Skyrim-modit

Reppumatkalle pohjoiseen

Fanien tekemät modit muokkaavat Bethesdan virtuaalisesta pakettimatkasta yksilöllisen elämyksen.

Skyrim on paras tähän mennessä julkaistu Elder Scrolls -peli, ja siinä on huomattavasti aikaisempia osia vähemmän ilmiselviä valituksen aiheita. Eihän se silti tarkoita, etteikö kokonaisuutta voi tuunata sopivilla viritysosilla entistä ehommaksi. Mikä olisikaan parempaa aikaa pohjoisen lakeuksille karkaamiseen kuin (toivottavasti) kuuma loppukesä. Vaikka olisit jo kerran pelannut tarinan läpi, on kokemus modien kanssa aivan erilainen.

Miten ja mistä?

Perinteisesti Bethesda-pelien modit on noudettu niille omistetulta Nexus-nettisivustolta, mutta Skyrimin myötä esiteltiin uusi tapa modien jakeluun: Steam Workshop. Se on Steamin sisäinen palvelu, johon tekijät voivat uppia omia luomuksiaan ja josta modien asentaminen on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi. Ei tarvitse kuin klikata subscribe-nappulaa haluamansa modin kohdalla ja se asentuu automaattisesti, kun seuraavan kerran käynnistää Skyrimin.

Valitettavasti Steam Workshop on muuten melko kankea viritys. Jälkikäteen lisätty haku on onneton, sillä se etsii sanaa kaikkialta, ei vain modien nimistä. Lisäksi modien poistaminen ei ole niin yksinkertaista kuin tilauksen peruuttaminen, koska peli ei osaa poistaa asennettuja tiedostoja. Tämä on ärsyttävää erityisesti erilaisten tekstuurimodien kohdalla.

Isompien modien hakeminen käsin osoitteesta www.skyrimnexus.com on usein kätevämpi vaihtoehto. Silloin tietää aina mitä poistaa, jos homma ei toimi. Modien mukana tulee yleensä asennusohje, mutta työ on helppoa ilmankin. Paketista paljastuneet tiedostot vain kopioidaan lähes poikkeuksetta Skyrim-kansion alla olevaan data-kansioon.

Toisin kuin aikaisemmat Bethesda-pelit, Skyrim ei tarvitse erillistä apuohjelmaa modien järjestelyyn. Pelin käynnistyksen yhteydessä aukeavassa valikossa oleva data files -valinta päivitettiin julkaisun jälkeen kunnolliseksi modimanageriksi, jossa latausjärjestystä voi muutella ja haluamiaan modeja voi kytkeä päälle ja pois. Aina uuden modin asentamisen jälkeen kannattaa käydä data filesissa katsomassa, että modi on sopivassa kohdassa ja päällä. Useimmissa tapauksissa latausjärjestyksellä ei ole niin väliä, mutta jotkut tietyt modit nirsoilevat asian kanssa.

Osa modeista on saatavissa molemmista paikoista, osa vain jommasta kummasta. Jutussa mainittujen modien perässä lukee suluissa saatavuus lyhenteillä n kuten nexus ja s kuten steam.

Tyvestä puuhun

Ennen varsinaisten modien asennusta kannattaa tehdä pari perusjuttua. Ensimmäiseksi mennään Skyrim-kansion alla olevaan data/video-kansioon ja tuhotaan siellä oleva BGS_video.bik-tiedosto. Näin päästään eroon pelin käynnistyksen yhteydessä näkyvästä ärsyttävästä Bethesda-logosta ja homma starttaa huomattavasti nopeammin. Kuin virtuaalinen jättiputki, videotiedosto ilmestyy takaisin kansioonsa aina virallisen pelipäivityksen jälkeen ja se täytyy tuhota taas uudestaan.

Toinen tehtävä on joidenkin modien vaatiman Skyrim Script Extenderin eli tuttavallisemmin SKSE:n asentaminen. Uusin versio löytyy osoitteesta skse.silverlock.org asennusohjeiden kanssa. SKSE:stä täytyy aina virallisen Skyrim-päivityksen jälkeen hakea uusi versio, onneksi tekijät ovat yleensä vikkeliä eikä odotusaika kestä pahimmillaan kuin muutaman päivän. SKSE:n asentamisen jälkeen peli käynnistetään sen kautta, mutta data files -valikossa tehty modijärjestys säilyy. Käy siis siellä tarpeen mukaan ennen SKSE:n starttaamista.

