rFactor-modit osa 2

 

www.rfactorcentral.com

Modikatsauksen toisessa osassa kovimmat ammattilaissarjat jätetään taakse, nyt katsotaan mitä muuta rFactor tarjoaa virtuaalikaaharille. Sora pöllyää maastossa ja stadioneilla, V8-moottorit pauhaavat, ja muistelemme vanhoja hyviä aikoja nostalgisten autojen ratissa. Mielipiteitä on monia ja joku tykkää äidistäkin... Mutta ensin käydään vielä kerran asvaltilla perinteisten kilpa-autojen parissa.

Vuonna 1949 pieni Lienzin kaupunki Itävallassa kutsui maailman parhaat kuskit kisamaan kaupungin ympäristöön. Tästä sai alkunsa edelleen jokavuotinen Lienz Festival der Geschwindigkeit -tapahtuma (lienzfestival.org). Tapahtuman näyttämönä toimii pieni idyllinen vuoristokylä. Alkuperäisen pelin tapaan autoja voi viritellä kolmeen eri tehon kisaluokkaan sopiviksi. Mukana tulee myös kylän ympäristöön sijoittuva tiestö, jolla kisat ajetaan. Ratavaihtoehtoja on mukavasti aina lyhyestä Altstad-kaupunkipyörityksestä 24 tunnin kisoihin tarkoitettuun vuoristossa mutkittelevaan maantierataan. Uudempi päivitys toi Lienziin vielä radan, jossa kiivetään vuorelle röykkyistä maastorataa pitkin. Autot ovat rallycross-tyyppisiä ja hyvin mallinnettuja. Lyhyt akseliväli tekee autoista ketteriä, mutta myös kiikkeriä. Kaluston luonne tarjoaa hienoja ja adrenaliinin täytteisiä kisatunnelmia. Autojen äänet on tehty huolella ja mureaa kisakonetta suorakytkentävaihteiston ujelluksineen kelpaa kuunnella. Lienz-modi sisältyy virallisiin pelipäivityksiin. Hienosta ja uskottavasta kotisivusta huolimatta ei ehkä kannata innostua niin paljon, että matkustaa oikeita Lienzin kisoja katsotaan, ne kun sijaitsevat vain virtuaaliavaruudessa.

Australiassa ajettavan V8 Supercar -kilpasarjan pohjalta tehty samanniminen modi on yksi rFactorin ensimmäisistä modeista. Autot on mallinnettu hyvin ja mukana on vuoden 2006 aidot kuskit. Ongelmana ovat emolajin isot ja raskaat autot huipputehokkaine moottoreineen, mikä tekee niistä vähemmän miellyttäviä ajettavia, ainakin syheröisemmillä radoilla. Vaikkei modin kalusto ehkä eurooppalaista pelimakua miellytäkään, se on kokeilemisen arvoinen. Teknisesti modi on joka tapauksessa hienoa työtä.

McLaren F1 Challenge ja pelaajan Porsche 911:n rattiin istuttava PCC 2005 Germany ovat molemmat perinteisiä yhden automallin modeja. PCC ottaa kaksinkamppailussa ykkössijan hauskemmalla ajettavuudellaan. Molemmissa kaivattaisiin pientä hiomista autojen fysiikassa, varsinkin McLaren tuntuu oudon helpolta ajettavalta. Jos perinteinen GT-luokan koppiauto kiinnostaa, eikä realismi ole kaikki kaikessa, kannattaa kokeilla molempia.

Kun maailma ei riitä

Aikamatkailu onnistuu muutenkin kuin formuloilla ja De Lorean DMC-12:lla. Historic Rally Carsissa ajetaan vanhoilla B-, F- ja S-ryhmän ralliohjuksilla, joita mukaan on ympätty todella paljon. Autojen massan tuntu on hyvä ja ajotuntuma periaatteessa mainio. Ikävä kyllä rFactorin fysiikkamoottori ei ole parhaimmillaan, kun haetaan äärimmäistä realismia nimenomaan ralliin. Sivuluisut tuntuvat hankalilta hallita, eivätkä Richard Burns Rallyssa opitut kikat pure. Tai sitten en vaan osaa. Äänien taso vaihtelee, mutta pääosin ne on tehty loistavasti, varsinkin B-ryhmän Fordin ääni iski allekirjoittaneeseen kympillä. HRC ansaitsee paikkansa parhaimpien modien joukossa, sillä asvalttiradoille suunnitellusta pelistä ei tämän paremmaksi rallisimuksi ole.

