mobiilipelaamista ollaan vasta lanseeraamassa suurelle yleisölle, ja tämän vuoden aikana varmasti nähdään mainostusta televisiossa ja lehdissä.

HC-pelaajia ei näiden pelien pariin yritetä houkutella sen kummemmin kuin muitakaan ihmisiä. "Tähtäämm

e niin sanottuun kuolleeseen hetkeen", kertoo Jani Halme. "Kuollut hetki on esimerkiksi silloin, kun odotat bussia viisi minuuttia".

Springtoysin Mustonen on samoilla linjoilla. "Liittymiä on niin paljon, että viisi minuuttia päivässä pelaava ihminen on ihanteellinen asiakas", Mustonen sanoo.

Peliviihdettä

Nykyiset, lähinnä 8-bittisiltä peleiltä vaikutteita imeneet yksinkertaiset WAP-pelit, sarjakuvat ja muut palvelut vaikuttavat harjoittelulta kun puhutaan tulevista peleistä. Sekä Mustosen että Halmeen puheissa sivutaan usein paikannustekniikkaan perustuvia pelejä, joissa senhetkinen olinpaikka vaikuttaa pelin kulkuun, esimerkiksi tehtäviin. Myös muut vasta tulevaisuudessa yleistyviin tekniikoihin perustuvat pelit vilisevät visioissa.

Pelintekijät yrittävät miettiä konsepteja, jotka eivät olisi niinkään kiinni itse välineestä. Kun varsinkaan tämän hetken laitteet eivät pysty hämmästyttämään audiovisuaalisilla ihmeillä, ihmisille pyritään keksimään sellaisia pelejä ja viihdettä, jotka toimivat eri tavalla. "Mielikuvitus on maailman paras 3D-kortti ja renderoija, me pyrimme aktivoimaan sitä", sanoo Halme.

Lähivuosina mobiilipelit kehittyvät suhteellisesti paljon enemmän kuin tietokonepelit samassa ajassa. Nähtäväksi jää, millaisia genrejä mobiilipelaamiseen syntyy vai tuleeko kännyköistä ja muista kannettavista laitteista vain yksi alusta lisää kaikenlaiselle viihteelle. Ainakin Riot-E:llä on vankka näkemys omasta alastaan, "Olemme ennen kaikkea mukana viihdebisneksessä, emme niinkään pelibisneksessä", Jani Halme toteaa.

* * * * *

X-Men-tekstiviestipeli

Riot-E:n ensimmäiset pelit tehtiin talon sisällä, ja molemmat niistä perustuvat leffalisensseihin. Titan A.E. ja Marvel-maailmaan sijoittuva X-Men ovat pelattavissa joko WAP-puhelimella tai SMS-versiona. Kokeilin X-Menin SMS- eli tekstiviestiversiota muutaman päivän ajan.

Pelin alussa liitytään Xavierin Lahjakkaiden Nuorukaisten Kouluun. Pelille kerrotaan oma lempinimi ja palvelin palauttaa arvotut mutanttikyvyt, joita on kaksi. Minua siunattiin kynsillä ja telepaattisilla kyvyillä.

Pelin kulkiessa eteenpäin Xavier ohjaa nuoren mutantin kehittymistä ja kertoo edistymisestä. Idea ei ole monimutkainen, pelaaja kehittyy taistelemalla. Taisteluissa valitaan kyky, jolla hyökätään ja kyky, jolla puolustetaan. Haastaa voi joko satunnaisen vastustajan tai peliä pelaavan kaverinsa. Välillä kännykkään myös kilahtaa haasteita satunnaisiin aikoihin, mikäli haluaa taistella on vastattava kymmenen minuutin sisään. Kun on voittanut tarpeeksi monta taistelua, nousee tason.

Satunnaisista taisteluista jää kovin laimea kuva, sillä kun haasteen on heittänyt ja tarjonnut oman hyökkäyksensä, palvelin palauttaa tiedot, joissa kerrotaan, onko voittanut vai hävinnyt. Mitään statistiikkaa lopputulokseen johtaneista tapahtumista ei anneta. Koska kukaan tuttuni ei kyseistä peliä pelannut, myös kykyjen mahdolliset vaikutukset jäivät epäselviksi.

Tällaisenaan X-Men-SMS-peli ei tarjoa paljon. Tasoja noustaan melko hitaasti ja ainoa tasaista hyökkäilyä ja haasteisiin vastaamista rikkova tekijä ovat Magneton viestit, joita alkaa tippua kun oma mutantti on riittävän kehittynyt. Kenties X-Men on parempi, mikäli myös kaverit pelaavat ja haasteita voi heitellä tutuille. Satunnaiseksi huviksi pelistä ilman tuttuja ei ole, ja hintakin on melko tyyris: 2,92 markkaa tekstiviestiltä.

Lisää aiheesta

  • Historia jyrää yli

    Tuskin oli kopiokone ehtinyt lopettaa suoltamasta tiedotetta uuden Pelit-lehden syntymästä, kun toimituksen rapusta alkoi kuulua kummaa mäiskettä. Jyskeen hetkeksi tauottua yläkertaan ryntäsi vahtimestareiksi palkkaamamme örkkiplutoonan pääluottamuspeikko karvat käryten ja ilmoitti että…
  • Mitäs pahaa pahassa on

    DM ilmoittaa: lauma öklöttävän hyviä paladiineja kello kolmessa! Vilkaisen perässäni raahustavaa epäkuollutta joukkoa ja lausun lyhyen manauksen, joka ohjaa sen törmäyskurssille vihollisen kanssa. Luurangoista olikin jo aika päästä eroon, ne herättävät liikaa huomiota. Sen sijaan…
  • Megahintaisia megapelejä megamyllyihin

    Oletteko koskaan erehtyneet ostamaan peliä, joka ei mahdu koneenne muistiin? Tai yrittäneet asentaa Wing Commanderia keskivertokiintolevylle? Tai pelata Space Quest IV:ää levykkeiltä? Tai pyörittää Ultima Underworldia yhtään missään?
    Ohjelmatalot tuntuvat unohtaneen palkkojensa maksajan…