Super Mario Maker 3DS - Tee-se-itse-Mario

Takaraivossani on muhinut ajatus itse suunnitelluista Mario-kentistä lapsuudestani asti. Kiitos, Super Mario Maker, kun annat minun vihdoin toteuttaa hulluimmatkin ideani. Vai annatko?

Super Mario Maker oli pelivuoden 2015 piristys. Wii U:n tasoloikka päästi putkimiesten mielikuvitukset valloilleen ja siirsi vastuun kenttäsuunnittelusta pelaajille. Tasoloikan ja kenttäeditorin yhdistelmä antoi näpertelijöille oivalliset työkalut unelmiensa Mario-kenttien väsäämiseen. Tutun Mario-tyylin ja napakoiden kontrollien ansiosta tasoloikan perusta oli muutenkin kunnossa.
 Yhteisön luomien kenttien taso vaihteli kurjasta kiitettävään. Parhaat tasot ylittivät Miyamoton visiot, huonoimmat aiheuttivat turhautuneita huokauksia täysin vääristä syistä. Omat tuotoksensa pystyi lataamaan verkkoon muiden ihmeteltäviksi, mutta sillä edellytyksellä, että suunnittelemansa kentät pääsi läpi. Pirullisen suunnittelijan piti siis olla myös pirullisen hyvä tasoloikkija.
Kenttien jakaminen ja yhteisöllisyys olivat Wii U:n Mario Makerissa tärkeässä roolissa, mutta harmillisesti 3DS-versiossa verkko-ominaisuuksia on karsittu rankalla kädellä. Itse tehtyjä kenttiä voi jakaa muille ainoastaan paikallisesti StreetPassin kautta, eikä sisältöä voi siirtää suoraan Wii U:lta 3DS:lle tai toisin päin. Mamma mia, che catastrof!

Sata kertaa Mario

Positiivisena juttuna 3DS-Mariossa on mukana mainio yksinpeli. Super Mario Challenge on nimensä veroinen haaste: putkimiehen on läpäistävä sata alati vaikeutuvaa tasoa. Maailmoja on 25, joten Mario pomppii uusiin maisemiin neljän kentän välein. Teemat koostuvat klassisesta Mario-kuvastosta: erilaiset luolastot, vesikentät, linnat, lentoalukset ja kummitustalot tulevat seikkailun aikana tutuiksi.
Super Mario -pelit ovat kuuluneet tasoloikintojen kärkikastiin kautta historian, eikä tasoloikan pelattavuus petä tälläkään kertaa. Mario tottelee ohjausta hienosti, kuolemat ovat seurausta omista virheistä. Vaikeustaso on tiukka, vaan ei epäreilu. Kentistä selviää yrityksen, erehdyksen ja opettelun kautta.
Jo läpäistyihin kenttiin tekee mieli palata uudelleen, sillä jokaisessa tasossa on kaksi lisätavoitetta. Yksinkertaisimmillaan tavoite voi olla tavoiteaika, jotkut haasteet vaativat tiettyjen vihollistyyppien kukistamista, salaisten reittien löytämistä tai vahingon välttämistä.
Kepeä, nintendomainen huumori on Super Mario Makerissa vahvasti läsnä. Yamamura, puhuva pulu, opastaa pelaajaa kenttien tekemisessä, Mary O toimii puolestaan yleisenä apurina. Hupaisa kaksikko pohjustaa seikkailun tapahtumia ja sanailee lämminhenkisesti. Iloisesti pulputtava pulu ja Mary O nostavat kyynisimmänkin pelaajan suupieleen pienen hymynhäivähdyksen.


 
Menikö putkeen?

Oman kentän rakentaminen on simppeliä, vaikka 3DS:n ruutukoko onkin rajallinen. Näytölle piirtyvään ruudukkoon voi piirtää haluamiaan elementtejä, kuten tiiliskiviä, putkia, kolikoita ja vihollisia. Lisäpalikat ja -säätömahdollisuudet saa käyttöönsä pikkuhiljaa Super Mario Challengessa edistymisen myötä. Ratkaisu on järkevä: rakennustaidot kehittyvät pikku hiljaa, joten täyden luomistyökalupaletin ei kannatakaan olla auki heti kättelyssä. Työn alla olevaa kenttää voi testata saman tien myös käytännössä.
Kenttiensä graafisen tyylin voi valita Super Mario Brosin, kolmos-Brosin, Worldin tai New Super Mario Brosin väliltä. 3DS:n paukut riittävät hyvin kenttäeditorin tarpeisiin, mutta tasoihin ei voi ujuttaa yhtä paljon tavaraa kuin Wii U -versiossa. Luomistyökaluja on yli 60 erilaista, ainoa pieni puute on Mystery Mushroomin poistaminen valikoimasta. Kenttien suunnittelu on näppärää ja intuitiivista, työkalujakin on enemmän kuin riittävästi. Siksi onkin erityisen harmillista, että en voi levittää mestariteoksiani verkon kautta maailmalle.
Super Mario Maker 3DS on ristiriitainen tapaus. Hiottujen kontrollien ja tasokkaan kenttäsuunnittelun ansiosta loikinta on nautinnollista, audiovisuaalinen antikin on kunnossa. Omien kenttien tekeminen ja jakaminen on periaatteessa palkitsevaa, mutta käytännössä verkko-ominaisuudet on rajoitettu lähiverkkoon. Ratkaisu on kertakaikkisen hölmö.
Mario ei ole mikään erakko, Mario on vetreä kolmekymppinen.

80