Tales of Xillia 2 - Olemassaolon sietämätön keveys

Elle keskittyy taistelijoiden kannustamiseen.

Kun raskaan työpäivän jälkeen haluaa rentoutua, voi pelata vaikka Tales of Xilliaa, jonka sankari ravaa velkataakan pakottamana oravanpyörässä.

Tales of Xillia 2 on japanilaisten vastine biowarelaiselle tarinaperinteelle, jossa pelaajan päätökset vaikuttavat hahmojen välisiin suhteisiin ja maailman kohtaloon. Tales of -sarja poikkeaa muutenkin japanilaisesta roolipeliperinteestä, sillä taistelut ovat rivitanssin sijaan tosiaikaista joukkomätkintää, jossa neljä pelaajaa voi jopa pelata kimpassa.

Tales of Xillia 2:n scifihenkiseen fantasiamaailmaan sijoittuva tarina jatkuu vain epäsuorasti ensimmäisestä osasta, joten taustoja ei tarvitse tuntea.

Ludger työnhaussa.

Seikkailu susirajan takana

Xillian maailma on tekninen ja moderni, mutta siellä elävät myös henget, jotka antavat ihmisille magian kaltaisia voimia. Henkienergiaa käytetään arkisen maailman keksintöjen pyörittämiseen, mikä ei ole ongelmatonta. Henkienergia ei ole loputonta ja voimakkaimmilla hengillä on sekä oma tahto että fyysinen olomuoto.

Tales of Xillia 2:ssa etsitään Canaanin maata, myyttistä paikkaa, jossa mikä tahansa toivomus toteutuu. Canaan ei löydy tavallisella kompassilla, vaan sirpaleulottuvuuksiin kadonneiden tienviittojen avulla. Ludger Kresnik on yksi harvoista, joka kykenee liikkumaan ulottuvuuksien välillä. Juoni nostaa esiin mielenkiintoisia kysymyksiä olemassaolon oikeutuksesta, sillä sirpalemaailmat häviävät tienviitan paljastuttua. Onko kokonaisen maailman tuhoaminen toisen edun takia oikein? Mikä on totta, mikä on harhaa?

Ludger ja hänen seuraansa lyöttäytyvä nuori tyttö Elle ovat uusia hahmoja, muut kaverit ovat pääosin ykkösestä tuttuja. Juoni ja hahmot ovat vahvoista fantasia-aineksista huolimatta suhteellisen maanläheisiä. Päätarinaa höystetään ja tukevoitetaan sankarikaartin omilla sivujuonteilla, kuten Leian reportteriuran edistämisellä, mutta niihin ei ole pakko paneutua.

Kaupunkeja, luolastoja ja muita paikkoja yhdistävät monsujen täyttämät maastoetapit. Sivilisaation kehityksen huomioiden maailman valtaväyliä vainoavien hirviöiden määrä ihmetyttää. Ei meilläkään karhut ja sudet hyökkäile autojen kimppuun moottoriteillä.

Maastossa sankaritiimiä kuvaa Ludger, hirvitysjengiä yksi otuksista. Riviöttiäiset voi ohittaa juoksemalla, jos matsaaminen ei nappaa. Kun taistelu ennen pitkää käynnistyy, salamoiva siirtymä heittää sankarit vauhdikkaaseen tosiaikamätkintään. Nujakkaan osallistuu neljän kaverin tiimi, joista yhtä ohjataan suoraan itse, muita komentaa säädettävä tekoäly: pysy kauempana, keskity parantamiseen ja sen sorttista. Vastuksia ilmaantuu areenalle useimmiten kahdesta viiteen.

Ludgerilla on peräti kolme erilaista asetta: rivakat tuplamiekat, raskasiskuinen moukari ja pitkän kantaman tuplapistoolit. Asekohtaiset hyökkäykset vahvistuvat kokemuksen myötä. Perustaistelussa tarvitaan harvoin vapaata juoksua, torjuntaa tai väistöjä, vaikka kaikki  onnistuisivat pelisysteemissä.

