Tulevaisuus on Siliwoodin

Pelielokuvat eivät enää ole kovin ihmeellinen juttu Hollywoodissa. Yksi tärkeä asia vielä puuttuu: pelielokuva, joka olisi valtava hitti.

Hitiksi tarkoitettu Lara Croft Tomb Raider: Elämän lähde oli kaikin puolin pettymys. Vika ei ollut pelillisessä lähtökohdassa, vaan siinä, että elokuva oli huono. Elämän lähteestä puuttui täysin suuren seikkailun tunnelma. Elokuva oli hengetön ja ylitekninen.

Kuka edes huomasi Segan suosittuun valopyssypeliin perustuvaa kauhuelokuvaa House of the Dead viime vuonna? Hyvin harva, hekin yrittävät unohtaa näkemänsä takomalla päätään kiviseinään. Internet Movie Databasen käyttäjät ovat äänestäneet House of the Deadin kaikkien aikojen 34. huonoimmaksi elokuvaksi.

Uusia yrittäjiä on tulossa sen verran useita, että jonkun niistä on pakko menestyä, jo todennäköisyysmatematiikan lakien perusteella.

Hollywood on agenttien

Hollywoodin ja Silicon Valleyn liittoa kutsutaan nimellä Siliwood. Liitto on solmittu käytännössä vasta 2000-luvun aikana. Juuri näinä aikoina yhteistyön toimintatavat ja -muodot ovat vakiintumassa. Pelibisnes on muuttamassa perinteisiä Hollywoodin rakenteita.

Amatöörit luulevat, että Hollywoodia johtavat elokuvaohjaajat. Vähän alaa tuntevat luulevat, että päälliköitä ovat tuottajat. He ovat jo vähän enemmän oikeassa. Todelliset asiantuntijat tietävät, että Hollywoodia pyörittävät suuret agenttitoimistot ja niiden päälliköt.

Syitä siihen, miksi agenttitoimistot ovat huomanneet pelit, on kaksi. Ensimmäinen on se fakta, että vuonna 2002 maailman pelibisneksen arvo oli noin 30 miljardia dollaria ja elokuvien 20 miljardia. Ainakin 168 miljoonaa amerikkalaista pelaa konsolilla tai tietokoneella säännöllisesti. Erityisen innokkaasti pelaavat 18#34-vuotiaat miehet. Siis juuri sama porukka, joka käy eniten elokuvissa.

Toinen syy on yksinkertaisesti se, että puolet iästään pelejä pelanneet nuoret aikuiset, jotka eivät ole jättäneet harrastustaan aikuisenakaan, tekevät juuri nyt uraa. He ymmärtävät pelejä luonnostaan. Kun tämä porukkaa tulee töihin Hollywoodiin, heille pelielokuva ei ole sen ihmeellisempi asia kuin veteraanille suosikkiromaaniin perustuva leffa.

Sellaiset perinteiset Hollywoodin agenttifirmat kuin vaikkapa Creative Artist Agency ovat perustaneet oman peliosastonsa. CAA:n asiakkaita ovat esimerkiksi Microsoft, Valve, id Software ja Sims-ilmiön luoja Will Wright. Firmat palkkaavat ihmisiä suoraan pelialalta, jopa innokkaita pelaajia.

Tulokkaiden tehtävä ei suinkaan ole vain ostaa ja myydä hittipelien elokuvaoikeuksia, vaikka toki sekin toimenkuvaan kuuluu. Agentit hoitavat peli-ihmisille töitä elokuvista ja elokuvaihmisille peleistä. Aloitteleva käsikirjoittaja ei kenties pääse heti tekemään valkokankaalle 140 miljoonan dollarin sotaeeposta, mutta hän voi olla täsmälleen oikea tyyppi kehittämään sotapelin dialogia. Onhan hän aiemmin pelannut lukuisia sotapelejä ja tietää siksi, mistä on kysymys.

Äänensä peleihin antavat niminäyttelijät ovat jo vanha juttu, eikä sitä tarvitse enää edes selitellä. Gary Oldman on yhä hieno näyttelijä, jonka mainetta pelit (muun muassa True Crime, Medal of Honor) ovat vain lisänneet.

Agenttiyhtiö William Morris hoiti skeittari Tony Hawkin ja Activisionin välisen sopimuksen. Lopputulos: viisi kehuttua hittipeliä. William Morris myös auttoi kirjailija Tom Clancya hänen pelibisnesuransa alkutaipaleella. Nykyään Tom Clancy on brändi sekä teknojännärikirjallisuudessa että pelipuolella.

