Tyttöjä on jo vuosia yritetty houkutella tietokoneiden ääreen. Pian ei enää tarvitse, sillä lähitulevaisuudessa heidät voidaan korvata virtuaaliviihdyttäjillä.
Tietokoneharrastajien ja -pelaajien määräenemmistö on nuoria miehiä ja teinejä, joiden ikä alkaa ykkösellä: porukkaa, jonka ajatukset ennen tietokoneiden keksimistä pyörivät vain yhden asian ympärillä. Ei siis mikään ihme, että pelissä kuin pelissä on silmänruokaa vähintään sivuosassa. Vain bikinien materiaali vaihtuu sen mukaan, seikkaillaanko miekan ja magian vai avaruuslaivastojen maailmoissa.
Lääppivä kamera
Digitaaliviihteen alkuvuosina riitti, kun ruudulle saatiin jotain naisen näköistä pikselimössöä, mutta tietotekniikan kehittymisen myötä yhä persoonallisemmat virtuaalitypykät ovat vallanneet näyttöruudun. Pelipiireissä bittipimuista tunnetuin lienee haudanryöstäjänäkin mainetta niittänyt Lara Croft. Tomb Raiderin Lara on tyypillisen angloamerikkalaisen teinipojan päiväuni: aggressiivinen, runsaspovinen ja hyvin hyvin pitkäsäärinen. Tai kuten Helsingin Sanomien toimittaja Laraa kuvaillessaan totesi: "Lara poseeraa lehtien kansissa. Lara esittelee muotivaatteita. Lara paljastaa sulonsa alastonkuvissa."
Tomb Raiderin dramaattisin uutuus on Laran ympärillä pyörivä kamera, joka kuvakulman vaihtamisen nimissä lääppii hänen painovoimaa uhmaavia muotojaan. Itse pelisuoritusta kameran kiepsahtelu pelkästään häiritsee, mutta pelaajan aivojen primitiivisemmissä osissa huokaa vain yksi ajatus: Pujahtaako kamera ensi kierroksella kaula-aukosta sisään vai ei? Lara-kuumetta ruokkivat netissä kiertävät huhut cheat-koodeista, joilla uima-altaasta nousevan Laran saa riisumaan märän t-paitansa (toimii vain pelikonsoleissa).
Uusimmat virtuaalipimut ovat muutakin kuin pelkkää nahkaa eli heille on pyritty luomaan muotojen lisäksi myös persoonallisuus. Esimerkiksi Lara Croft on paljon muuta kuin pelkkä pelihahmo. Hän on ensimmäinen todellinen pelitähti, jonka nimellä tullaan myymään paljon muutakin kuin pelkkiä pelejä.
Lara ei ole kuitenkaan markkinoiden ensimmäinen tietokoneistettu virtuaaliviihdyttäjä. Se kunnia kuuluu Virtual Valerielle, josta on nyttemmin koodattu myös kakkosversio. Kovin nuorille pelimiehille Virtual Valerie 2:sta ei tosin voi suositella, ei ainakaan heidän vanhempiensa kuullen.
Täydellinen tyttöystävä
Kokonaisvaltaisin virtuaalipersoonallisuus on japanilainen Kyoko Date, 17-vuotias opiskelijatyttö. Hänen ulkonäkönsä ja persoonansa on yhteenveto japanilaisten poikien päiväunista: Hän on täydellinen tyttöystävä, päiväuni, jolle yksikään todellinen nainen ei voi koskaan vetää vertoja, noudatti hän millaista dieettiä ja kuntoiluohjelmaa tahansa. Eikä Kyokon hymy koskaan hyydy.
Kyokon kasvonpiirteiden ja liikkeiden aitous on hämmästyttävä. Toisellakaan vilkaisulla ei välttämättä huomaa, että ruudulla tanssiva nainen on olemassa vain tietokoneen sisuksissa, ja että silmien ilmeet ja huulten liikkeet ovat pelkkiä kasvolihaksia jäljitteleviä simulointimalleja. Kyokon kehittämiseen osallistuikin Visual Science Laboratoryn ohjelmoijien lisäksi joukko eri alojen ammattilaisia tv-tuottajista hiusmuotoilijoihin. Pelkästään hänen kasvojensa kimpussa työskenteli kymmenen taiteilijaa.
Toistaiseksi Kyoko Date ei seikkaile tietokonepeleissä, sillä Kyokon pyörittämiseen tarvitaan raskaan sarjan tietotekniikkaa. Kyoko luotiinkin nimenomaan teini-idoliksi, virtuaaliseksi pop-tähdeksi, jonka levyt ja musiikkivideot ovat osoittautuneet hyvin suosituiksi etenkin nuorten japanilaismiesten keskuudessa.
Kyokon kehittämiseen uhratuista työkuukausista ja huomattavasta rahasummasta huolimatta hän on kuitenkin vasta prototyyppi. Tavoitteena on tehdä Kyokosta grafiikkateknologian kehityksen myötä reaaliaikainen eli tuoda Kyoko suoriin televisio-ohjelmiin ja tulevien kotitietokoneiden ruuduille. Kyokolle ollaan luomassa myös kollegoja eli saman ohjelmiston avulla aiotaan toteuttaa myös muita virtuaalipersoonallisuuksia.
B vai DD
Lara Croftia ja Kyoko Datea on mielenkiintoista verrata toisiinsa, niin rajusti japanilaisten ja amerikkalaisten poikien naisihanteet poikkeavat toisistaan. Yhteistä on se, että kumpikin on sekä fysiikaltaan että psyykeltään täysin mahdoton olento. Laran avoin aggressiivisuus on yhtä luonnotonta mutta kiehtovaa kuin Kyokon kaino viattomuus. Ulkoisista tunnusmerkeistä japanilaisen ja angloamerikkalaisen naismaun erottaa parhaiten sivusuunnasta eli siinä missä Kyoko vaikuttaa hieman anorektiselta, Lara Croft saattaa Pamela Andersoninkin häpeään.
Naissukupuolen kannalta pelottavaa näissä bitti-idoleissa on se, että ne kaikessa mahdottomuudessaan todella heijastavat vallitsevia naisihanteita. Jo nyt mainoskuviin joudutaan liimaamaan osia useista eri naisista, jotta tulos vastaisi ihannetta. Virtuaalinaisilla moisia ongelmia ei ole: Kyokon ja Laran perillisten mittoihin ei välttämättä pääse edes plastiikkakirurgin avustuksella.
Emmekä me miehetkään ole turvassa, päinvastoin. Me emme saa näyttöruudulle kuolatessamme unohtaa, että monet tietotekniikan pioneerit ovat olleet naisia. Jonain päivänä joku heistä huomaa, että tamagochi-miehen hoivaaminen on paljon perinteistä viihtyisämpi vaihtoehto.
Linkkejä virtuaalimaailmaan
Kyoko Date
Syntymäpaikka: Fussa, Tokio
Pituus: 162 cm
Mitat: 83-56-82 cm
Kengän koko: 23,5 cm
Lasit: 0.2 (v), 0.3 (o)
Horoskooppi: skorpioni
Verityyppi: A
Lempileffa: "Toy Story"
Miestyyppi: Dragonball-sarjan Goku
Harrastukset: tennistossujen keruu, kielet, valokuvaus, nyrkkeily, tanssi
Lempiruoka: suklaa ja purukumi