Warlock- Master of the Arcane: Armageddon (PC) – Maailmanlopussa kiitos seisoo

aa_game 2012-05-07 13-13-03-71

Maailmanlopussa kiitos seisoo

Hei Warlock, 2012 soitti ja pyysi maailmanloppunsa takaisin.

Jossain mieleni perukoilla olin vähän pettynyt, kun Mayageddonia mainostettiin, mutta 22.12. koitti ja maailma jatkui. Piti vauhdilla käydä hakemassa joululahjatkin. Ardanian fantasiamaailmalle kävi heikommin.

 

Taisteluvelhot

Viime kesän kynnyksellä ilmestynyt Warlock: Master of the Arcane (Pelit 6/12, 83p) oli mukavan sutjakka vuoropohjainen fantasiapeli, joka lainasi enemmän kuin hyppysellisen Civilizationia. Velhot taistelivat Ardanian herruudesta sillä tutulla sapluunalla, jossa rakennetaan kaupunkeja, tutkitaan taikuutta ja jyrätään armeijoilla.

Ongelmia oli kaksi: tekoälyllä oli liian humanistinen ote. Ensin se ei halunnut sotia, ja päivityksen jälkeenkin siltä puuttui verenhimo iskeä se viimeinen isku. Pelistä tuntui muutenkin puuttuvan yksityiskohdat, maasto esimerkiksi ei vaikuttanut kuin liikkumiseen. Niin tai näin, upotin peliin kymmeniä tunteja, koska sitä oli yksinkertaisesti hauska pelata.

Kun himo vuoropohjaiseen strategiaan jälleen kerran syttyi, kokeilin ensin Fallen Enchantresia. Totesin että pökälettä ei todellakaan voi kiillottaa, itkin, ja sitten muistin Warlockin. Olisiko puolessa vuodessa kehitys kehittynyt?

aa_game 2012-05-09 14-41-11-35

Sankarit saapuvat

Kyllä vain. Päivitykset ovat täyttäneet aukkopaikkoja ja tekoäly tuntuu ainakin vähän kyvykkäämmältä. Maasto vaikuttaa nyt tuotantoon: aavikko ei esimerkiksi ole paras paikka maatilalle, mutta manankeräämiseen eri kiva. Lisäksi se vaikuttaa liikkumisen lisäksi taisteluun, no kukkulat ainakin. Kursori näyttää nämä bonukset ja miinukset suoraan ruudulla.

Peliin on myös lisätty satunnaistapahtumia. Maasto saattaa täyttyä aarteista tai ehkä Ardaniassa puhkeaa yllättävä epäkuolleiden aamunkoitto. Satunnaistapahtumat saisivat ovat valittava optio.

Loitsuja on enemmän, ja niihin on lisätty maaston muuttaminen. Aavikot voi muuttaa pelloiksi tai pellot aavikoiksi, mutta vielä hyödyllisempää on maaston nostaminen. Uutta viljelysmaata merestä tai vuoristo liikkumisen estämiseksi, mikäs sen mukavampaa.

Hyvin peliin istuva lisäys on myös sankarit. Nämä yhden hengen armeijat osaavat käyttää avukseen asetta, haarniskaa ja taikakalua, joita saattaa löytyä sieltä täältä. Sankareista suosikkini on Monty Pythonilta pöllitty pieni valkoinen jänis, ihan hirveä tappokone.

 

Keijut tukevat kotiin

Päivitysten lisäksi Warlockiin on tehty viisi laajennusta, joista neljä on täysin normikamaa. Kahden euron laajennuksista turhin on Powerful Lords, joka vain lisää kaksi sankaria velhon valinnaiseksi aloitusbonukseksi. Master of Artifacts lisää peliin Create Item -loitsun, jotta uusille sankareille saadaan käteen ja päälle muutakin kuin periaatteet. Ihan kiva ja maksaa vain kaksi euroa, mutta voisi sisältyä päivitykseen.

