Mario & Luigi: Dream Team Bros (3DS) – Nukkumario

Mario ja Luigi ovat jo niin tunnettuja sankareita, että pahikset nostavat kädet ilmaan jo nähdessään kaksikon.

Vaikka Marion ja Luigin duoseikkailu käsittelee unia, ei se ole lainkaan unettava. Mamma mia, mitkä torkut!

Marion lomat eivät mene putkeen. Ensin Sunshinessä loma alkoi muistuttaa liikaa putkimiehen arkea, kun Delfinon saari oli yltä päältä ruskean mönjän peitossa. Nyt Mario, Luigi ja Peach matkaavat Pi’illon saarelle vain huomatakseen pahan Antasman havittelevan saaren toiveita toteuttavaa unikiveä. Tietty arkkivihollinen Bowser putkahtaa myös paikalle. Kyllä minäkin söisin sieniä, jos edes lomalla ei saisi omaa rauhaa.

Antasman ja Bowserin voi pysäyttää vain muinoin unimaailmaan kadonnut pi’illo-kansa. Onneksi Luigi on laiska ja syväuninen, joten velipojan uniin pujahtamalla Mario voi pysäyttää pahikset.

Kun unessa vastaan tulee iso kasa vihollisia, siihen voi vastata isolla kasalla uni-Luigeja.

Uneton sienivaltakunnassa

Nintendolla olisi paljon opittavaa AlphaDreamilta. Kiitos New Super Mario Borejen, ovat Marion tasoloikat taantuneet vanhojen ideoiden kierrättämiseksi. Laadukasta loikkimista toki, mutta ennalta-arvattavaa.

AlphaDreamin Mario & Luigi -ropetetralogia taas yllättää, huvittaa, viihdyttää ja jopa naurattaa. Se tekee kaiken sen, minkä Nintendon omien Mario-pelien pitäisi tehdä. Nelikon perusmekaniikka on pysynyt suht muuttumattomana sitten Gameboy Advancen Superstar Sagan (Pelit 13/2003, 92 pistettä).

Taistelut ovat edelleen pääosin vuoropohjaisia, mutta hyökkäämisessä ja puolustamisessa täytyy käyttää tarkkaavaisuutta ja ajoitusta, sillä osuminen ja väistely ovat pelaajan omilla harteilla. Tykkään taisteluiden toiminnallisuudesta, vaikka reaktioaikani on yleensä jossain kymmenen sekunnin tietämillä.

Taistelukohtausten vauhtia on jopa lisätty. Kesken kamppailun vihollinen saattaa lähteä jahtaamaan sankaria, ja pelaajan on väisteltävä sekä alhaalta tulevia esteitä että vihollisen hyökkäyksiä.

Uinu uinu veliseni

Unissa Mario tallustelee yksin, mutta saa matkaansa uni-Luigin, joka ei osallistu taisteluun oikean maailman Luigin lailla, vaan vahvistaa Mariota ja auttaa hyökkäyksissä. Siinä missä normimaailmassa Marion hyppy tekee maksimissaan kaksi osumaa, unimaailmassa hypyn päätteeksi vihollisten päälle sataa lauma Luigeja.

Luigi voi myös muokata unimaailmaa, jos pelaaja kiusaa nukkujaa. Esimerkiksi viiksestä vetämällä unimaailman puiden oksat venyvät, tai nenää kutittamalla Luigi aivastaa, mikä aiheuttaen unimaailmaan hurjan puhurin.

Unimaailmassa nähdään jopa sympaattinen vilaus Luigin ajatusmaailmasta isoveljensä varjossa. Yllättäen sieltä ei löydykään katkeruutta ja epävarmuutta, vaan itserohkaisua ja ihailua. ”Isoveljeni on niin siisti!” ”Minä OSAAN hypätä korkealle!” ”Olen tosi hyvä metsästämään kummituksia!” Luigi tuntuu nousevan peli peliltä mielenkiintoisemmaksi ja pidettävämmäksi hahmoksi.

Mario & Luigi: Dream Team Bros tekee hyvin kaiken sen, minkä hyvän Mario-ropen pitääkin. Onneksi, sillä Paper Marion alettua kärsiä New Super Mario Bros -taudista viime vuoden Sticker Starissa, on huojentavaa nähdä, että AlphaDream pitää oman linjansa.

Kokonaisuus on erinomainen. Ainoa, josta jaksan nipottaa, on ajoittainen dialogin yliannostus. Kun haluaisin jo jatkaa seikkailua, en jaksa tuijottaa vielä lisää jutustelua. Tosin parhaimmillaan tarina toimii ja saa minut jopa nauramaan.

Se on temppu, johon vain harvat pelit pystyvät.

Juho Penttilä

Mario roolipeleissä

Mario on urallaan ehtinyt loikkia useampaan peligenreen, myös roolipeleihin. Putkimiehen ensiesiintyminen roolipeleissä sijoittuu vuodelle 1996, kun Nintendon ja Squaresoftin, eli nykyisen Square-Enixin, yhteistyönä syntyi Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars Super Nintendolle. Ensimmäinen Mario-rope oli hyvä ja suosittu, mutta julkaistiin Euroopassa vasta vuonna 2008 Wiin virtuaalikonsolille.

Suoraa jatko-osaa Super Mario RPG ei koskaan saanut, mutta sen sijaan kaksikin henkistä perillistä, joista molemmista sikisi omat pelisarjansa. Nintendo 64:n Paper Mario ehti ensin, ja on saanut jatkoa kolmen pelin verran. Erinomainen Thousand Year Door ilmestyi GameCubelle, enemmän tasoloikkaan nojaavan Super Paper Mario Wiille ja vaisu Sticker Star 3DS:lle. Paper Marioiden jujuna on hauska paperinen tyyli ja erinomainen dialogi.

Kun Paper Mariot ovat tempoltaan selvästi Super Mario RPG:tä rauhallisempia, ovat Mario & Luigit huomattavasti lähempänä esikuvaansa. Ihmekös tuo, kun sarjan tehnyt AlphaDream koostuu osittain vanhoista squarelaisista, mukaan lukien Super Mario RPG:n tuottaja ja ohjaaja.

Ensimmäinen Mario & Luigi, Superstar Saga, julkaistiin Gameboy Advancelle, kun taas kaksi seuraavaa, Partners in Time ja Bowser’s Inside Story, DS:lle. Kaikki ovat erinomaisia, ja nousevatkin tasaisen laadukkuutensa ansiosta kirjoissani Paper Marioiden edelle.

90