Puzzle Quest: Challenge of the Warlords (PC)

Voiko pelimekaniikan laskea taiteeksi? Puzzle Questin perusteella sanon, että voi.

Palikkapeleillä on pitkä ja surullinen historia. Tetris oli ensimmäinen pahaa riippuvuutta aiheuttanut digitaalihuume, pari vuotta sitten Bejeweled ankkuroi varsinkin naisia ruudun ääreen. Alun perin käsikonsoleille ilmestynyt Puzzle Quest teki tuhoaan ensin käsikonsoleissa, nyt vaaravyöhykkeessä ovat PC- ja Xbox 360-omistajat.

Jonoon, palikat!

Puzzle Quest yhdistää palikoita roolipelaamiseen. Maata kiertävä sankari kerää kokemusta, loitsuja ja taika-esineitä, mutta tappelu on toteutettu ääritoimivalla puzzlepelillä.

Yksinkertaistettuna: kun vähintään kolme samaa esinettä on rivissä, ne poistuvat ja tuottavat jonkun efektin. Jos onnistuu saamaan riviin vähintään neljä esinettä, saa vapaavuoron. Pääkalloilla vahingoitetaan vastustajaa, tähdillä kerätään kokemusta ja kullalla yllättäen rahaa. Neljä eriväristä jalokiveä tuottaa manaa, ja kun ketjussa on bonusmultiplier, sitä saa parhaimmillaan kuusinkertaisen määrän. Manalla paiskitaan äärimmäisen tärkeitä loitsuja.

Hahmon saadessa kokemusta sen taisteluteho nousee ja loitsut lisääntyvät. Bonusaskarteluna voi kesyttää ja kasvattaa ratsuja, luoda taikaesineitä ja kopioida loitsuja vangituilta vihollisilta. Kaikki nämä ovat Puzzle Questin perusideaa nokkelasti ja eri lailla varioivia alipelejä.

Liikkuvuus vai koko?

(Edes) kannettava PC ei kulje mukana yhtä näppärästi kuin DS, mutta toisaalta TihruVision korvautuu isolla ja selkeällä ruudulla, ja hiiri on vähintään yhtä hyvä kuin DS:n tökkäin. Ikävä kyllä nettipeli on heikosti tehty, sillä peliselain puuttuu ja vastustajan IP-osoite syötetään käsin kuin 90-luvulla. Mahdollisesti XFire tai GameSpy tuo tähän joskus helpotusta. Moninpeliin paras on Xbox 360 -versio, jossa Live toimii juuri kuten pitääkin.

Puzzlis on kirkas timantti, mutta kirjaimellisesti hiomaton timantti. Puzzlessa on mahdollista ja aika helppoakin kehittää jokseenkin voittamaton hahmo. Niin tai näin, varsinainen pelin pelaamistoimenpide on niin tappavan hauskaa, ettei edes näin iso vika kauheasti jarruta pelihimoa. Ainakin PC-versiota päivitettiin jo yhdellä pelitasapainoon vaikuttavalla patsilla, joten voi olla, että Puzzle Quest tulevaisuudessa on entistä uljaampi.

Yksinkertaisen mutta monipuolisen pelimekaniikkansa takia Puzzle Quest on täysin väärä peli houkutella naisia pelaamaan. Ainakin jos perheyksikössä on vain yksi tietokone. Toisaalta tilaisuudesta voi ottaa vaarin ja hävitä pahoille teille. Kun aamulla palaa kotiin, hyvällä tuurilla harharetkeä ei ole edes huomattu.

Käsikonsoleille Puzzle Quest on pakkohankinta, ja kyllä se on ihan yhtä pakkohankinta niin PC- kuin Xbox 360 -pelaajillekin.

92

Lisää aiheesta