Ei mennyt Xbox Onen julkistus ihan putkeen: pääosassa olivat ”sports, sports, sports” ja ”tv, tv, tv” sekä kaikki mitä eriskummallisimmat rajoitukset pelaamisen suhteen. Luvassa oli liki jatkuvan nettiyhteyden vaatimusta, käytettyjen pelien myymisen rajoittamista, aluelukituksia ja Kinectin valvovaa silmää. Kesän aikana kaikki nämä on heitetty yksitellen romukoppaan pelaajien valtaisan nettiraivon vuoksi.
Heinäkuun viimeisellä viikolla tuli sitten todellinen ilosanoma: Xbox Live aukeaa indiedevaajille, vieläpä niin, että kuka tahansa voi tehdä pelejä. Microsoftin Xbox-pomo Marc Whitten hehkuttaa Engadgetissa: ”Visiomme on, että jokainen voi luoda pelejä. Että jokaisella Xbox Onella voi tehdä pelejä. Että jokaisessa pelissä voidaan käyttää kaikkia Xbox Onen ja Liven ominaisuuksia. Tämä tarkoittaa itse julkaistavaa materiaalia. Tämä koskee Kinectiä, pilveä, saavutuksia. Tämä tarkoittaa parempaa esillepanoa Livessä.” (Vapaasti suomennettu)
Kaiken lisäksi pelintekijät saisivat vaikuttaa julkaisuajankohtaan ja hinnoitteluun, Microsoft jopa lupaa samankaltaista, vain parin viikon hyväksymisperiodia kuin AppStore. Ja jäävuoren huippuna: mikä tahansa tavallinen Xbox One voidaan muuttaa niin sanotuksi debugiksi, jolla voi devata ja pelata keskeneräisiä, ei-julkaistuja pelejä!
Kaikki tämä kuulostaa siltä, että Xbox Onesta on tulossa pc (tai iOS) ja Livestä Steam (tai AppStore)!
E3:ssa näytti siltä, että konsolisodan voittaja on Playstation 4, joka oli heti alun perin enemmän sitä, mitä pelaajat haluavat. Nyt näyttäisi siltä, että rajoituksia löysäämällä Xbox One asemoi itsensä takaisin pelaajien sydämiin. Uuden sukupolven konsolit lähtevät taistoon samalta viivalta.
Voittavatkohan pelaajat sittenkin tämän konsolisodan? Keskittyvätkö tai ainakin ottavatko olohuoneen valtiaat kuitenkin huomioon myös konsolien suurkuluttajat? Tuleeko seuraavan sukupolven konsoleista sittenkin peli- eikä tv-konsoleita?
Whitten lupasi lisää julkistuksia Gamescomissa. Siellä olemme mekin. Mitäköhän kivaa vielä onkaan tulossa?
Juho Kuorikoski
Kesä 2013 on ollut melkoista vuoristorataa. Vuodenajan päätepysäkillä odottaa elämäni ensimmäinen kesäloma. Ajatus palkallisesta tekemättömyydestä on todella absurdi. Ehkä tähänkin tottuu. Steamin alennusmyynti on pitänyt huolta siitä, ettei tekeminen taatusti lopu kesken, mutta vuorokaudessa ei ole riittävästi tunteja kaiken kiinnostavan tekemiseen. Miksi ihmisen pitää nukkua?
Antti Ilomäki
Verhouslaitteiden pitäessä sokaisevat ja paahtavat sääilmiöt kurissa, on kesä kulunut jättiläisrobottien tassujen tahdissa. MechWarrior Onlinen kehityksen seuraaminen on melkoista tunteiden vuoristorataa. Vuoristorataa on myös kopterirauhanturvaus Georgiassa – tunnin matkalennon huipentava törttöily laskussa antaa lähiympäristön irtaimistolle siivet.
Aleksandr Manzos
Pitkä kesäloma on parasta, mitä elämässä voi tapahtua. Aurinkoisen ajan riemut ovat vieneet mukanaan niin, ettei Steamin kesäalesta tullut hankittua edes yhtä nimikettä. Parhaat kesäpelit ovat tulleet – tiedätte kyllä miltä sektorilta: Kentucky Route Zero Act 2, The Swapper, 400 Days...
Bioshock Infinite oli sen sijaan pettymys. Miten voi olla, että öbaut pelihistorian komein miljöö on tuhlattu areenaräiskintään, jonka määrä ja raakuus vieläpä syö pohjaa pelin tarinalta? Elämme merkillisten suunnitteluratkaisujen maailmassa.
Niko Nirvi
Olipa kerrankin hieno kesä: päivällä paistoi aurinko, mutta yöllä oli viileää. Kun meni neljältä nukkumaan ja heräsi siinä puolen päivän aikoihin, sai parhaan siivun koko vuorokaudesta.
Loman pelipettymys oli Spec Ops, joka jäi kesken kiitos onnettoman räiskinnän. Kesäpelien ykkönen lienee Mechwarrior Online, joka koukutti tehokkaasti ennen kuin metapelin puute alkoi tuntua.
Steamin kesäalesta selvisin aika halvalla, mutta niin kuin Steamgauge kertoo: ”Over the last 9 years, you’ve spent 2431.7 hours playing this selection, which includes 387 items, is valued at $5443.5, and requires 1428.61 GB.”