Metal Gear Online - Sotilaat servereillä

Konamin suoritus MGS5:n palvelinten pyörittämisessä ei ole ollut papukaijamerkin arvoinen, joten onko Metal Gear Onlinella toivoakaan?

Metal Gear Solid 5:n varsinaisen moninpelitilan lanseeraamiseen meni Konamilta useampi viikko The Phantom Painin julkaisun jälkeen. Yksinpelin verkko-ominaisuuksissa käytetyt palvelimet kaatuilivat pelin ensiviikkoina jatkuvasti, joten ennuste varsinaiselle moninpelille ei ollut hyvä. 
Yllättäen Metal Gear Online on enimmäkseen toimiva paketti.
MGO on joukkuepohjainen 16 (vanhalla konsolipolvella 12) pelaajan nettiräiskintä, jossa pelaajien luomat soltut kisaavat tappo/tainnutusmatseissa (Bounty Hunter) ja kohteiden valtaamisessa (Comm Control). Lipunryöstössä (Cloak and Dagger) näkymättömyyssuojalla ja nukutuspyssyillä varustetut vakoojat yrittävät nyysiä datalevyjä raskaasti aseistautuneen vastustajatiimin nenän alta.
Vain kolme erilaista pelitilaa on valitettavan vähän, eikä pelin itsensätoistavuutta helpota se, että erilaisia kenttiäkin on vain viisi. Vaihtelua kenttiin tuovat kuitenkin erilaiset sääolosuhteet sekä yön ja päivän vaihtelu, jotka vaikuttavat aidosti pelityyliin. Varsinainen pelimekaniikka on lähes sama kuin yksinpelissä, eli sekä hiippailu että taistelu ovat tuntumaltaan parasta MGS:ää koskaan.
 

Kävelijäroboteilla tasataan puntteja.


Oman elämäsi isopomo

Jo yksin pelattavuudessa uusi Metal Gear Online päihittää samannimisen MGS4:n moninpelin. Uusi MGO on toisaalta perinyt joitakin edeltäjänsä vioista, kuten hieman liian suuret ja tyhjät kentät, joissa vihollisten löytämiseen kuluu välillä kohtuuttomasti aikaa. Muuten kenttäsuunnittelu on onnistunutta, se tukee hienosti hiippailua ja vapaamuotoista etenemistä.
Uutena ominaisuutena MGO:hon on tuotu hahmoluokat, joiden välillä valinta vaikuttaa muun muassa saatavilla olevaan aseistukseen sekä hahmon kestävyyteen ja nopeuteen. Hahmoluokkia ovat kiikarikivääreihin luottava Scout, eturintaman nurmipora Enforcer ja tilapäisen näkymättömyysviitan suojista kurkun leikkaava Infiltrator. Näkymättömyys on mallia predator, eli väreilevät ääriviivat kyllä huomaa jos on tarkkana.
Siinä missä vähäisissä pelitiloissa ja kentissä ei juuri ole vaihtelua, erilaisten hahmoluokkien ja niiden kustomoinnin ansiosta jokaisesta pelihahmosta saa melko ainutlaatuisen taistelijan. Kokemuspisteiden kertyessä avautuvia aseita ja lisävarusteita on niin paljon, että kokeilunhaluinen ei heti kyllästy. Omaksi suosikikseni nousi väijytyksiin sopiva haulikolla varustettu haamujengiläinen.
Omien aseiden lisäksi kentistä löytyy paikalleen lyötyjä tykkeja ja raskaasti aseistettuja kävelijärobotteja. Tulivoimaiset robotit ovat kuitenkin haavoittuvia erityisesti näkymättömille hiippailijoille, joita pilotin on vaikea nähdä.

Predatorilta näkymättömyysviitan pöllineet infiltratorit ovat moninpelin metalgearmaisin hahmoluokka.

Pehmeä käärme

Lähitaistelu on Metal Gear Onlinessa keskeisessä asemassa. Näkymättömyyssuojien ja pelaajien kameroiden hitaan kääntymisen vuoksi vastustajien selän taakse hiippailu on helppoa, minkä vuoksi noin puolet pelaajien välisistä kohtaamisista päättyy judoheittoihin.
Usein tainnuttaminen kannattaa tappamista enemmän. Metal Gearien pasifistinen filosofia näkyy erityisesti Bounty Hunter -pelitilassa, jossa vastustajien tappaminen nostaa omia lunnaita, kun taas toisten pelaajien tainnuttaminen ja ilmapallolla fultonointi kentästä pois palkitaan suuremmalla pistepotilla.
Yksinpelin tapaan tainnuttaminen on tappamista haastavampaa. Lähitaistelun lisäksi tajun voi lyödä kankaalle nukutusaseilla, joilla osuminen nopeasti huitoviin pelaajiin on kuitenkin vaikeampaa kuin yksinpelin tekoälyvartijoihin.
Kokonaisuutena Metal Gear Online on Metal Gear Solid 5:n maksuttomana lisäosana tyydyttävä bonus, josta irtoaa huvia myös sen jälkeen, kun yksinpelin runsas sisältö on tiristetty loppuun. MGO:ssa on tosin mukana kavahdettuja mikromaksuja, mutta niiden merkitys on (ainakin toistaiseksi) täysin kosmeettinen: rahalla ostettavilla MB-kolikoilla voi hankkia räyheämpiä värejä asuunsa, mutta pelietua niillä ei saa ostettua.
MGO on pelaamistani verkkoräiskinnöistä helpoiten lähestyttäviä, sillä refleksien ja mekaanisen taidon sijaan se palkitsee luovan ja kokeilunhaluisen mielen, aivan kuten MGS yksinpelinä. Ehkä tästä syystä viihdyin sen parissa enemmän kuin moninpeleissä yleensä, ja pääsin jopa pelaajasijoituksissa yleensä listan keskivaiheille tutun jumbopaikkani sijaan.

 

Metal Gear Online

Arvosteltu: PS4
Saatavilla: PC, Xbox One, PS3 ja Xbox 360
Muuta: maksuton moninpeli Metal Gear Solid 5: The Phantom Painiin
Pelaajamäärä: 16 (PS4, Xbox One ja PC) / 12 (PS3 ja Xbox 360)
Ikäraja: 18 

86