fluojn

Pohjalainen, -85 syntynyt innokas peliharrastaja, jonka intohimona on tehdä Let's Play sarja joka ainoasta omistamastaan pelistä siinä järjestyksessä, kun on ne itselleen saanut.

Super Mario Maker 2: Viimeinen naula Wii U:n arkkuun?

Vuonna 2012 julkaistu Nintendon Wii U starttasi kahdeksannen konsolisukupolven hyvissä ajoin. Kone tarjosi Nintendon konsolilla ensimmäistä kertaa HD grafiikkaa, mutta masiinan varsinainen jippo oli sen hervoton tablettiohjain, jonka piti mahdollistaa DS käsikonsoleissa hyväksi havaittu dynaaminen kahden ruudun yhtäaikainen pelaaminen kotisohvalta. Valitettavasti nykyään tiedämme, että konsepti ei ottanut tuulta purjeisiinsa ja lopulta Wii U:n myynnit jäivät aivan katastrofaalisen alhaisiksi, vajaaseen 14:ään miljoonaan.

Syitä voi pohtia loputtomiin, mutta laatupelien puuttumisesta homma ei ainakaan jäänyt kiinni (toki niiden laatupelien verkkainen ilmestymistahti saattoi näytellä jotain roolia). Vain joitakin mainitakseni Zelda: Breath of the Wild, Super Mario 3D World, Smash Bros, Mario Kart 8, Splatoon, DKC: Tropical Freeze ja Bayonetta 2 olivat kaikki arvostelumenestyksiä ja kaiken järjen mukaan niiden olisi pitänyt myös myydä konsoleita, mutta hämmentävästi näin ei kuitenkaan käynyt.

Wii U:n flopin jälkeen moni olisi saattanut veikata Nintendon päivien olleen jo luetut, mutta 2017 yhtiö löi pöytään Switchin, kotikonsolin ja kannettavan hybridin, joka iski kohdeyleisöönsä kuin häkä. Tuskin edes Nintendolla osattiin odottaa niin valtavaa menestystä, jonka masiina on tavoittanut tätä kirjoittaessa alle parissa vuodessa. Switchiä on nimittäin myyty jo yli kaksi kertaa niin paljon, kuin Wii U:ta koko sen viiden vuoden elinkaaren aikana.

Nintendolla ei ymmärrettävästi haluta toistaa samoja virheitä ja siksi Switchille on ilmestynyt tasaiseen tahtiin laatupelejä, eikä vähiten Wii U-käännösten ansiosta. Jo konsolin ensimmäinen menestyspeli, Zelda: Breath of the Wild, oli käytännössä Wii U-konversio ja sitä ovat seuranneet Mario Kartit, Donkey Kongit, Hyrule Warriorsit, Captain Toadit ja Bayonetat. Käytännössä lähes kaikki merkittävät Wii U-pelit on käännetty myös Swithille sen kahden ensimmäisen elinvuoden aikana. Ne joita ei ole käännetty, ovat saaneet yleensä vastineen jatko-osan muodossa. Tästä voidaan päätellä, että suurin osa Wii U-pelaajista on todennäköisesti siirtynyt uuden konsolin pariin viimeistään siinä vaiheessa, kun tieto Miiversen lakkauttamisesta tuli julki.

On kuitenkin yksi peli, joka on pitänyt Wii U-pelaajat vielä kiireisenä Switchin jo vallattua markkinat. Kyseessä on Super Mario Maker, putkimiehen oma kenttäeditori, joka on mahdollistanut jokaisen sohvadevaajan salaiset kenttäunelmat ja myös niiden jakamisen kaiken maailman kanssa. Peli nojaa vahvasti verkossa jaettavaan sisältöön, sillä Nintendon itsensä sisäänrakennettuja kenttiä on vain kourallinen. Loput pelaaja joutuu luomaan itse, tai etsimään netistä. Koska Mario Maker yhteisö on elinvoimainen esimerkiksi Twitchin ja Youtuben ansiosta vielä tänäkin päivänä, ei huolta online supportin menettämisestä ole tarvinnut potea. Ei ennen 2019 helmikuun Nintendo Directiä...

13.2.2019 Nintendo julkisti Super Mario Maker 2:n ilmestyvän Switchille saman vuoden heinäkuussa. Trailerin perusteella vaikka pelin perusidea pysyy samana, mukaan on lisätty todella paljon uusia kenttäeditorityökaluja ja tapoja käyttää niitä. Verkossa välittömästi alkaneen pöhinän perusteella on helppo päätellä, että teokselle riittää ostajia ja näin ollen myös sisällöntuottajia. Super Mario Maker 2:n myötä Wii U tulee menettämään lähes ainoan valttinsa, joka on saanut Nintendon pitämään teoksen serverit pystyssä. Ei ole kovin kaukaa haettua, että pelaajien siirtyessä Switchin maksullisen onlinepalvelun piiriin, on helppo päätös vetää töpseli Wii U:n ilmaisesta verkkopelaamisesta. Näin ollen alkuperäinen Super Mario Maker menettää käytännössä kaiken sisältönsä ja sen jälkeen jäljelle jää vain muutama Nintendon sisäänrakennettu kenttä, sekä editori, joka ei jaksa kauaa huvittaa, jos sisältöä ei voi jakaa.

Heräsin Super Mario Maker 2:n julkistuksen jälkeen itsekin tähän karuun todellisuuteen ja muistin ne lähes 60 hommaamatta jäänyttä SMB Mystery Mushroomia, joita alkuperäisessä Mario Makerissa on toistaiseksi mahdollista avata 100 Mario Challengeissa. Siispä päätin aloittaa eeppisen seikkailun näiden jäljellä olevien sienten poimimiseen vielä kun nämä sada Marion haasteet ovat pelattavissa. Ja tubettajana en näe mitään syytä miksi en jakaisi kokemusta myös katsojille, joten jokaista mysteerisienen pokkaamista seuraa soittolistaan uusi osa. En osaa sanoa, ehtiikö projekti loppuun asti ennen Wii U:n onlinen lakkauttamista, mutta yritys tulee ainakin olemaan hyvä!