Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen myötä (mutta sitä ennenhän oli jo Bloodhouse ja Terramarque), joten tämän 20-vuotispäivän laskentakaava ei oikein auennut.

Joka tapauksessa ensi kerran sain todistuksen siitä, että jopa valtiovalta on huomannut peliteollisuuden. Se, että se on Supercellin ja Rovion ansiota ei saavutusta huononna. Erityisesti Vapaavuoren puheen seuraava kappale sai minut uskomaan tulevaisuuteen:

”Pelialalla liikevaihdon kasvuvauhti on ollut talouden taantumankin keskellä ilmiömäinen. Alana peliteollisuus on valtion tulokulmasta katsottuna ihanteellinen: noin 95 % työntekijöistä ja työstä on Suomessa, mutta 99 % liikevaihdosta tulee maamme rajojen ulkopuolelta. Mikä tärkeintä, pelialalla on omaksuttu jatkuvan uudistumisen, kasvun ja kansainvälistymisen asenne, mistä koko elinkeinoelämämme voi ottaa mallia.”

Tulevaisuuteen uskoani pönkittää myös se, että nyt eduskunnassa istuu ainakin kolme peleistä, pelialasta ja pelaamisesta jotain ymmärtävää: ex-avustajamme, kaikkien tuntema Jyrki Kasvi (vihr.) Pelaaja-lehdelle jossain vaiheessa juttuja tehnyt Simon Elo (perus) sekä pelialalla jopa työskennellyt Olli-Poika Parviainen (vihr). Unohtaa ei myöskään sovi Tiltistä tuttua Jaana Pelkosta (kok).

Samaisessa gaalassa kuulin myös sivukorvalla, kuinka Kasvi ja Elo päättivät hetimiten perustaa eduskuntaan pelikerhon. Idea on sittemmin jalostunut : ”Eli olemme jo parin edustajan kanssa sopineet perustavamme peliryhmän, joka paitsi tutustuu uusiin peleihin myös verkostoituu suomalaisen pelialan kanssa. Muutenkin ensitunnelma vaikuttaa siltä, että nyt pelialan merkitys paitsi teknologian ja talouden veturina myös kulttuurina on alettu ymmärtää”, kertoo Kasvi.

Olli-Poika Parviainen toteaa (sen lisäksi, että kertoo pelikerhosta): ”Tietoisuutta pelialan mahdollisuuksista on lisättävä ja peleihin liittyviä ennakkoluuloja kitkettävä. Pelit voivat auttaa myös mm. aktiivisen ikääntymisen edistämisessä. Valtion on osaltaan edistettävä pelialan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.”

Voimme siis olettaa ja vahtia, että pelikansan edustajamme saavat jotain aikaan – jollei muuta niin ymmärrystä.

Muutenkin pelialalle kuuluu oikein hyvää. Tampereelle perustetaan Suomen pelimuseo, joka avautuu noin vuoden kuluttua. Pelimuseo perustuu Pelikonepeijoonien kokoelmaan ja siitä on tarkoitus tulla interaktiivinen, eli esillä olevilla laitteilla pääsee pelaamaan. ”Katsopa, poika, tätä isi pelasi sinun ikäisenäsi!” Suomen pelimuseota voi tukea mesenaatti.fi-sivuilla ostamalla vaikkapa pääsyliput etukäteen. Runsaalla satasella saa peräti nimensä Vapriikin seinälle.

Museo ja eduskuntanäkyvyys samassa kuussa! Ei huono!

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…
  • Muistakaa myös nämä


    Suomi on koko syksyn kohkannut Supercellistä ja Roviosta, maailmalla on jaettu palkintoja muun muassa Badlandille Ilkka Paanasesta puhumattakaan, seuraava suuri  menestys on ihan varmasti Cran Crun Supernauts.

    ”Vaikka Suomi menestyykin nyt juuri mobiilipeleillä, ei kannata unohtaa, että…