Endeavorilla pelipuolen asioita hoitaa viisi agenttia. Heidän ansiostaan pornotähti Jenna Jameson on esiintynyt Tony Hawk Pro Skater 4:ssa ja Vice Cityssä. Endeavor hoiti Jennifer Garnerin Alias-peliin. Sama firma järjesti käsikirjoittaja Michael Schifferille töitä kehutun sotapelin Call of Duty parissa.

Innokkaimmat uuden sukupolven näyttelijät ovat vieläkin syvemmällä pelibisneksessä. Kun toimintasankari Vin Diesel perusti oman pelifirman nimeltään Tigon Games, Endeavorilla oli näppinsä pelissä. Pelinkehittäjä American McGeen seuraava peli on nimeltään Oz. Jo nyt sen elokuvaoikeudet on myyty megatuottaja Jerry Bruckheimerille, kiitos Endeavorin.

John Woolla on pelisopimus Segan kanssa. Sonyn Hongkong-tyylisessä toimintapelissä Rise To Honor esiintyy kovasti Jet Lin kaltainen päähenkilö, eikä suinkaan sattumalta.

Siliwoodin tulevaisuus on vähintäänkin mielenkiintoinen. Selvää on, että pelit ja elokuvat menevät jatkossa yhä enemmän limittäin, kun samat ihmiset tekevät niin pelejä kuin elokuvia. Teknisesti kummallakin alalla on kyse kuvan ja äänen liitosta. Myös sisällöllisesti puhutaan samoista asioista: viihdyttämisestä ja tarinankerronnasta.

Marko Ahonen

Tulevat pelielokuvat

Showbisneksessä varmaa on vain epävarmuus. Jokaisen hittipelin kohdalla huhutaan myös elokuvasta, harvemmin sellainen kuitenkin valmistuu. Esimerkiksi Max Payne -elokuva on yhä samassa vaiheessa kuin savolainen projekti: tekemistä vaille valmis. Eikä ole mitenkään varmaa, että tekemistä koskaan aloitetaan.

Seuraavat pelielokuvat ovat enemmän kuin vain huhuja, mikä ei tarkoita sitä, että ne vuorenvarmasti joskus todella nähdään. Mainituille leffoille on luvattu ensi-iltavuodeksi 2004, paitsi Silent Hillille ja Spy Hunterille vuodeksi 2005.

Alone in the Dark

Täysin nollatasoiseksi mainitun House of the Deadin ohjaaja Uwe Boll tarttuu seuraavaksi klassiseen kauhupeliin Alone in the Dark ja pilaa sen maineen. Eikä tässä vielä kaikki. Sama kädetön puusilmä lupaa ohjata myös Bloodraynen ja Dungeon Siegen, pelileffoja nekin. Boll on jotenkin jo saanut kokoon 47 miljoonaa dollaria elokuvia varten. Harmi vain, että taitava rahankerääjä ei osaa ohjata.

Jollakin ihmetempulla Alone in the Darkiin on saatu ihan oikeita näyttelijöitä kuten Christian Slater ja Stephen Dorff. Slater esittää yliluonnollisia mysteereitä selvittävää yksityisetsivää.

Crazy Taxi

Jos toimintaelokuvaan halutaan saada hyvä tekosyy ajaa tuhatta ja sataa pitkissä autokaahauskohtauksissa, Crazy Taxi -elokuva on maailman paras idea. Crazy Taxille antaa lisää painoarvoa se, että projektin takana on pitkän linjan ammattilainen Richard Donner, jolla on valtaa Hollywoodissa enemmän kuin keskiverto-ohjaajalla. Ottaen huomioon, että ensi-illan pitäisi olla jo tänä vuonna, elokuva on yhä kovin vaiheessaan.

Sen verran Donner on osannut kertoa, että pelihahmot Axel, B.D. Joe, Gena ja Gus ovat mukana myös elokuvassa ja että tarina sijoittuu luultavasti New Yorkiin. Kun viimeksi leffasta jotain kuulin, jopa käsikirjoittaja oli yhä auki, näyttelijöistä nyt puhumattakaan.

Deus Ex

Scifistiseen toimintaroolipeli Deus Exiin perustuvasta elokuvasta tiedämme sen verran, että käsikirjoittajana toimii Greg Pruss. Jos nimi ei kerro mitään, se ei ole häpeä. Tämä on hänen ensimmäinen elokuvakäsikirjoituksensa. IGN:n haastattelussa Pruss lupaili, että leffasta tulee peliä synkempi.

