Nyt minäkin iNnostuin

Minä en ole Apple-fani. Kokemukseni rajoittuvat iPodiin, jota kuuntelen pihatöiden soundtrackina.

Mutta nyt täytyy sanoa, että ymmärrän, miksi iTuotteet ovat niin palvottuja Apple-uskovaisten keskuudessa. Käsieni kautta on vuosien saatossa kulkenut kymmeniä härpäkkeitä, mutta mihinkään ei ole muodostunut niin outoa, niin nopeaa rakkaussuhdetta kuin iPadiin. Kymmenessä minuutissa olin täysin myyty.

iPadin käyttäminen on alusta lähtien ollut silkkaa riemua. Parilla painalluksella voin ladata siihen mitä ihmeellisimpiä sovelluksia suoraan App Storesta – liiankin helposti, mutta onneksi halvalla. Nettiyhteyden ansiosta katsoin Roomassa Googlemapsista reittejä, kotona en viitsi käynnistää tietokonetta Facebookia ja sähköposteja varten ja illat kuluvat pelatessa. Voin lukea sillä myös lehtiä ja kirjoja, mutta toistaiseksi pidän enemmän paperista. Mielenkiintoisia versioita kollegat ovat kuitenkin saaneet aikaan perinteisistä aikakauslehdistä.

Pelit toimivat iPadilla loistavasti. Marraskuu alkoi mukavasti vanhalla kunnon Monkey Islandilla, jota ohjataan sormella tökkimällä. Peli myös puhuu ja näyttää hienolta HD:nä. Välipaloina nautiskelin Angry Birdsiä ja Cut the Ropea, jossa pitää katkaista heilurin naru oikealla hetkellä, jotta saa kaikki tähdet kerättyä. Seuraavaksi aion ladata suomalaisen Marble Mixerin ja kokeilla myös Battle for Wesnothia. Näin alkuun, kun kerran halvalla saa.

Kun Applen Steve Jobs vuonna 2008 syyskuussa ilmoitti suureen ääneen iPod Touchin olevan ”paras kannettava pelikone”, peliala lähinnä naurahti ja kohautti olkapäitään. Ei tarvinnut veden kuitenkaan kauan Vantaassa virrata, kun Touchin puhelinversio iPhone räjäytti pankin, ja iTunesin rinnalle perustettu App Store alkoi pikkuhiljaa täyttyä peleistä ja muista sovelluksista. Lokakuun alkupuolella App Storessa oli yli 300 000 sovellusta, joita oli ladattu yli 7 miljardia kertaa. App Storesta on yhtäkkiä tullut pelien digitaalisen jakelun suurin toimija, vajaassa parissa vuodessa.

Alan veteraanin, EA:n perustajan Trip Hawkinsin mukaan Sony ja Nintendo ovat sekoamassa iPhonen menestyksestä pelialustana. Myös Suomessa toimivaa Digital Chocolatea johtava Hawkins sanoi iPhonen olleen erittäin iloinen yllätys ja tehokkain alusta. ”Teemme yhtä paljon rahaa tällä yhdellä alustalla kuin tekemällä pelistä version 100 eri puhelimelle”, sanoi hän Gamesindustry.biz-sivustolla jo puolitoista vuotta sitten.

Myös muut suomalaiset pelintekijät ovat tehneet ja edelleen ovat tekemässä i-pelejä. Suurin menestystarina on tietysti Rovion jo mainittu Angry Birds, jonka Halloween-versio myi miljoonan viikossa. Missä muualla kuin digijakelussa ja App Storessa tällainen olisi edes mahdollista?

Olen siis myyty. Pelaaminen maistuu taas ihan uudella tavalla. Sen kaiken muun i-tekemisen lisäksi.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…