Nvidia-näytönohjainta käyttäville on lisäbonuksena pari kikkaa, joilla pelin saa näyttämään komeammalta. Ensimmäiseksi Skyrimin omista grafiikka-asetuksista säädetään anisotrooppinen filtteröinti kokonaan pois päältä ja korvataan se Nvidian ajureista pakotetulla versiolla, joka näyttää paljon pelin omaa paremmalta. Toiseksi ajureista kytketään päälle ambient occlusion ja säädetään se quality-tasolle. Tämä lisää pelimaailmaan pehmeitä varjoja ja tekee maisemista entistä syvempiä. Ati-ohjaimen omistajat joutuvat tyytymään näistä asetuksista vain ensimmäiseen.

Pientä pintaremonttia

Perinteisesti Bethesdan virtuaalimatkailun korjailu aloitetaan grafiikan parantelusta ja suttuisten perustekstuurien korvaamisesta kunnollisilla. Skyrim poikkeaa tästä kaavasta, sillä se on – hämmästyttävää kyllä – varsin hyvän näköinen jo valmiiksi. Asiassa auttavat Bethesdan itse jälkikäteen julkaisemat tarkemmat tekstuurit, jotka kannattaa asentaa. Ne eivät netin vertailukuvissa näytä kummoisilta, mutta käytössä ne vakuuttavat. Modiyhteisö on työstänyt lukuisia erilaisia tekstuuripaketteja, mutta ne kaikki muuttavat Skyrimin erinomaista visuaalista ilmettä liikaa, mikä puolestaan syö tunnelmaa.

Muutamista pakollisista grafiikkapäivityksistä ensimmäinen on virallisen tekstuuripaketin virheitä korjaava HD Textures DLC Fix (n). Se paikkaa Bethesdan omaan julkaisuun päässeet mokat, kuten mystisesti hohtavat nuotiopuut tai purppuran värisen teurastajan pölkyn.

Toinen ehdottomasti asentamisen arvoinen grafiikkamodi on Water – Water and Terrain Enhancement Redux (n/s). Modi on vaihtanut syntymänsä jälkeen nimeä jo ainakin kaksi kertaa, joten toivottavasti nimi on vielä sama tätä lukiessasi. Joka tapauksessa se korvaa vesitekstuurit uusilla versioilla, joiden virtaus vaihtelee paikan mukaan pelkän samanlaisena juoksevan aallokon sijasta. Vaikutus on parhaimmillaan todella dramaattinen, esimerkiksi Solitudesta etelään sijaitsevan suoalueen tunnelma muuttuu kertaheitolla hienommaksi.

Ehdottomasti vaadittavan kaksikon jälkeen päästään modeihin, joiden asennus on osittain makuasia. Dynavision (n) lisää peliin dynaamisen syvyystehosteen, joka muuttuu sen mukaan, mihin maailmassa katsoo. Asetuksen voimakkuutta voi säätää helposti pelin sisäisellä apurilla ja halutessaan tehosteen voi asettaa myös staattiseksi. Syvyysterävyys tekee maailmasta elokuvamaisemman, mutta itse en pidä sen tekstuureita pehmentävästä sivuvaikutuksesta. Kannattaa kuitenkin testata itse.

More Dynamic Shadows (n/s) moninkertaistaa maailmassa näkyvien dynaamisten valojen ja varjojen määrän. Tehosteen huomaa erityisesti sisätiloissa, jotka muuttuvat huomattavasti aikaisempaa elävämmiksi. Yksin käytettynä modi valitettavasti kirkastaa joitain sisätiloja hitusen liikaa, mutta ongelma poistuu, jos samaan aikaan käyttää koko maailman valaisua muuttavaa Realistic Lighting (n/s) -modia.

