Onko koskaan uutta peliä asentaessa tullut mieleen, että voihan ....!!!? Ja mitä suusta pääseekään tunnin kuluttua, kun Amiga meditoi, eikä PC vieläkään suostu vapauttamaan kaikkia pelin vaatimia jatkettuja ynnä laajennettuja ylä-, ala- ja välimuistialueita?
Kun muisti pätkii eikä peli luista
Jokin on pahasti pielessä, kun esimerkiksi Wing Commander II:n ohjeisiin on jouduttu liittämään varoitus, että pelin asentaminen voi vaatia tuntitolkulla config- ja autoexec-fileiden kanssa taiteilua. Ja Wing Commander sentään toimii, kun kaikki asetukset ovat kohdallaan.
Muisti pettää pätkittäin
Kokemukseni mukaan pelien tuottajat lopettavat tätä nykyä tuotteidensa testauksen, kun peli ei enää kaadu ohjelmoijansa käsiin, ainakaan kovin usein. Pienintäkään huomiota ei anneta sellaiselle pikkuseikalle, että vain harvalla pelaajalla on tismalleen samanlainen laite- ja ohjelmistokokoonpano kuin pelin suunnittelijalla. Ohjelmoijan mieleen ei juolahda kokeilla, miten työn alla oleva PC-peli käyttäytyy esmes ilman SMARTDRV:n kaltaista välimuistiohjainta. Esimerkiksi SimFarm muuttuu tällöin täysin käyttökelvottomaksi.
Mutta mutta. PC:n muistiin voi joutua lataamaan vähintään CD-ROM-ohjaimen, hiiriohjaimen, levynpakkaajan sekä suomenkielisen näppäimistön, jotta sitä voi ylipäätään käyttää. Niin, ja olisi niitä äänitehosteitakin kiva kuulla eli johonkin ylä/ala/välimuistin lokoseen on tungettava myös äänikortin ohjain keskeytyksineen, I/O-portteineen kaikkineen. Joillakin raharikkailla on koneessaan äänikortin ohella myös musakortti. Eikä pelin grafiikka tietenkään ole parhaimmillaan ilman VESA-ohjainta. Yllätys yllätys, tässä vaiheessa välimuistiohjaimelle ei välttämättä riitä enää tilaa. Tai riittäisihän sille, mutta sitten itse pelin tarpeisiin ei löydy tarpeeksi muistia. Korinaa.
Eikä ohjelmien antamista virheilmoituksista ole välttämättä apua. Pahimmillaan peli, joka väittää toimivansa 550 kilon perusmuistissa, ilmoittaa muistin olevan loppu, vaikka MEM kertoo muistissa olevan tilaa yli 584 kilon kokoiselle ohjelmalle kuudentoista megan lisämuistista puhumattakaan.
Ja kaikki PC:n omistajat tietävät, miten hykerryttävän hauskaa PC:n muistiasetusten virittäminen voi olla. Semminkin jos viimeiset vapaat muistin lokoset on etsittävä EMM386.EXE:n valitsinten avulla. MS-DOS 6:n MEMMAKER-ohjelmasta ei ole kuin harmia. On se vaan kumma, että joku halvatun Windows 3.11 pyörii sovelluksineen muistiavaruudessa, johon yksikään itseään kunnioittava peli ei enää suostu mahtumaan.
Asiathan olisivat tietysti ihan kohtalaisen kohdallaan, jos kaikki pelit toimisivat yksillä ja samoilla vapaan muistitilan maksimoivilla asetuksilla. Mutta kun ei. Yksi haluaa koko perusmuistin käyttöönsä, toinen ei suvaitse huomata jatkettua lisämuistia, jota kolmas taas ehdottomasti vaatii. Eli joka toista uutta peliä varten on kirjoitettava uudet muistiasetukset. Enää ei sentään tarvitse väsätä joka pelille omaa käynnistyslevykettä, sillä DOS 6 mahdollistaa vaihtoehtoiset config- ja autoexec-määrittelyt. Tämä tosin vaatii enemmän PC-tuntemusta kuin tavalliselta tietokoneen omistajalta voi kohtuudella vaatia. Semminkin, kun pelien oheismateriaali vain harvoin antaa täsmälliset, yksityiskohtaiset asennusohjeet.