ORR Trucksin satojen hevosvoimien Offroad-raaserit tulivat puskista ja nappasivat addiktiivisimman hiekkarata-modin tittelin suoraan HRC:n nenän edestä. Munaskuissa tuntuva V8-moottorin pauhu, hulppeat sivuluisut ja painovoimaa uhmaavat hypyt saavat suun virneeseen. Pari varta vasten tehtyä stadionrataa ja rFactorin alkuperäisradoista HRC-modia varten muokatuissa rallycross-versioissa on vähäksi aikaa ajamista, mutta tällaisia ratoja pitää saada lisää! Säätäminen ja muu nysväys saa jäädä. Oikea resepti on ripaus punaniska-asennetta, leveä virnistys, pari perkelettä ja hanaa! Ajaminen ei ole helppoa varsinkaan nopeammilla HRC-radoilla, joita ei ole tarkoitettu tälle kalustolle. Vauhdin kanssa pitää malttaa mielensä. Vaikka tehoa on rajusti, jarruista ja renkaista johtuen pito on kortilla. Ei rento ote ORR:ään lopu. Kaksi- ja nelivetoisia hiekkakirppuja lennätetään hiekalla ja lumella V8 Buggiesin parissa. Tyyli on sellainen, että mennään enemmän ilmassa kuin maakosketuksessa. Erilaista kalustoa on mukavasti ja parista autosta on myös asvalttiversio sileine matalaprofiilirenkaineen. Näiden autojen koti on kuitenkin pomppuinen hiekkarata. Modin mukana tuleekin Iron Mountain -rata, jolla pääsee loikkimaan sydämensä kyllyydestä. Radan visuaalisuus jättää kuitenkin toivomisen varaa. Karkeakuvioisilla renkailla varustetut autot suoriutuvat maastosta ORR Trucksin autoja paremmin, mutta kirppujen ajotuntuma on hiomattoman oloinen. Ajaminen on epärealistisen rata-automaista ollakseen pidemmän päälle hauskaa. Tällaisten modien pitäisi nimenomaan olla vaihtelua ainaiseen rata-autoiluun. V8 Buggies kaipaa vielä hienosäätöä, mutta potentiaalia siinä on. Eikä tämä pöllömpää ole näinkään.

Huimaako vauhti jo päätä? Peitä se Tweed-hatulla ja pistä sätkä tulille – siis legendaarinen rättisitikka. 2CV-modi on tehty piiruntarkasti esikuvansa, 2CV Racing Championship -sarjan mukaisesti. Olennaisinta ajamisessa on rento ja humoristinen asenne. Kun ei kulje niin ei kulje! Pitkillä suorilla ehtii jo tylsistyä, kun huippunopeus on 150 kilometriä tunnissa – alamäessä. Sitten kun tullaan mutkiin, on ohjaamo hetkessä täynnä käsiä ja auto heittelehtii kuin vimmattu. Jippona näissä 25–45-hevosvoimaisissa nuhapumpuissa on säilyttää vauhti mahdollisimman kovana läpi mutkan ja päästä mutkasta ulos maksimivauhtia. Sitten sen pienen nopeusedun turvin madellaan seuraavalla suoralla kaverista ohi. Vaikka autojen käytös on mallinnettu tarkasti ja ajaminen äärirajoilla vaatii taitoa, voi tätä modia suositella myös ensikosketukseksi rFactorin maailmaan. Eipä tule liian ryppyotsaista kuvaa ajosimuhommista.

Beetle Cupissa pääsee kuplavolkkarin rattiin. Ajotuntuma muistuttaa oikeasti takamoottorisella autolla ajamista. Tehoa on sopivasti, jottei ajaminen mene pelkäksi sladitteluksi. Kupla kuulostaa kuplalta, autot ovat hienoja eikä pirteissä väreissäkään ei ole säästelty. Realismi on kohdallaan ja ajaminen tuntuu nautinnolliselta, ainakin sen verran kuin kuplalla ajamista voi nautintona pitää. Se kun ei koskaan tunnu tietävän minne päin on menossa. Kupla-faneille pakkohankinta.

Esimerkiksi rFactorin monipuolisuudesta kelpaa Lawnmover Racing, jossa kaahataan päältä ajettavilla ruohonleikkureilla. Sopivassa seurassa varmasti hauskaa vaihtelua vakavamman väännön lomassa, mutta ei siitä sen enempää.