Se muuttaa perusasetuksilla ulkomaailmaa hivenen värikkäämmäksi ja pimentää sisätiloja ja öitä merkittävästi. Synkemmät luolastot ovat todella komeita, mutta pilkkopimeät yöt menevät mielestäni jo liioittelun puolelle. Toki läpäisemätön mustuus keskellä öistä korpea on realistista, mutta se ei ole enää pelissä hauskaa. Onneksi modi on todella muokattava, joten haluamiaan ominaisuuksia voi viritellä. Kovin käyttäjäystävällistä kokemusta ei kuitenkaan kannata odottaa.

Jos innostuu pilkkopimeistä öistä ja synkistä luolista, tarvitsee kunnollisen valonlähteen. Kätevin vaihtoehto on vyölle kiinnitettävä Wearable Lanterns (n/s) -lamppu, joka antaa valoa ja mahdollistaa taistelun samaan aikaan.

Viimeinen ulkonäön pikkuviilaus on lumisten alueiden kasvojenkohotus modilla Better Dynamic Snow (n/s). Se ei korvaa tekstuureita, vaan muuttaa peliä niin, että suurin osa lättänän valkoisista lumialueista käyttää jo pelissä olevaa tekstuuria. Muutos on yksinkertainen, mutta tehokas.

Hevonen vie, hevonen tuo

Kuulun niihin seikkailijoihin, jotka eivät suostu käyttämään Skyrimissa pikamatkustusta. Niinpä hevonen on ahkerassa käytössä, mutta peruspelissä ratsut ovat kankeita ja väsähtävät kahden metrin ravin jälkeen. Lisäksi ne syöksyvät kaiken vihamielisen kimppuun tai karkuun pinkoessaan katoavat välillä mystisesti paikalta.

Hevoset ovat ahkeran modikorjailun kohteena. Lukuisista vaihtoehdoista paras on Convenient Horses (n), joka yhdistää samaan helposti muokattavaan pakettiin kaiken tarpeellisen. Onko ratsusi kadonnut? Ei huolta, kutsu se paikalle kätevällä torven töräytyksellä. Painaako luolan perukoilta raahattu aarrekassi hartioitasi? Siirrä taakka hevosesi kannettavaksi ja palaa sisälle hakemaan loput rahanarvoiset varusteet.

Convenient Horses myös muuttaa hevoset ystävällisiksi kaikkien muiden otusten kanssa, joten ratsu ei enää sekaannu taisteluun. Lisäksi seuralaiset osaavat nyt ratsastaa eivätkä juokse jalan sankarin perässä. Sokerina pohjalla on täysi tuki 1.6-päivityksessä esitellylle ratsailta taistelulle, ja sankari osaa nyt hypätä taistelussa nopeasti maahan ase valmiiksi esillä. Hevosen nopeuden muuttaminen on ainoa asia, mitä modi ei tee, mutta raviaikaa voi sentään säätää niin pitkäksi kuin haluaa. Itse en kaivannut nopeusasetusta sen jälkeen, kun viritin ratsustani realistisen kestojuoksijan.

Jos haluaa jostain syystä vain säätää hevosen nopeutta, sen voi tehdä modilla Faster Horses with Better Stamina (s). Sen kanssa toimii mainiosti hevosen paikalle kutsuva vihellys eli Horse Whistle (s). Näitä kumpaakaan ei tarvita Convenient Horsesin kanssa, mutta isoja modeja välttäville ne paikkaavat pahimmat puutteet.

Hurmejuhlat alkakoot

Skyrimin taistelu jakaa mielipiteitä, toiset pitävät siitä ja toiset eivät. Itse olen huomannut, että huitominen tuntuu huomattavasti vähemmän ilmavalta, kun käytössä on kilpi ja yhden käden ase. Yhtä lailla jousipyssyt ovat Skyrimissa jo valmiiksi mukavan tehokkaita.

Demon’s Soulsiksi vanha käärö ei millään muutu, mutta taisteluun tulee kokonaan uutta taktisuutta ja haastetta Duel – Combat Realism (n/s) -modilla. Se tekee staminasta entistä tärkeämmän voimavaran, jota kuluu enemmän muun muassa iskujen torjuntaan. Ajoitus on huomattavasti aikaisempaa tärkeämpää, ja oikeassa välissä heitetty torjunta yllättää vihollisen. Vastaavasti tehoiskut tekevät hyvin ajoitettuina enemmän vahinkoa. Sankarilla ei puolestaan ole enää varaa pelätä kilven takana, sillä viholliset osaavat rikkoa suojauksen. Tekoälyä on muutenkin tehostettu, vastustajat käyttävät kilpiä ja aseilla torjuntaa aikaisempaa ahkerammin.