Tapahtumapaikka on vuoden 2052 tummasävyinen, romahduksen partaalla oleva maailma, joka taistelee tautiepidemian kynsissä. Mukana pitäisi olla myös terroristeja, nanoteknologiaa, suuri salaliitto ja kaikenlaista teknistä vetkutinta ja vitkutinta. Aivan kuten klassikkopelissäkin. Myös päähenkilö on sama, J.C. Denton. Projektin takana on Columbia Pictures.

Tuottaja Laura Ziskin ei ole aivan turha nainen. Hän oli tuottamassa Spider-Mania jättimenestykseen.

Resident Evil: Apocalypse

Jostakin kumman syystä ensimmäinen Resident Evil -elokuva menestyi kohtalaisesti. Jatko-osassa on ohjaajan puikoissa ensikertalainen Alexander Witt, edellisen osan ohjaaja Paul W.S. Anderson vastaa käsikirjoituksesta.

Tarina jatkuu siitä, mihin viimeksi jäätiin. Alice (Milla Jovovich) tulee tajuihinsa keskellä Raccoon Cityä. Hänen ja muiden eloonjääneiden täytyy päästä pakoon Umbrella-yhtiön uusia metkuja, joista vähäisin ei ole hirviö nimeltään Nemesis. Nemesis on Resident Evil -kauhusarjan (survival horor) kolmannen pelin alaotsikko.

Elokuva nähdään suhteellisen varmasti, sillä sille on jo varattu Yhdysvaltojen ensi-iltapäivä: 10. syyskuuta 2004.

Silent Hill

Kauhuelokuva Silent Hillistä kuulostaa heti loogiselta, ovathan kaikki kolme sarjan peliä hyvin elokuvamaisia. Visuaalisia ideoita, henkilöhahmot ja juonenpätkiä voisi napata vaikka suoraan peleistä. Ohjaaja Christophe Gans ei ole kovin tuttu nimi, mutta miehen edellinen elokuva, ranskalainen historiallinen fantasiatoimintapätkä Susien klaani oli vähintäänkin mielenkiintoinen ja lupauksia antava.

Konami on tunkenut näppinsä syvälle myös elokuvaan. Tunnelman, juonen ja esimerkiksi hirviöiden pitää olla kunniaksi pelille, tai koko elokuvan voi unohtaa, Konami vaatii.

Spy Hunter

Arcade-peli Spy Hunter julkaistiin jo vuonna 1983, konsolipeelot saivat uuden version 2001. Käsikirjoittajat Michael Brandt ja Derek Haas kynäilivät banaanipalkalla jatko-osan 2 Fast 2 Furious, mutta annetaan heille silti mahdollisuus.

Elokuvan päähenkilö on entinen taistelulentäjä, joka jahtaa vieraan vallan agentteja maassa, merellä ja ilmassa. Se käykin kätevästi, sillä miehen erikoisauto ei ole ihan tavallinen Toyota. Pellepainija/action-tähti The Rock on vahvasti ehdolla pääosaan.

Lisää aiheesta

  • Kino: Kevät koittaa Hitlerille


    Kino

    Kevät koittaa Hitlerille

    Huhtikuussa tähtilaiva on lastattu kuunatseilla.

    Saksalaiset kansallissosialistit sytyttivät noin 70 vuotta sitten Euroopan liekkeihin. Vaikka yleisesti uskotaan, natsivalta ei päättynyt Berliinin miehitykseen ja Hitlerin itsemurhaan. Tappion hetkellä osa…
  • Vanhan mestarin kädenjälki

    James Cameron osaa edelleen kertoa huikeita tarinoita, vaikka pääosassa olisi pitkiä sinisiä animehahmoja.

    Kuuluin siihen ensi-iltaa edeltävänä aikana vauhdilla kasvaneeseen joukkoon, jonka mielestä Cameronin 12 vuotta vääntämä Avatar-leffa oli näkemättä nolo. Ei ihme, sillä kaikki…
  • Terveisiä Nörttilästä

    Zombileffat ovat taas in. Zombieland vääntää maailmanlopun vitsiksi, mutta kieli on liikaa poskessa.

    Aivojen perässä kuolaaviksi zombeiksi muuttunut ihmiskunta on aihe, jossa teoriassa riittää materiaalia komediaan. Muiden dystopioiden tavoin asiassa on kuitenkin yksi paha kompastuskivi:…