Planetside 2: Avaruusmortin ABC-koulutus

Mitä laajempi peli, sen helpompi siihen on eksyä.

Planetside 2 ei ole World of Tanks, jossa sotilasuran aloitus on harvinaisen selkeää, vaan Auraxis on uudelle alokkaalle vaikea paikka. Ehkä on parempi, että minä vähän kerron, meinaan kun olen ennenkin ollut!

Kuinka tielle taistojen?

Mantereen taistelujen tilanteen näkee helpoiten karttaruudusta. Välkkyvillä alueilla on käyty taisteluja, ja kun niiden päälle vie hiiren, näkee, kuinka paljon siellä on havaittu viime hetkinä vihollisia. Jos jonkin tukikohdan tuntumassa on isompi taistelu käynnissä, tyypillisesti alueen päällä on deploy-nappi, jolla voi pudottautua suoraan mukaan taisteluun.

Yksittäisen soturin on usein helpoin seurata isompaa laumaa, kun sen kerran löytää. Soolosoturi on Auraxiksessa todella yksinäinen. Avoimia ryhmiä etsitään squad-valikon kautta (P), ja ryhmänjohtajan luokse pudottaudutaan napinpainalluksella (Ins).

Mantereet ovat isoja ja jalan liikkuminen hidasta. Lähes jokaisessa tukikohdassa on terminaali, josta voi napata Flash-mönkijän yksin liikkumista varten tai Sundererin isommalle ryhmälle. Page downin takaa voi säätää ajoneuvonsa auki kaikille, jolloin voi toimia taistelukentän taksina.

Jos haluaa palata nopeasti mantereen warp gatelle, kartan alanurkassa oleva re-deploy auttaa. Sillä voi siirtyä nopeasti oman puolen hallussa oleviin tukikohtiin.

Mantereen vaihto suoritetaan warp gatella olevissa terminaaleissa. Warp gate on muutenkin hyvä paikka odotella, jos ei oikein tiedä, mitä tehdä ja kenen kanssa. Isommat osastot lähtevät usein liikkeelle juuri sieltä.

Jalkaväkitoiminnan perusteet

Tukikohdat vallataan ottamalla haltuun sen alueella olevia kriittisiä pisteitä, jotka on merkitty kirjaimin (A, B, C, D). Hallussa oleva piste on vihreän neliön sisällä, muulla tavalla merkitty joko taistelun kohteena tai jo vihollisella. Kun pisteet ovat hallussa, alkaa tukikohdan omistus hitaasti kääntyä hyökkääjän puolelle. Tärkeää on myös tukikohta-alueella mahdollisesti olevien generaattorien tuhoaminen tai puolustaminen. Ne muun muassa pitävät yllä suojakilpiä, jotka estävät ajoneuvojen kulkemisen.

Mikä tahansa jalkaväkiluokka pystyy vaikuttamaan taisteluihin mielekkäästi. Siksi kehotankin kokeilemaan ja löytämään sen luokan, jonka pelityylistä nauttii eniten.

Tärkeää on se, ettei jumita liian tiukasti vaikkapa siihen lääkintämiehen rooliinsa. Luokan vaihtaminen on helppoa, kunhan lähellä on terminaali tai miehistönkuljetusvaunu. Luokkaa on syytä vaihtaa jos tilanne sitä vaatii. Jos ilmatorjunta-MAXit ovat ottaneet vahinkoa eikä kukaan ole niitä korjaamassa, kannattaa vaihtaa mekaanikoksi. Tukiroolit, kuten lääkintä ja korjaaminen, tuottavat yllättävän paljon kokemusta ja sertifikaatteja.

Tankki se oli...

Taisteluajoneuvoihin kannattaa lähes aina astua mekaanikkona, yksinkertaisesti siksi, että silloin niiden korjaaminen onnistuu itse. Vahinkoa kärsineen hävittäjänkin voi laskea rauhalliseen paikkaan, korjata siipirikon ja palata lentoon.

Ajoneuvoista kriittisin on taisteluvaunujen asemasta miehistönkuljetusvaunu Sunderer, silloin kun se on päivitetty toimimaan liikkuvana spawn pointina. Kyky saada uusia joukkoja kaatuneiden tilalle lähes samantien, mahdollisimman lähelle taistelua, ratkaisee paljon. Vihollisen Sunderer on tukikohtataisteluissa ykköskohde, oma tärkeimpiä puolustettavia.

Lentokoneiden lentomalli on aluksi vaikea omaksua. Kannattaa etsiä omassa kontrollissa oleva manner, ja yksinkertaisesti harjoitella hävittäjällä lentämistä kunnes homma luonnistuu. Lennä ulkonäkymästä (T) silloin kun ei tarvitse ampua,  jolloin näet mahdolliset kohteet ja uhat paljon ohjaamonäkymää paremmin.

Löydä taistelutoverisi!

Kriittisintä Planetsidesta nauttimisen kannalta on löytää seuraa. Yksikseenkin voi varmasti nauttia satunnaisesta toiminnasta siellä täällä, mutta jo kahden hengen taisteluparina toiminnasta tulee heti mielekkäämpää. Puolitusinaa asetoveria voi jo napata panssarivaunut alle ja lähteä baanalle, ja se on jo joukko, jota vihollinen ei voi olankohautuksella ohittaa.

Pelit.fi-foorumin oma Planeettaosasto Pelit taistelee Miller-serverillä Terran Republicin punaisissa univormuissa.

Lisää aiheesta

  • Pimp My Game: Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords


    The Restored Content Mod

    Alkuperäinen visio

    Kaikki Tähtien sotaan liittyvät jälkikorjailuprojektit eivät ole puhdasta georgea.

    Obsidian on kovan onnen kehitysstudio, jonka pelit julkaistaan jatkuvasti keskeneräisinä. Keskosista kurjin oli Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords…
  • Pimp Your Game: Neverwinter Nights 2


    Ikikesän lannoitteet

     D&D-universumissa teräs siunataan riimuilla ja rooliseikkailut modeilla.

    Obsidian Entertainment muni kultaa hylkäämällä Star Warsin ja valosapelit ja tarttumalla Forgotten Realmsissa +2 jänkkyisään D&D-miekkaan. Neverwinter Nights 2 sulatti luolastokansan…
  • Skyrim-modit


    Reppumatkalle pohjoiseen

    Fanien tekemät modit muokkaavat Bethesdan virtuaalisesta pakettimatkasta yksilöllisen elämyksen.

    Skyrim on paras tähän mennessä julkaistu Elder Scrolls -peli, ja siinä on huomattavasti aikaisempia osia vähemmän ilmiselviä valituksen aiheita. Eihän se silti…