Oikeutta

Xbox 360 on syytettyjen penkillä lunastamattomista lupauksista. Koneelle tullaan julkaisemaan samannäköisiä pelejä kuin sen edeltäjälle ja ne kaiken lisäksi nykiä nylkyttävät, ja sen suurimmaksi myyntivaltiksi on nostettu Xbox Live, joka on jo olemassa.

PS3:sta syytetään vaikea-asteisesta hype-oireyhtymästä, sillä sen demot olivat mainostoimistoissa ja videopajoissa työstettyjä videonpätkiä, lisäksi sen ohjain näyttää viime tingassa veistetyltä, hopeiseksi maalatulta puupalikalta.

Revolutionia syytetään vuoden erikoisimmasta mainoskikasta ja epätoivoisimmasta harhautusyrityksestä. Revolution on yhtä kuin ohjain, jota ei ole olemassa. Joten koko Revolutionia ei siis ole olemassa.

Oikeuteen on kutsuttu syytettyjen turvaksi puolustusasianajaja edustamaan jokaista uutta konsolia. Onko puolustuksella puhuttavaa? Ensimmäisenä vastaa syytöksiin Microsoftin asianajaja Ville Vihreä.

* * * *

- Arvoisa tuomari, tässä on nyt tapahtunut kauhea sekaannus. Eihän meillä ollut messuilla edes esillä mitään Xbox 360 -konsoleita vaan rivi aitoja mäkkejä. Minkäs me voimme, jos Apple-demot nykivät.

Eli syytättekö siis Applea pelienne nykimisestä?

- Mutta, herra tuomari, eihän Mac ole mikään pelikone!

Jaaha. Aivan. Entä miten kommentoi Sonya vastaan esitettyjä syytteitä Sonya edustava asianajaja Setä Sininen?

- Me olemme paras, elämä voittaa ja uusi aamu on koittaa. PS3 on nopeampi, kauniimpi ja kuumempi kuin kaikki muu yhteensä.

Anteeksi, herra Sininen, saisinko pyytää teitä pysymään asiassa eli miten kommentoitte edellä lueteltuja syytteitä? Olivatko demot aitoja?

- Esitetyt demot ovat aitoja, koska ne ovat olemassa. Ja ne näyttävät siltä, miltä ajattelimme pelaamisen voivan parhaimmillaan tuntua. Ja kaiken lisäksi PS3 on solukko, joka elää, laajenee, ajattelee ja sen mielikuvitus on paras grafiikkakiihdytin ikinä. Sen lisäksi PS3 on suurin, mahtavin ja seksikkäin... universumi on pieni, PlayStation on iso...kiäh kiäh...

* * * *

Tarvittiin roudarinteippiä, jolla Sonyn puolustusasianajajan kuolainen suu liimattiin tiukasti kiinni. Istunto jatkui tämän pienen mutta harmillisen välikohtauksen jälkeen.

Miten kommentoi syytteitä Nintendon asianajaja Väinö Värikäs?

- Arvoisa tuomari, spekseillä ei ole merkitystä, elämykset voittavat ja Revolutionin ohjain on niin persoonallinen, erikoinen, hieno, ettei sellaista voi kuvitella kuin kosteimmissa unelmissaan. Kun sitä koskettaa, tuntuu kuin valtaisa lämpö ja kuohu valtaisivat ruumiin jokaisen sopukan, nipukan ja partakarvan. Tuntuu kuin olisi yhtä universumin kanssa.

RIITTÄÄ! Nyt oleellinen kysymys, herra Värikäs, seuratkaa tarkasti. Oletteko edes nähneet kyseistä ohjainta?

- En tietenkään!

Miksi ette?

- Koska se on salaisuus.

* * * *

Viimeisimpien huhujen mukaan Xbox 360 -koodaajilla on edelleen vaikeuksia saada kiistämättä komealta näyttävät pelit rullaamaan kuosissa. On käsittämätöntä, jos Xbox 360:n suuret ajopelit jäävät kitumaan edeltäjästä tuttuun 30 kuvaa sekunnissa -kastiin. PC-puolelta konsoliapajille siirtyneitä moinen ei kuulosta isommin haittaavan, mutta PS2:n sujuviin ajopeleihin tottuneille pelkkä ajatuskin on kauhistus.

