Soul Calibur: Lost Swords – Kadonneen miekan metsästäjät

Seksistinen peli kuvaa törkeällä ja stereotyypisellä tavalla naisia alistamassa mieheiä.

Sieluni lepää, kun saan pitää kädessäni jotain pitkää ja kovaa.

Soul Calibur -sarjassa yhdistyy teräksinen säiläkamppailu teräksiseen pelattavuuteen ja melodramaattisia vuorosanoja laukoviin, rehellisen seksistisiin karikatyyreihin. Mätkintäpelisarjassa mieshahmojen parimetriset fallossymbolit kasvavat kilpaa naishahmojen kuppikoon kanssa.

Tiedostavana pelijournalistina minun pitäisi vetää herne nenääni Soul Caliburin seksistisyydestä. En kuitenkaan osaa enkä halua, sillä koko premissi keskiajan riitapukareista taikamiekan perässä on niin hölmö, että typerä hahmosuunnittelu ikään kuin kuuluu asiaan. Säästän pohdintani nykypelien naiskuvasta sellaiseen peliin, jossa en konttaa nelinkontin lattialla pukeutuneena sokeaksi nahkafetissigolemiksi.

Vuonna 2012 julkaistu Soul Calibur V on suosikkipelini koko sarjassa, mutta se ei myynyt yhtä hyvin kuin muutamaa vuotta vanhempi ja selvästi heikompi nelonen. Namcon kokouspöydän ääressä on raavittu päätä, mietitty, kuinka kalliista pelimoottorista saataisiin raavittua lisää tienestejä.

Sitten heillä välähti: tehdään pelistä ilmainen!

Kadonneiden miekkojen metsästys aloitetaan pelkissä boksereissa.

Soul Calibur: Lost Senses

Lost Swords on Namcon epätoivoinen yritys ratsastaa free to play -aallolla mahdollisimman vähällä vaivalla. Ilmaiseksi PSN:stä ladattavassa pelissä kaikki hahmomalleista, areenoista ja musiikeista lähtien on kierrätetty suoraan Soul Calibur IV:stä ja V:stä sellaisenaan.

Kaava on simppeli. Muutaman taistelun tehtävistä saa kokemusta ja parempaa kamaa, jotta hahmon haba kasvaa ja voi tehdä aina vaan vaikeampia tehtäviä. Alussa on valittavissa vain kolme Soul Caliburin suosikkipukaria. Onneksi kolmikkoon kuuluu Siegfried, sillähän minä ownasin nyyppiä jo nelosen ja vitosen nettipelissä! Yllättäen loput hahmot aukeavat erikoistehtävistä eivätkä oikeaa rahaa vastaan.

Tehtävien suorittaminen kuluttaa AP-varastoa, joka palautuu hiljalleen ajan kuluessa. Jos on kova hinku päästä mättämään, oikealla rahalla voi ostaa AP-mittarin täyttävän taikajuoman. Myös parempiin varusteisiin tai continue-tiketteihin voi upottaa euroja, mutta en kokenut tarvetta kumpaankaan. AP:tä isompi murhe ovat kuolettavan pitkät lataustauot joka ikisen valikkokomennon jälkeen. Kun pöksyjen vaihtamiseen kuluu lataustaukoineen useampi minuutti, ei valikkoihin tule lähdettyä seikkailemaan ennen kuin tavara-arkku natisee liitoksistaan.

Peli-idea itsessään ei ole oikeastaan yhtään hassumpi. Ilmainen mätke Soul Caliburin säilänterävällä pelattavuudella kelpaisi, mutta rautaista pelattavuuttakin on menty tylsyttämään.

Et ole enää peli johon rakastuin!

Pikakurssi Soul Caliburin perusmekaniikkaan: lyönnit jaetaan vaaka- ja pystylyönteihin. Koska liikkuminen on kolmiulotteista, menee pystylyönti helpommin ohi sivuttain liikkuvasta vastuksesta, mutta vaakalyönnit eivät tee yhtä paljoa vahinkoa. Mukana on myös potkut, heitot ja torjunnat. Tatin suunnat vaikuttavat siihen, minkä hyökkäyksen lihas- tai silikonihirviö tekee.

Kaikki pitää edelleen kutinsa myös Lost Swordsissa, mutta systeemistä poistettiin useamman hyökkäysnapin yhtäaikaista painamista vaativat liikkeet. Niitä oli tatin jokaiselle suunnalle, joten hahmojen liikevarasto on vain kalpea varjo entisestään. Jopa aina yhtä tyydyttävät tai (hävitessä) raivostuttavat ring-outit loistavat poissaolollaan!

Erikoisimpana muutoksena Lost Swordsissa ei ole mukana moninpeliä, minkä takia en keksi syytä pelata peliä minkä tahansa muun Soul Caliburin sijaan. Lost Swordsin tehtävärakenne muistuttaa tylsempää versiota Soul Calibur II:n Weapon Master -tilasta, ja kas, vastahan Soul Calibur II sai erinomaisen HD-version viime vuonna!

Jos et ole koskaan pelannut Soul Caliburia, voi Lost Swords toimia kätevänä demona miekkamätkeestä. Jos kokeilun jälkeen haluaa vielä pelata, suosittelen mitä tahansa muuta sarjan osaa mieluummin kuin tätä hidasta ja itseään toistavaa rahastuskuvatusta.

Hyvästä joutuu maksamaan, sanoo muinainen viisaus. Maailma ei ole siitä muuttunut.

 

PS3

Project Sou/Namco Bandai Games

Versio: Myynti

Moninpeli: Ei

Muuta: Saatavilla ilmaiseksi PSN:stä.

Ikäraja: 16

 

 

69