Hektisemmän taistelun ehostajaksi sopii erinomainen Crimson Tide (n/s), joka lisää peliin uskottavat veritehosteet. Eri aseet tekevät erityyppistä vahinkoa ja välillä kohteet kaatuvat maahan komean verisuihkun saattelemina. Roiskeet myös sotkevat ympäristöä ja ruumiiden alle kasaantuu aidolta näyttäviä lammikoita. Gorella mässäily ei mene silti liiallisuuksiin ja kokonaisuus tuntuu brutaalin rehelliseltä.

Bethesda-perinteiden mukaisesti Skyrimin normaalien kuolevaisten joukossa asustaa kuolemattomia kyläläisiä, jotka iskun saadessaan vain kaatuvat hetkeksi maahan. Ärsyttävä juttu on ilmeisen vaikea korjattava, sillä monet modit yrittävät, mutta yksikään ei täysin onnistu. Kaikkein suurin riski on tiettyjen tärkeiden tehtävien bugitus, pienempi ongelma on tappolistan keskeneräisyys.

Riskejä kaihtamattomille suositeltavin tämän tyypin modi on SM Essential Kills (n), joka tuntuu kaikkein vähiten bugiselta. Muita kokeilemisen arvoisia ovat Total Conquest! (s) ja Killable Essential Characters (n), mutta niissä molemmissa on omat ongelmansa. Pelikansiosta ja tallennuksista kannattaa ottaa varmuuskopiot ennen tappourakkaan ryhtymistä.

Käyttöliittymän viilausta

Yleisin Skyrim-valituksen aihe on konsoleille suunniteltu käyttöliittymä. Se toimii padilla erinomaisesti, mutta pc:llä sen komentaminen on hämärää hiiren ja näppäimistön kanssa häröilyä. Olen ajan myötä jo tottunut systeemiin niin paljon, että en enää yritä koskea valikoissa liikkuessani hiireen. Silloin käyttökokemus on useimmiten kelvollinen.

Hiiriystävällisempää versiota haluaville on tarjolla yllättävän vähän vaihtoehtoja. Näistä paras ja suosituin on SkyUI (n/s), joka pienentää kirjasinkokoa ja uusii koko systeemin ulkoasun. Samalla se todistaa, että intuitiivisen käyttöliittymän suunnittelu ei ole niin helppoa kuin voisi luulla. SkyUI:n kompastuskivi on kuvakkeiden käyttö selkeän tekstin tilalla, muutenkaan en oikein itse lämpene sille. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos peruskäyttöliittymä ahdistaa.

Toinen jokapäiväistä pelileiviskää helpottava käyttöliittymäviilaus on Categorized Favorites Menu (n). Se laajentaa suosikkivalikkoa reilusti ja järjestelee asiat kätevästi eri kategorioihin. Listaan voi lisäksi luoda omia esinesettejä, joita klikkaamalla hahmo vaihtaa kerralla niskaan esimerkiksi kaikki sepäntöitä tukevat varusteet.

Nuoli pois polvesta, eli pienet mutta tärkeät asiat

Peruspelissä tekoälyn ohjaamat seuralaiset ovat alun jälkeen turhia kaikkeen muuhun paitsi ylimääräisten varusteiden kantoon. UFO – Ultimate Follower Overhaul (n) korjaa tämän ja monta muuta vastaavaa ongelmaa. Seuralaiset osaavat nyt muun muassa nousta tasoissa ja kaverit voi varustaa haluamillaan kamoilla. Perässä voi kerralla olla jopa 15 hengen armeija, tarvittaessa ratsailla. Hevososuus toimii saumattomasti Convenient Horses -modin kanssa.