PS3:n kehityskustannukset ovat Timesin tuoreehkon artikkelin mukaan kivunneet taivaisiin ja se ei todellakaan lämmitä rivakkaan tappiokierteeseen joutuneen Sonyn ylintä johtoa. Mielenkiintoista on sekin, ettei Ken Kutaragista tullut Sonyn uutta isokihoa, vaan tehtävään palkattiin muuan Yhdysvalloissa asuva britti, Sir kuulemma miehiään. Voi olla, ettei nimitys vaikuta PS3:n tulevaisuuteen, mutta säästöponnistuksena PS3:n luvattuja ominaisuuksia voidaan aivan hyvin karsia. Ensimmäinen oleellinen karsintahan on jo ehditty tehdä: kahdeksan SPE:n sijasta saamme seitsemän. Tehoja moinen ei isommin syö, mutta helpottaa piirien tekemistä. Susipiirejä tulee näet vähemmän.

Revolution alkaa tuntua päivä päivältä yhä enemmän uuteen kuosiin pakatulta Gamecubelta. Nintendo on myös huomannut uuden tilanteen eli konsolivyörytyksen ongelman: Nintendon kannattavuus on laskenut huimasti. Tunnettu konsolitotuus on, ettei voittoa tehdä lanseeraamalla (halpoja) konsoleja vaan myymällä (kalliita) pelejä. Nintendo on kuitenkin joutunut lanseeraamaan lyhyen ajan sisällä tukun konsoleita. Riittääkö Nintendolla voimia Revolution-vyörytykseen? Pelkkä Marion vinkeä viipotus ei siihen riitä. Eikä kukaan edes tiedä, mitä ne vallankumoukselliset pelit tulevat olemaan: mahtaako tietää Nintendo itsekään?

Tokion pelimessut ovat kaikille osapuolille tärkeä tilaisuus näyttää ja lyödä luu kurkkuun epäilijöille. Sitä salaista ohjainta ei tosin sielläkään ilmeisesti näytetä. On se n-i-i-i-i-n salainen...

* * * *

Oikeudenkäynti jatkui kiivaana päiväkausia eikä asianajajien hörhöilystä saanut kukaan lopulta mitään tolkkua. Mutta mikä oli tuomio? Jury olet sinä, juuri sinä, arvoisa lukija. Mikä on tuomiosi?

"Miltähän tuntuisi elämä ilman uusien konsolien odotusta? Sellaiset hetket ovat nykyään käsittämättömän harvassa."

Lisää aiheesta

  • Viimeinen

    Kaikki loppuu aikanaan. Niin myös kolumnini. Melkein sata palstaa on paljon, kuukaudesta toiseen ja toiseen. Joskus on pakko vetää henkeä.

    Viimeinen virallinen palsta pakottaa pohtimaan, mitä on tapahtunut (omassa) pelaamisessa ja peliteollisuudessa sitten ensimmäisen vuonna 1998…
  • Sellofaanin suloinen suhina

    Tietoa peleistä tulee joka tuutista, radiosta, televisiosta, netistä ja lehdistä. Aina näin ei ole ollut.
    Nykyään peliuutisia ja pelejä sivuavaa tietoa löytää aviisista kuin aviisista. Internet pullistelee pelisivuja ja jokaisella pelillä on omat kotisivunsa. Pelikuvat, trailerit ja demot…
  • Oma imu paras imu

    Jotkin pelit imuttavat, jotkin eivät. Joskus huonokin peli voi niitata nojatuoliin viikoksi. Mikä tekee pelistä imukykyisen?
    Pelit imuttavat meistä jokaista eri tavoin. Toinen jumittuu yksinkertaiseen puzzlepeliin, toinen tutkailee sivilisaationsa etenemistä aamuyöhön kolmannen ihmetellessä…