Kolmella eurolla saa vähän enemmän. Heikompi Power of the Serpents lisää liskoihmiset eli uuden velhon ja muutaman yksikön. Parempi Return of the Elves lisää peliin Arethin ritarikunnan haltijat eli uuden osapuolen arkkimaageineen ja yksiköineen plus parikymmentä uutta loitsua ja rakennusta.

Nämä laajennukset eivät maata mullista. Se homma jätettiinkin sille viimeiselle, jonka olisi voinut julkaista 21.12.2012 ja pelastaa mayaennustajien kasvot.

 

Maailma loppuu

Armageddon lisää peliin maailmanlopun ja lisää sen hyvin. Koko pelin luonne muuttuu rutkasti parempaan suuntaan. Suosittelen vaikeustasoksi Impossiblea.

Aluksi kaikki tuntuu niin rauhaisalta, linnut laulavat ja hirviöt huutavat. Sitten alkaa tulla tulta ja tulikiveä: laava peittää maata, taivaalta tömähtää meteoreja. Oi suuri Krom, armahda lapsiasi!

Ilmastonmuutoksen kanssa oppii elämään (toivottavasti), mutta luonnonmullistuksia tulee ikävä, sillä seuraavana maailmanlopun menussa ovat vieraat toisesta ulottuvaisuudesta, epäinhimilliset dremerit.

Dremerit kiinnittyvät Ardanian todellisuuteen ankkureilla, jotka pitää löytää ja tuhota. Ei ihan helppoa, sillä dremer-yksiköt alkavat kovina ja jatkavat suuntaan ”oneshottaamme kehittyneet, parannellut yksikkösi (tai rakennuksesi) kerralla, zzaapp, kas näin!” Weakness-taialle tuli käyttöä. Mikä hauskinta, dremer-yksiköt keräävät kokemusta automaattisesti vuoro vuorolta.

Onneksi myös Ardanian hirviöt ja muut velhot tajuavat uhan. Valtakunnat saavat diplomatiabonusta yhteisestä uhasta, ja hirviötkin hyökkäävät dremerien kimppuun.

aa_game 2012-05-11 01-33-49-89

Tähtiportin paha veli

Ikävä kyllä dremerien takataskussa on jotain vielä pahempaa kuin pelin ilkeimmät, sitkeimmät yksiköt.  Dremerit saapuvat Ardaniaan dremer-porteilla, orgaanisilla portaaleilla, joita saattaa tömähdellä ihan minne vain. Kun työllä ja tuskalla keräämäni hätäarmeija eteni kohti dremer-ankkuria  ja joukoista riisutulle kotirintamalle ilmestyi kolme dremer-porttia, lausuin painokkaasti sen sanoista kauneimman.

Ensimmäiseksi dremer-portit saastuttavat ympäröivän maaston. Se parantaa dremerien pipit, mutta vahingoittaa kaikkia muita plus lisää rakennusten ylläpitokustannuksia. Viis ihmisistä, mutta ne kulut! Peliin lisätty puhdista maa -loitsu ei ole kestävän kehityksen ratkaisu.

Portit kannattaa vauhdilla tuhota, eikä vain siksi, että niistä sikiää lisää dremerien superyksiköitä. Eikä siksi että ne aika pian buustaavat puolustustaan linnakkeilla. Vaan siksi, että ne ovat epästabiileja. Kun dremer-portti räjähtää, se todella tuhoaa maan ympäriltään. Siinä ei voi liikkua, sitä ei voi korjata, se on ikuinen arpi äiti Ardanian kasvoilla.

Armageddonilla buustattuna Warlock on kuin eri peli. Vaikka tekoäly ei vieläkään ole AI-algoritmin terävin alirutiini, nyt pelissä maistuu raaka haaste. Ardanialla on selkeä deadline, eikä dremer-invaasion torjunta olekaan kakunpala. Iiik, aivan mmmmahtavaa!

Warlock on vielä vähän pikkuisen tyhmä ja kiltti mestarivelhoksi, mutta nyt se on jo mestarikisälli.

 

Nnirvi

 

87

87