Pienempi, mutta elämänlaadun kannalta vähintään yhtä tärkeä modi on Reduced Distance NPC Greetings (n/s). Se lyhentää kyläläisten itseään toistavan puheenparren aloitusetäisyyttä radikaalisti, etkä joudu enää koskaan kuuntelemaan varastetuista korvapuusteista tai hedelmämyyjän tyttären arjesta. Tarvittaessa puheen saa alkamaan, jos kävelee aivan päin haluamaansa hahmoa.

Hermoja säästäviin modeihin kuuluvat myös Shut Up Nirnroot! (s), Back Off, Barbas! (n/s) ja Improved Skill Books (n/s). Ensimmäinen poistaa Nirnrootin hermoja raastavan ulinan, toinen estää puhuvaa koiraa työntämästä sankaria jatkuvasti ansoihin ja alas kallioilta. Viimeinen lisää kirjojen nimen perään kätevän merkinnän siitä, jos kirjan lukeminen nostaa jotain taitoa. Näin et enää joudu maanisesti selaamaan läpi kaikkia mahdollisia teoksia joka ikinen kerta.

Hiukan epärealistinen, mutta kätevä apu on kaksikko Linked Home Chests (n/s) ja Owned Inn Chests (s). Ensimmäinen lisää kaikkiin sankarin koteihin uuden arkun, johon laitettuun roinaan pääsee käsiksi missä tahansa kotitalossa. Toinen tekee saman majataloihin.

Oletko kyllästynyt siihen, että nuoliviini näkyy jatkuvasti selässäsi, vaikka vaihdoit jousen miekkaan? Auto Unequip Arrows (n/s) piilottaa nuolet tarvittaessa ja palauttaa ne takaisin käyttöön, kun otat jousipyssyn käteesi. Training Dummies (n) puolestaan tekee mitä nimi lupaa, eli muuttaa pihoilla lojuvat harjoitusmaalit toimiviksi. Lähitaistelua ja jousiammuntaa voi harjoitella kohteeseen, joka ei lyö takaisin. Pelitasapaino pidetään yllä vuorokausirajoituksella ja sillä, että kyvyt nousevat sitä hitaammin, mitä korkeampi taitosi on.

Viimeiset elämää helpottavat vakiomodit ovat Winterludes Arrowsmithing Mod (n) ja Glowing Ore Veins 300 (n). Ensimmäinen lisää nuolet itse craftattaviksi ja mahdollistaa niiden helpon päivittämisen viini kerrallaan. Jälkimmäinen taas korostaa maastossa olevia malmiesiintymiä niin, että ne löytyvät helpommin.

Näillä modeilla samoilu pohjoisen korvessa on huomattavasti peruspeliä nautittavampaa. Tällä kertaa keskityttiin pääasiassa pelattavuutta ja elämänlaatua parantaviin paketteihin, mutta Skyrimiin on saatavilla myös useampia mielenkiintoisia faniseikkailuita. Palaamme ehkä myöhemmin niiden pariin erillisessä jutussa.

Tapio Salminen

Lisää aiheesta

  • Planetside 2: Avaruusmortin ABC-koulutus


    Mitä laajempi peli, sen helpompi siihen on eksyä.

    Planetside 2 ei ole World of Tanks, jossa sotilasuran aloitus on harvinaisen selkeää, vaan Auraxis on uudelle alokkaalle vaikea paikka. Ehkä on parempi, että minä vähän kerron, meinaan kun olen ennenkin ollut!

    Kuinka tielle taistojen?…
  • Pimp My Game: Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords


    The Restored Content Mod

    Alkuperäinen visio

    Kaikki Tähtien sotaan liittyvät jälkikorjailuprojektit eivät ole puhdasta georgea.

    Obsidian on kovan onnen kehitysstudio, jonka pelit julkaistaan jatkuvasti keskeneräisinä. Keskosista kurjin oli Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords…
  • Pimp Your Game: Neverwinter Nights 2


    Ikikesän lannoitteet

     D&D-universumissa teräs siunataan riimuilla ja rooliseikkailut modeilla.

    Obsidian Entertainment muni kultaa hylkäämällä Star Warsin ja valosapelit ja tarttumalla Forgotten Realmsissa +2 jänkkyisään D&D-miekkaan. Neverwinter Nights 2 sulatti luolastokansan…