Älkääkä tulko ruikuttamaan, että helposti asennettavan pelin koodaaminen olisi mahdotonta. Kunnioittava kumarrus esmes Airwarriorin ja Doomin ohjelmoitsijoiden eli Kesmain ja Id Softwaren suuntaan lienee paikallaan.
No nyt se toimii - pätkittäin
No hyvä. Peli on saatu asennettua, ja jopa äänet ja kaikki animaatiot suostuvat yhteistyöhön. Ei siis muuta kuin pelaamaan. Seuraavaksi peli pyytää alkuperäistä levykettä tarkistakseen kopion autenttisuuden. Oho, Disk Error! Onneksi otin kaukaa viisaana pelistäni myös varmuuskopion.
No nyt se lopulta käynnistyy. Ups! Mitä nyt, kohdistin alkoi jättää jälkeensä häntää, joka sotkee koko näytön. Hei, miksi näppäimistö ei toimi? Mikä tätä Civilizationin loppuanimaatiota vaivaa? Mitä tarkoittaa Guru Meditation #01225477.DAFHCBAA? Miksi Harrierin HUD-tähtäin pomppii pitkin taivasta? Miksi näytölle ilmestyy vaakasuoria mustia viivoja aina kun pelihahmo liikkuu ruudun oikeaan alanurkkaan? Miksi kone kaatuu aina kun seiskan ratikka ja Kalajärven bussi kohtaavat eduskuntatalon portailla? Miksi Alone in the Darkin animaatiot ovat täynnä sinisiä laikkuja, kun 486/50:ssä käytetään tiettyä näytönohjainta? Miksi TIE Fighter paukuttaa GUS-äänikorttia aina animaatioiden lopussa?
Ja vaikka kaikissa ohjelmissa ei varsinaisia bugeja olisikaan, masentavan monesta pelistä löytyy pieniä huolimattomuudesta kieliviä yksityiskohtia, jotka vähitellen nostavat sappihapot sieraimiin. Civilizationissa tietokoneen ohjaamat triremet eivät eksy aavalle merelle. Fields of Gloryn kartan vieritys voi viedä 486-koneessa viisikin sekuntia, eikä pelaaja näiden viiden sekunnin aikana tiedä, huomasiko ohjelma käskyn vai ei. Colonization kuvittelee pelaajan antavan yksiköilleen liikekäskyjä, kun tämä todellisuudessa selaa valikkoja. Ja Outpost on tietysti luku sinänsä.
Okeiokeiokei. Eivät kaikki pelit käyttäydy näin. Kokemukseni mukaan vain runsas kolmannes. Ja pelitestikoneen virkaa toimittaa koteloimaton viritelmä, jonka lisäkorttipakka saisi kenet tahansa kavahtamaan. Mutta siinä ei ole mitään sellaista, mitä standardi-PC:ssä ei saisi olla.
Tämä peli ei vetele
Kaupan on siis keskeneräisiä ohjelmia: Ohjelmia, joissa on suoranaisia ohjelmointivirheitä; ohjelmia, joita ei ole testattu erilaisissa laite- ja ohjelmistokokoonpanoissa; ohjelmia, joiden käytettävyyteen ei ole kiinnitetty vähäisintäkään huomiota!