Verkot tötterölle

Kun omalle tyylille ja taidolle sopiva modi löytyy, on aika siirtyä radalle. Yksinpeli viehättää hetken, mutta mikä sen mieluisampaa kuin nöyryyttää ihmisvastustajiaan netissä. Siihen on kaksi tapaa: mennä pelin oman käyttöliittymän kautta yksittäiskisoja tarjoaville julkisille palvelimille, tai sitten johonkin maailman monista oikeista nettiliigoista. Suomessakin monen kokoisia ja -tasoisia vakituisia sarjoja pyörii paljon. Tunnetuin ja kovatasoisin lienee Ruutulippu (www.ruutulippu.net). Ensikertalaiselle hauskinta kisailua ovat tutussa porukassa järjestettävät kisat. Innostuksen kasvaessa kisapäivät vakiintuvat ja homma muuttuu organisoidummaksi, ja yhtäkkiä koossa onkin ihan oma nettiliiga. Tällaisia pieniä alle 10 hengen ajoporukoita on paljon. Jos ei halua perustaa omaa porukkaa, liigoihin pääsee yleensä mukaan, kun kyselee sarjojen vastaavilta. Rohkeasti verkkoon! Jokainen on joskus ajanut sen ensimmäisen nettikisansa.

Artikkelin modit löytyvät näppärästi Pelit.fistä. Kaikki rFactorin piljoonat modit on koottu selkeästi rFactor Centraliin (

 

www.rfactorcentral.com). Sieltä niitä voi etsiä varsin monipuolisesti eri hakutekijöiden mukaan. Sivuilla on kuvia, teknistä tietoa modin yhteensopivuudesta eri päivitysten kanssa, käyttäjien kommentteja ja muuta tarpeellista. Ilmaisen rekisteröitymisen jälkeen modeja voi itse pisteyttää ja kommentoida. rFactor Centralin omilla servereillä päivittäinen latausmäärä on rajoitettu kahteen lataukseen, mutta siitä pääsee eroon lahjoittamalla muutaman roposen sivuston ylläpidolle. Sivuston linkkilistoilla on yleensä muitakin julkisia tiedostopalvelimia, joiden kautta lataukset onnistuvat rajoituksetta. Modit ja radat asennetaan joko exe-tiedostosta tai purkamalla pakatut tiedostot rFactorin asennuskansioon. Jälkimmäinen tapa on paitsi helpompi, myös yleisempi. Sitten kumit laulamaan! Lienz-hämäyksen lisäksi ISI:n poijaat ovat tehneet alkuperäisen pelin autoista (joita ei oikeasti ole olemassa), autotehtaiden nettisivuja kaikilla mausteilla ym. hauskaa naamiointityötä. Hyvä esimerkki löytyy osoitteesta

 

rfactor.net/rfmotors/kodi/index.html. Syynä on tietysti hauskanpidon ohella tapa välttää rojaltien maksu oikeille autotehtaille, koska pelin omilla autoilla on lähinnä kuriositeettiarvo tällaisessa pelissä.

Lisää aiheesta

  • Planetside 2: Avaruusmortin ABC-koulutus


    Mitä laajempi peli, sen helpompi siihen on eksyä.

    Planetside 2 ei ole World of Tanks, jossa sotilasuran aloitus on harvinaisen selkeää, vaan Auraxis on uudelle alokkaalle vaikea paikka. Ehkä on parempi, että minä vähän kerron, meinaan kun olen ennenkin ollut!

    Kuinka tielle taistojen?…
  • Pimp My Game: Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords


    The Restored Content Mod

    Alkuperäinen visio

    Kaikki Tähtien sotaan liittyvät jälkikorjailuprojektit eivät ole puhdasta georgea.

    Obsidian on kovan onnen kehitysstudio, jonka pelit julkaistaan jatkuvasti keskeneräisinä. Keskosista kurjin oli Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords…
  • Pimp Your Game: Neverwinter Nights 2


    Ikikesän lannoitteet

     D&D-universumissa teräs siunataan riimuilla ja rooliseikkailut modeilla.

    Obsidian Entertainment muni kultaa hylkäämällä Star Warsin ja valosapelit ja tarttumalla Forgotten Realmsissa +2 jänkkyisään D&D-miekkaan. Neverwinter Nights 2 sulatti luolastokansan…