Sankarit ovat selvästi käyneet taistelijan peruskurssin, sillä ne muodostavat inttityyliin taistelupareja, jotka pystyvät onnistuneen perushyökkäyksen jälkeen erittäin tehokkaaseen tiimi-iskuun. Iskuketju jatkuu sarjatulimaisesti uudella paukulla, jos ajoitus on kohdallaan. Minä jäin useimmiten kahteen, mutta sekin riitti. Linkkikamut auttavat myös arkisemmilla kikoilla, kuten iskemällä monsun selkään tai murtamalla blokkeja. Ludgerilla on supervimmavoima, jolla mies tekee hetken verran lujasti lämää, mutta ei ota itse yhtään osumaa.

Taktisia ratkaisuja tarvitaan viimeistään voimakkaita pomoja vastaan. Jatkuva liike ja etäisyyden arviointi on tärkeää. Kokonaan ohi mennyt meganiitti on aina parempi juttu kuin torjuttu, sillä blokeistakin menee lämää läpi. Reilu parannuskamojen varasto auttaa vaikeistakin paikoista ohi, sillä järkevästi rukatulla tekoälyllä koko tiimi ei kupsahda kertalaakista.

toxillia24

Maksamme velkaa

Tarinan kliimaksit näytetään animena, perustapahtumissa tyydytään pelimoottorilla tehtyihin peruspäteviin pätkiin. Maastossa ja kaupungeissa ilmaantuu sarjakuvanaamoilla kuvattuja, huumorilla ryyditettyjä välitilkkeitä, jotka syventävät hahmojen välisiä suhteita.

Keskusteluun saattaa ilmaantua kahden vaihtoehdon vastaus- ja/tai reagointivalinta, joista dramaattisimmat ovat ajoitettuja. Vastaukset vaikuttavat hahmojen suhteisiin, mikä puolestaan tehostaa taistelulinkkausta.

Monivalintakeskustelun lisäksi toinen selkeä kerronnallinen ero ykköseen verrattuna on Ludgerin valtava velkataakka, jonka kurimukseen hän ajautuu intron jälkimainingeissa. Velasta seuraa pääjuonta rytmittäviä (lue: hidastavia) matkustusrajoituksia. Pankkivirkailija poistaa rajoituksia sitä mukaa, kun Ludger maksaa velkaansa takaisin. Joka matsista irtoaa pinkka galdeja, mutta kunnon tienestit irtoavat tilauskeikoista, joissa tapetaan tiettyjä hirviöitä, etsitään kissoja tai viedään tavaraa jonnekin. Todelliset Eurojackpotit irtoavat vaarallisista pomotason jättimörreistä. Velkataakka tuuppii omaehtoisen tutkimusmatkailun ja taitopelaamisen suuntaan, kun juoni ei etene ennen maksutavoitetta ja parannuskamaa ei kerry mahdottomia kasoja. Summa summarum, tekeminen ei lopu heti kesken.

Tales of -sarjan moninpeliaspekti on aina ollut suhteellisen hyvä, sillä taisteluissa kaikki neljä sankaria tottelevat padiohjausta ja systeemi zoomaa joka heebon näkyviin. Vastapainoksi ketään ei tarvitse ohjata itse, sillä tekoäly voi ottaa kaikki häiskät haltuunsa. Itse ei tarvitse kuin heittää pausevalikosta tarkkoja komentoja tiukkoihin paikkoihin. Käytän autopilottia rämpyttämällä kaatuviin rivivihollisiin, sillä perustaistelut muuttuvat nopeasti pakkopullaksi.

Tales of Xillia 2 on tyylikäs, perusvarma japanilainen roolipeli. Räväkät taistelut ovat merkittävä osa Tales of Xillia 2:n viehätystä, joten kannattaa varautua mättämään ja paljon. Tales of -kuvio on minulle jo tuttu, joten kaipasin siihen vähän voimakkaampaa evoluutiota: kenties monimuotoisempia taistelukenttiä esteineen? Hyvä näinkin, vaikka osa pelimekaniikan valteista jätettiinkin vielä hihaan odottamaan.

 

Petri Heikkinen

 

Tales of Xillia 2

PS3

Bandai Namco Games

Versio: Myynti

Moninpeli: 2-4 samalla koneella

Ikäraja: 16

 

Värikkääseen fantasiamaailmaan sijoittuva japanilaistyylinen roolipeli, jonka vauhdikkaat taistelut ovat tosiaikaisia.

85