Yhdeksänvuotisen peliarvostelijan urani aikana en ole voinut kuin ihmetellä, miten surkeita tietokonepelejä ihmisille kaupitellaan. Ostaako näitä joku? Laitteiden suorituskyvyn kasvaessa pelien laadunvalvonta on entisestään rapautunut. Peleihin investoidut rahat halutaan takaisin mahdollisimman nopeasti eli testaus on ylellisyyttä. Mutta kuka ostaa ohjelman, joka toimii kun muistaa ja silloinkin miten lystää?
Hyötysoftapuolella tällainen peli(!) ei vetelisi. Ohjelmatalot hukkuisivat vihaisten asiakkaiden haukkuihin ohjelmien kadotettua tärkeitä tietoja tai tuhlattua kallista työaikaa ylimääräisiin asennusmurheisiin. Toki hyötyohjelmienkin pienellä painetuista lisenssiehdoista käy ilmi, että esmes MicroSoft ei ole korvausvelvollinen, jos jokin Word for Windows 6.0:n tuhansista ohjelmointivirheistä tuhoaa asiakkaan rahanarvoisia tietoja.
Eikä tällaisen pelin pitäisi vedellä peliohjelmissakaan. Ei se, ettei asiakas aina ole täysi-ikäinen, oikeuta myymään mitä moskaa tahansa. Viallinen tuote pitää aina voida palauttaa. Tätä vaatii jo Suomen ja EU:n lainsäädäntö. Eikä ohjelman viallisuus rajoitu siihen, etteivät levykkeet toimi. Jos koodissa on käpy, rahat on saatava takaisin.
Peliä ei toki voi palauttaa pelkästään siihen vedoten, että se on huono. Huono ostos on huono ostos. Mutta ovatko kohdistimen jälkeensä jättämät sotkut bugeja - tai mahdottoman hidas vieritys - tai suhteettoman hankalat muistiviritykset?
NetBoy - Sarjakuvaa verkossa
Kansainvälisestä tietoverkosta Internetistä, sen uudesta ilmiasusta eli World Wide Webistä ynnä WWW:n Windows-käyttöliittymästä Mosaicistä on raapustettu tekstiä palstakilometreittäin. Ja kuten kaikki esmes BatMudiin tutustuneet voivat todentaa, tietoverkoilla on tarjo
ttavaa myös pelien harrastajille.
Yksi Internetin uusimpia palveluja on Stafford Huylerin kirjoittama ja piirtämä NetBoy, jonka voi käydä lukemassa URL-osoitteesta http://www.interaccess.com/netboy.html. Kokeiluvaiheessa NetBoy ilmestyi noin kerran viikossa, mutta lokakuun 10. päivästä lähtien NetBoy on siirtynyt strippi per päivä -rytmiin. Alun perin Huyler suunnitteli perivänsä NetBoyn lukemisesta rahaa, mutta tuli sittemmin onneksi toisiin aatoksiin. Toivottavasti Stafford Huylerin kaupittelemat NetBoy-paidat käyvät sen sijaan kaupaksi, jotta mies saa edes jonkinmoisen korvauksen vaivoistaan.
Sarjakuvan päähenkilö NetBoy on kokematon tietokoneen ja tietoverkkojen käyttäjä, joka on juuri saanut postimyynnistä tilaamansa Plug~'n'Play Internet -ohjelman asennettua. Hänen ystävänsä LanMan on sen sijaan guru [tm]. Vitsiä väännetään tietokoneslangin ja alan klisheiden kustannuksella. Alaa tuntemattomille herjat esmes uutisalueen alt.sex.bestiality.modems kustannuksella voivat tosin jäädä mysteeriksi. Tai mitä tuumitte sairaalan tietoverkkoon eksyneestä Doom II:sta, joka päätyy patologian opetusohjelmaksi.
Piirrostyyliltään Netboy on äärimmäisen pelkistettyä sarjakuvaa. Henkilöt ovat pelkkiä tikku-ukkoja, mutta ihmeen hyvin Huyler pystyy luomaan henkilöilleen persoonallisuuden ja kuvaamaan näiden tunnetiloja parin viivan avulla.