Xbox 360 Wireless N

www.xbox.com

Mikään ei aiheuta niin paljon hellasäröä kuin olohuoneen poikki vedetty Xbox 360:n verkkopiuha. Kotirauhan säilyttämiseksi tarvitaan langattomuutta, vaan sitäpä ei ole Xboxissa valmiina.

Xboxissa langattomaan verkkoyhteyteen tarvitaan erillinen Wireless-adapteri, joka kiinnitetään konsolin takapaneeliin. Lähes sadan euron hintaisena se on Xboxin kalleimpia lisälaitteita. Melkoinen hinta muovipalikasta, joka hädin tuskin koostuu muusta kuin pienestä antennista ja USB-liitännästä.

Hintaa sietää surkutella, sillä kallis lisälaite on vaivihkaa muuttunut vanhanaikaiseksi. Vanha Wireless-adapteri ei ymmärrä mitään upouudesta 802.11n-verkkostandardista, joka kaksinkertaistaa langattoman verkon käyttöetäisyyden ja jopa 7-kertaistaa tiedonsiirtonopeudet. Ännäverkkoon tarvitaan ännäadapteri, oikea vähittäishinta 79,90 euroa. Vanhan adapterin omistajat voivat vain surkutella kohtaloaan. Ännäverkkoon siirtyvän on varauduttava muihinkin kustannuksiin, sillä myös muut verkon osat on päivitettävä uuden standardin tasolle. Wireless N -adapterin hyödyt valuvat hukkaan, jos langaton tukiasema lähettää pelkkää vanhan standardin mukaista 802.11g-signaalia.

Ännäverkon hyödyt ovat paperilla ilmeiset, mutta käytännössä niitä voi olla vaikea punnita. Satojen megabittien langaton tiedonsiirtokapasiteetti jää pelkäksi teoriaksi, jos kotiverkko on kytketty internetiin muutaman megabitin laajakaistayhteydellä. Huippunopeita, jopa sadan megabitin laajakaistayhteyksiä on toki saatavilla – ainakin pääkaupunkiseudulla – mutta pelkkään Xbox Live -käyttöön ne ovat täydellisen ylimitoitettuja. Xbox Liven gigatavujen kokoiset elokuvalataukset ovat sitten asia erikseen.

Omalta osaltani Wireless N puolustaa paikkaansa vahvemman signaalin ansiosta. Huushollissani langaton tukiasema ja Xbox sijaitsevat suurin piirtein maksimietäisyydellä toisistaan. Se aiheutti epävakaisuutta ja jopa katkoksia Xbox Live -yhteydessäni. Kuten etukäteen osasin jo epäillä, Wireless N oli (kallis) ratkaisu ongelmaani.

Varovaisia kehuja seuraavat ankarat haukut. Wireless N -adapterin käyttöönotto on sanalla sanoen yhtä teknologisen jargonin täyttämää helvettiä. Ongelmat pedataan jo ohjekirjassa, joka johtaa käyttäjää iloisesti harhaan. Alkajaisiksi adapteria kielletään kytkemästä konsoliin ennen ajurilevyn asentamista. Mutta mikä eteen, kun Xboxin mielestä ajurilevyllä on lukukelvotonta "mixed mediaa"? Ohjekirjassa ei mainita sanallakaan, että Wireless N:n tarvitsemat ajurit sisältyivät jo viime syksyn Xbox Live -päivitykseen. Langattomien verkkojen perusteista ummet lammet jaaritteleva ohjekirja ei myöskään kerro sitä, että adapteri virittyy nopealle 802.11n-taajuudelle vain jos verkko salataan oikeaoppisesti WPA2-protokollalla ja AES-tyyppisellä avaimella. Väärillä asetuksilla Wireless N taantuu vanhalle 802.11g-taajuudelle.

Wireless N suostui lopulta yhteistyöhön, mutta kahden illan säätäminen ei ole ihan sitä, mitä konsolin lisälaitteelta sopisi odottaa. Xbox voisi ylipäätään siirtyä jo 2010-luvulle ja tehdä langattomuudesta konsolin vakio-ominaisuuden. Eihän edes Wii tarvitse erillistä adapteria!

Mikään ei aiheuta niin paljon hellasäröä kuin olohuoneen poikki vedetty Xbox 360:n verkkopiuha. Kotirauhan säilyttämiseksi tarvitaan langattomuutta, vaan sitäpä ei ole Xboxissa valmiina...

