Katsauksessa GeForce4-kortit Neljäs sukupolvi

Grafiikkapiirien ykkönen NVidia noudattaa orjallisen tarkasti tiukkaa aikataulua. Vuosittain tulee uusia ominaisuuksia esittelevä seuraavan sukupolven grafiikkapiiri ja puolen vuoden välein siitä viritelty ja optimoitu versio. Nyt vuorossa on GeForce4-perhe, jotka ovat nopeampia malleja GeForce3-tekniikasta.

GeForce4 tulee markkinoille kuudella eri mallilla. Samalla kaikkien vanhojen mallien tuotanto lopetetaan. Mallisto jakautuu kahteen ryhmään, joista MX-kortit ovat edullisia perusnäytönohjaimia ja Titanium-mallit näytönohjainten terävintä kärkeä.

Sumutuksen makua

GeForce4-nimen käyttäminen koko mallistossa on osittain harhaanjohtavaa. GeForce4 MX -kortit perustuvat vanhaan DirectX7:n pohjalle rakennettuun GeForce2-teknologiaan, johon on lisätty muutamia uusia kikkoja, kuten kunnollinen monen näytön NView-tuki ja entistä parempi Accuview-nimellä kulkeva anti-aliasing-tuki. NVidia perustelee hämäävää nimeä halulla selkeyttää markkinoita käyttämällä yhtenäistä nimitystä kaikista näytönohjaimistaan.

GeForce4 Titanium -mallit perustuvat GeForce3:n teknologiaan, mutta toimivat aikaisempaa korkeammilla kellotaajuuksilla ja suuremmilla muisteilla sekä NView- ja Accuview-ominaisuuksilla. Otimme kokeiltavaksi yhden kortin kummastakin perheestä. 3D Blaster 4 MX440 on MX-korttien keskimmäinen ja Asus V8460 Ti 4600 nopeinta grafiikkateknologiaa mitä rahalla saa.

GeForce3:eissa oli pelkän nopeuden lisäksi satsattu kuvan terävyyteen. Sama linja jatkuu GeForce4:ssä, sillä molemmat kokeillut kortit näyttivät skarppia ja värinätöntä kuvaa, tosin vieläkään ei päästä Matroxin ja ATI:n parhaiden korttien tasolle. Yhteensopivuus pelien kanssa oli molemmilla liki täydellistä.

Nopeudeltaan 3D Blaster 4 MX440 loksahtaa nopeimpien GeForce2-korttien ja hitaimpien GeForce3-korttien välimaastoon. Pixel Shaderit ja ohjelmoitavuudet MX440:llä voi unohtaa, mutta eivätpä pelitkään niitä vielä tue, joten nopeutta lukuunottamatta MX440 toimii nykyisten pelien kanssa aivan yhtä hyvin kuin moninkertaisesti kalliimmat "oikeat" GeForce4-kortit.

Hyvänä asiana anti-aliasing toimii huomattavasti nopeammin kuin GeForce2-korteissa. Kun vaakakuppeihin laittaa hinnan, nopeuden ja yhteensopivuuden, ei MX440 ole hassumpi valinta. Sopuhintaan saa liki peliin kuin peliin riittävästi vauhtia ja ominaisuuksia.

Uusi ykköstykki

Asus V8460 Ti4600 otti testeissä odotettua enemmän kaulaa GeForce3-kortteihin. Ero näkyi varsinkin 3DMark 2001 SE:ssä käytettäessä DirectX 8.1:n uusia ominaisuuksia. Vanhempaa teknologiaa käyttävässä Wolfensteinissa erot pysyivät lähes olemattomina muulloin kuin todella korkeissa resoluutioissa.

Anti-aliasing ei vaikuta Ti4600:n kanssa nopeuteen käytännössä lainkaan niin kauan kun pysytään kohtuudessa eikä laiteta päälle kuusinkertaista anti-aliasingia. NVidian oma nopea quinqunx-anti-aliasing suodattaa sahalaidat riittävän näkymättömiksi.

Muita, tällä kertaa vielä testaamatta jätettyjä malleja ovat hitaampaa SDR-muistia käyttävä MX420, jonka on huhuttu tippuvan markkinoilta SDR-muistin rajun hinnan nousun takia. MX460 on ominaisuuksiltaan sama, mutta korkeammilla kellotaajuuksilla toimiva kuin MX440.

Titanium-sarjassa ominaisuudet ja muistin määrä ovat kaikissa korteissa samat. Vain kellotaajuuksissa on eroja. Ti4200 ei ole vielä ehtinyt kauppoihin asti, mutta huomattavasti edullisempi hinta tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon. Ti4400 ja Ti4600 kun tuntuvat nykyisiin peleihin nähden liioittelulta ja rahan hassaamiselta.

Sumuttaminen GeForce4 MX-sarjan kohdalla onkin ainoa kupru NVidian uudessa mallistossa. Valikoima on selkeytynyt ja nyt jokaiselle kukkarolle löytyy sopiva kortti.

Testitulokset

Testit ajettiin NVidian Detonator 28.32 -referenssiajureilla. Testikoneena oli Athlon XP 1600+, 256 Mt RAM. Kaikki testit ajettiin 32-bittisellä väripaletilla.

3DMark 2001 Second Edition

DirectX 8.1

3DMark painottaa voimakkaasti DirectX 8.1:n uusia ominaisuuksia, joten niitä tukeva GeForce Ti4600 repii vahvan etumatkan halpisveljeensä. Peleissä ero ei vielä ole läheskään yhtä suuri.

Kortti 3D Blaster 4 MX440 Asus V8460 Ti4600

1024x768 5371 9002

1024x768, Quinqunx-antialiasing 3031 8063

1600x1200 3022 6622

Return to Castle Wolfenstein

OpenGL

Wolfensteinin tulokset olivat joiltain osin kummallisia. 1024x768-tarkkuudella rajoittajana tekijänä oli prosessorin nopeus, joten korteilla ei ollut eroja. Sen sijaan 1600x1200-tarkkuudella MX440:n saama parempi tulos asettaa koko testin hieman kyseenalaiseksi. Se mikä testeissä ei näy, on MX440:n ajoittaminen hyytyminen liki puoleen nopeuteen kun käytössä oli 32-bittiset tekstuurit. Vastaavasti Ti4600 piti nopeutensa tasaisesti.

Kortti 3D Blaster 4 MX440 Asus V8460 Ti4600

1024x768 96 113

1024x768, Quinqunx-antialiasing 88 107

1600x1200 79 67

3D Blaster 4 MX440

Valmistaja: Creative

www.creative.com

Piiri: NVidia GeForce4 MX440, 270 MHz

Muisti: 64 Mt DDR 400 MHz

Yhteensopivuus: Win9x, Win2000, WinXP, Direct3D, OpenGL

Liitännät: VGA- ja TV-ulos

Ajurit: Detonator 28.32

Hinta: noin 180 euroa

Testikappale: Creative

Asus V8460 Ti4600

Valmistaja: Asus

www.asus.com.tw

Piiri: NVidia GeForce4 Ti4600, 300 MHz

Muisti: 128 Mt DDR 650 MHz

Yhteensopivuus: Win9x, Win2000, WinXP, Direct3D, OpenGL

Liitännät: VGA-, DVI- ja TV-ulos

Ajurit: Detonator 28.32

Hinta: noin 580 euroa

Testikappale: Asus

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…