Puzzle Quest: Challenge of the Warlords (PSP)

Täysin uudet peli-ideat ovat nykyään harvinaisia. Onneksi tuoreeseen kokonaisuuteen riittää, että pari vanhaa ainesta yhdistetään täysin odottamattomalla tavalla. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords naittaa maagisen saumattomasti yhteen Bejeweled-tyyppisen jalokivipulmailun ja klassisen rooliseikkailun.

Tarinan ainoa tuttu ja turvallinen osa on toiminnan taustalla pyörivä fantasiapotpuri. Taistelu on jotain ennennäkemätöntä: perinteinen mättäminen korvataan toimintapainotteisella pulmapelillä. Sankari ja hirviöt yhdistelevät värikkäitä esineitä 8 kertaa 8 -kentällä vuorotellen, ja päättömältä vaikuttava idea toimii loistavasti.

Taisteluissa eli puzzleissa yhdellä kahden vierekkäisen pallon paikan vaihdolla pitää ketjuttaa vähintään kolme samanlaista palloa yhteen. Värikkäistä pampuloista irtoaa neljää erilaista manaa, kallot verottavat hipareita, tähdet antavat kokemusta ja raha on yksinkertaisesti rahaa. Neljän tai useamman esineen rivistä saa ylimääräisen vuoron. Taistelu päättyy, kun jommankumman hahmon kestopisteet loppuvat.

Soppaa hämmennetään manalla aktivoituvilla loitsuilla ja erikoisliikkeillä, jotka tekevät vahinkoa, auttavat sankaria tai kiusaavat vastustajaa. Tekoäly pistää nautittavasti kampoihin, ja vastustajat on vielä rakennettu parin toisiaan tukevan taian ja esineen ympärille. Rosvopäällikkö kerää yhdellä taialla kaikki punaiset pallukat ruudulta manavarastoonsa, ja saa kirveeseensä lisäiskuvoimaa jokaisesta manavaratossa olevasta punaisesta manapisteestä. Voittaakseen pelaaja joutuu siis haalimaan punaiset pallukat pois ennen vastustajaa.

Kun kokemusta kertyy tarpeeksi, vapaavalintaiseen hahmoluokkaan kuuluvan sankarin taso, kestopisteet ja kykypisteet nousevat. Varusteet pulttaavat alter egoon erilaisia bonusominaisuuksia. Ylimääräinen käteinen sijoitetaan kotilinnan päivittämiseen. Linnassa opiskellaan muun muassa vangittujen hirviöiden loitsuja ja koulutetaan ratsuja.

Vähintään kolme kertaa rökitetyn hirviölajin edustaja vangitaan ruudun tyhjennys -ongelmilla. Tutkimukset ynnä muu toiminta hoidetaan erilaisten sääntöjen rajoittamilla pulmilla. Ratsua treenataan taisteluilla, joissa joka siirrolla on aikaraja. Vain neljä sekuntia kestävillä vuoroilla ei enää ehdi miettimään, ainoastaan reagoimaan.

Ohjaussysteemi on PSP:llä täysin erilainen kuin DS:n kosketusruudulla, mutta se ei menoa juuri haittaa. Ruksipainallus ja suuntanäppäimen napautus vaihtaa kahden pallon paikkaa riittävän joustavasti. DS:ssä yläruudulle laitetut tiedot taioista ja kestopisteistä sijaitsevat PSP:llä pelialueen oikealla ja vasemmalla laidalla. Grafiikka on DS-pulmailua tarkempaa, mikä helpottaa puzzleruudukon hahmottamista.

Puzzle Quest: Challenge of the Warlords on armottoman addiktiivinen kokonaisuus, jossa yksinäänkin toimivalle puzzlepähkäilylle luodaan jatkuvuutta fantasiamaailman siivittämällä tasorumballa. Hirviöiden ominaisuudet muuttavat puzzleruudukoiden luonnetta selvästi, joten vastustajan naamat eivät jää pelkiksi koristeiksi.

Puzzle Questia voi helposti jauhaa niin paljon tai vähän kerrallaan kuin haluaa, joten se sopii erinomaisesti taskukoneelle. Pulmatehtävä tosin sopii erinomaisesti mille tahansa koneelle. Hämmästyn, jos tämä ei saa vuoden käsikonsolipelipystiä. Vähintään.

90

Lisää aiheesta