Lue koko artikkeli Pelit-lehden tammikuun numerosta tai www.pelit.fi:ssä 3.2.2010.

www.zelda.com/spirittracks

  • Juna kulkee vaan
  • On elämä kuin juna vaan
  • Se aina jatkaa kulkuaan
  • Jos tunnelissa on se pitkään, kaipaa aurinkoon

Kun ensi kertaa kuulin DS:n Zeldan vaihtavan purjehtimisen ja suhteellisen vapaan tutkimusmatkailun raiteilla kulkeviksi höyryvetureiksi, olin pettynyt. Voiko idea toimia muualla kuin junahullussa Japanissa?

Voi toki.

Pikajuna Hyruleen

Vuosisata on kulunut Phantom Hourglassin tapahtumista. Uusi ja uljas Hyrulen kuningaskunta on perustettu, ja demonikuningas Malladuksen kahlitsevaa henkirataa käytetään höyryveturien raideverkostona. Hyrulen paha kansleri haluaakin vapauttaa Malladuksen, joten hän hävittää henkiradat, pirstoo Henkien tornin ja kaappaa prinsessa Zeldan ruumiin Malladuksen hengen käyttöön. Linkin ja henkimuodossa leijailevan Zeldan täytyy palauttaa asiat järjestykseen vierailemalla Hyrulen kolkissa sijaitsevissa temppeleissä.

Linkillä on alusta asti käytössään oma junansa, jolla kiskoyhteys kerrallaan avautuvia henkiratoja pääsee ajelemaan. Aluksi junailu tuntui armottoman rajoitetulta Wind Wakerin ja Phantom Hourglassin purjehdukseen verrattuna, mutta raideyhteyksien avautuessa aloin nähdä valoa tunnelin päässä. Sivuhommana veturikuski voi kuljettaa matkustajia tai tavaraa. Palkkioksi aukeaa uusia henkiratoja ja tarveaineita junan osien päivittelyyn. Armottoman addiktiivista siis.

Junasta jalkautuessa touhu on tuttua kaikille sarjaa ennen pelanneille. Kaupungeissa vieraillaan, luolastoja kolutaan ja ökkömönkiäisiä pistetään turpaan mitä kummallisimmilla vempeleillä. Kaikki Phantom Hourglassista tutut DS:n erikoisominaisuuksia hyödyntäneet temput ovat mukana. Kosketusnäytöllä liikutaan ja huidotaan, kartalle voi tehdä muistiinpanoja ja välillä puhistaan mikkiin esimerkiksi tuulenpyörteiden luomiseksi. Tavaroista omaksi suosikikseni nousi ruoska, joka pulmien ohella toimi taisteluissa miekan kaverina loistavasti.

Ei enää satuprinsessa

Vaikka Zelda-sarja onkin legenda, jäi Phantom Hourglassista parhaiten mieleen vain legendaarisen turhauttava keskusluolasto. Merikuninkaan temppelissä olivat rasitteena niin aikaraja kuin kuolemattomat viholliset, mutta paikka täytyi silti koluta jokaisella visiitillä kaikkien jo käytyjen alueiden läpi ennen uusiin kerroksiin pääsemistä.

Spirit Tracksin Henkien torni toimii Merikuninkaan temppeliä vastaavana keskusluolastona, mutta Nintendolla on kuunneltu palautetta. Kun pelaaja saa tornin paloja takaisin paikalleen, pääsee rappusten kautta kätevästi saman tien uusille alueille, eikä ahdistavasta aikarajasta ole tietoakaan. Vanhat virheet on korjattu jopa niin hyvin, että tornista löytyvät mielenkiintoisimmat ja kekseliäimmät puzzlet. Suurin osa niistä hyödyntää henki-Zeldan taitoa vallata tornia vartioivien aaveritarien haarniskat. Hento neitonen pystyy kookkaan ritarin ruumiissa auttamaan Linkiä pulmissa ja taistelussa, eikä vain odota pelin lopussa pelastajaansa.

Ei Spirit Tracks aivan ongelmaton ole. Junalla matkustaminen on aivan yhtä verkkaista puuhaa kuin purjehdus aikoinaan. Joskus jopa hitaampaa, sillä raiteilla täytyy varoa demonisia kamikaze-junia, koska törmäys aiheuttaa välittömän Game Overin. Lisäksi peliä on vaikea suositella matkapelaamiseksi. Vaikka kehtaisi jutella DS:n mikkiin pelin niin vaatiessa, oli minulla hankaluuksia puhalluskohdissa, sillä peli luuli linja-auton ilmastointia puhallukseksi.

Pienestä napinasta huolimatta Spirit Tracks on ensiluokkainen Zelda-elämys, sillä tunnelma on hieno. Päätarinassa riittää tekemistä ja sivutehtäviä löytyy vaikka kuinka paljon. Yllätyksekseni junailu on paitsi mukavaa, myös mielikuvituksellista, sillä en odottanut pääseväni vedenalaisilla kiskoilla mustekalajahtiin.

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…