Sword Coast Legends - Nopat hukassa

Hautausmaa kuhisee luurankoja ja zombeja. Turpaan vaan!

Tapahtui viime numerossa: Sword Coast Legendsin julkaisu myöhästyi enkä ehtinyt pelata kampanjaa tarpeeksi pistearvostelua varten. Palaan rikospaikalle ja…

Vuosi 2015 on roolipelien juhlaa, Pillars of Eternity ja The Witcher 3 tulevat sijoittumaan vuoden peli -äänestyksessä korkealle, Witcher on vahva suosikki jopa voittajaksi. Vaikka Sword Coast Legends ei yllä aivan Pillarsin ja Witcherin korkeuksiin, kaltaiseni Infinity-pelien ystävät viihtyvät Miekkarannikolla.
Sword Coast Legends on kuin D&D-versio Dragon Age: Originsista. Säännöt on napattu mukauttaen D&D:n viidennestä painoksesta, mutta pelaajan käsikirjan kanssa nukkuvat ropettajat menettävät muutosten takia yöunensa. Sword Coastin taitopuut ja kykyjen cooldownit tuovat enemmän mieleen mörpit kuin klassiset D&D-roolipelit.
Toisaalta suoraviivaisuus on virkistävää. Tarinaan ei ole lisätty romansseja, dialogin määrä pysyy kohtuullisena ja moninpeliin voi hypätä milloin tahansa, vaikka kesken kampanjan. Käyttöliittymä toimii jouhevasti, kunhan muistaa ruksittaa optioista pois ”lisää kulutustavarat automaattisesti pikanappeihin” -kohdan.
Toki tärkeitä asioita, mutta Sword Coast Legendsin arvon ratkaisee lopulta kaksi kysymystä. Onko n-Space kynäillyt tarpeeksi tasokkaan yksinpelikampanjan? Kuinka helppoa pelaajien on tehtailla roolipeliin uutta, mielekästä sisältöä?
 


Fantastinen tarinatuokio

Nelihenkinen sankarijoukkomme heitetään keskelle kaaosta. Ryhmä näkee pahaenteisiä unia maailmanlopusta ja törmää puolivahingossa pirulliseen salajuoneen. En voinut välttyä Baldur’s Gate -mielikuvilta.
Tarinan köli kolisee kliseekarikoissa ja pelasta maailma -teema on puhki kaluttu, mutta kampanjan läpäisee silti mielellään. Eikä vähiten siksi, että hahmot on kirjoitettu ja ääninäytelty hyvin. Raspikurkkuinen kääpiövaras Larethar sanailee nasevasti, häijyäkin häijympi Izhkin on huvittava varjojen valtias, Illydia on stereotyyppinen haltiapappi puheenparttaan myöten. Porukasta löytyy riittävästi persoonallisuutta ja huumoria.
Arvostan myös sitä, että tekstiä ja dialogia on sopivasti. Lore on kiva juttu, mutta liian monet roolipelit (katson sinua, Bioware) aiheuttavat tekstiähkyä. Valintojakin joutuu tekemään: kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, vaikka kuinka haluaisi. Toisaalta karismaattinen sankari voi lypsää tehtävänantajalta etumaksua jo ennen keikkaa ja suunnata lähimpään tavernaan vetämään päänsä täyteen.
Risuja annan siitä, että SCL:n hahmoluokat muistuttavat liikaa toisiaan. Jokainen hahmo pystyy parantamaan itseään ja voi erikoistua lähes mihin tahansa aselajiin. Roikotin ryhmässäni mukana parannustaikoihin erikoistunutta pappia, vaikka siihen ei ollut pakottavaa syytä. Porukan syömähammas oli varas, jonka hunter’s mark lisäsi yksittäisen kohteen ottamaa vahinkoa peräti 50 prosentilla. Keskitetyllä tulella vihollisjoukon häijyimmätkin otukset tippuivat hetkessä.
 


Melkein hyvä

En innostunut SCL:n luuttijärjestelmästä. Vihreää, satunnaisgeneroitua roskaa tarttuu mukaan joka laatikosta ja viholliselta, laadukkaampaa sinistä ja purppuraa näkee harvemmin. Systeemi sopii Diabloon, Sword Coastissa vihreän kaman määrää olisi saanut vähentää runsaasti ja paremmat esineet sijoitella käsin kauppiaille ja kovimmille otuksille. Hirviöiden taso skaalautuu ryhmän mukaan, mikä on laiska suunnitteluratkaisu.
Narinoista huolimatta en ole kovin näreissäni, sillä parhaimmillaan Sword Coast Legends tempaa voimalla mukaansa. Monet taisteluista vaativat suunnittelua ja pelin pausettamista, ympäristöihin on piilotettu salaovia ja aarteita, pikkupulmat kutittelevat sopivasti aivonystyröitä. Ympäristöt, etenkin metsämaisemat, ovat parhaimmillaan komeaa katsottavaa. Hahmot sen sijaan ovat varsin puisevan näköisiä.
n-Space on hionut Sword Coast Legendsia pala palalta paremmaksi, mutta vieläkään ei ole valmista. Perushyvä kampanja ja helppokäyttöiset modaustyökalut ovat hyvä alku, lopullisen menestyksen ratkaisee jatkokehitys. Jatkaako n-Space roolipelin päivittämistä ja uuden sisällön lisäämistä vai ovatko he tyytyväisiä julkaisuversioon?
Ei kannattaisi, sillä alkutasoille jämähtänyt sankari on silkkaa sudenruokaa.

 

Sword Coast Legends

Arvosteltu: PC
Saatavilla: Mac, Linux, tulossa: Xbox One, PS4
n-Space/Digital Extremes 
Versio: Steam 
Suositus: Intel Core i5-2400K tai parempi, 8 Gt muistia, GeForce GTX 750 tai vastaava
Testattu: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz, 8 Gt, Radeon HD 6870, Windows 7 
Moninpeli: 2-5
Ikäraja: 16

78