fluojn

Pohjalainen, -85 syntynyt innokas peliharrastaja, jonka intohimona on tehdä Let's Play sarja joka ainoasta omistamastaan pelistä siinä järjestyksessä, kun on ne itselleen saanut.

Dead Space: Kauhun läpileikkaus

Tätä kirjoittaessa on kulunut jo viisi vuotta siitä, kun maineikkaan kauhupelisarja Dead Spacen kolmas osa näki päivänvalon. Nykyään tiedämme, että sarja on emoyhtiö Electronic Artsin toimesta laitettu kenties lopullisesti jäihin myyntiodotusten alittumisen vuoksi, mutta ennen tätä kohtalokasta päivää Dead Space ehti laajentua multimediailmiöksi, joka sisälsi pääpelien lisäksi spin offeja, kirjoja ja lyhytelokuvia. Kaiken aloitti vuonna 2008 alkuperäinen Dead Space, joka yhdisteli mestarillisesti Resident Evil 4:n kolmannen persoonan selviytymiskauhua ja BioShockin kerronnallisia elementtejä. Useat pitävät ensimmäistä Dead Spacea yhä avaruuskauhupelien huipentumana.

Tarina alkaa, kun kaivosyhtiö CEC:n kokoama ryhmä lähtee selvittämään, mikä on planeettoja louhivan USG Ishimura-aluksen hätäkutsun takana. Mukana ovat turvallisuuspäällikkö Zack Hammond, tietokone-ekspertti Kendra Daniels ja avaruusinsinööri Isaac Clarke, joista jälkimmäinen on lyöttäytynyt mukaan, koska hänen tyttöystävänsä Nicole Brennan työskentelee kyseisellä aluksella lääkärinä. Mies toimii myös pelin päähenkilönä ja hiljaisena protagonistina. Tehtyään pakkolaskun Ishimuralle, kolmikolle selviää pian asioiden karmaiseva laita. Suurin osa aluksen miehistöstä on kuollut brutaalisti ja muuttunut tämän jälkeen groteskeiksi mutanttihirviöiksi, joita henkiin jääneet kutsuivat nekromorfeiksi. Vaikka Isaacin porukan alkuperäinen suunnitelma oli saattaa Ishimura takaisin käyttökuntoon, päämäärä vaihtuu yllättävän nopeasti pelkäksi selviytymistaisteluksi.

Koska Isaac ei ole mikään sotilas, hän joutuu käyttämään puolustautumiseen erilaisia työvälineitä, kuten plasmaleikkuria ja puhalluslamppua. Myös vihollisten kohtaamisessa täytyy käyttää luovuutta, sillä nekromorfit menehtyvät ainoastaan, jos niiltä leikkaa raajat irti. Mekaniikka tuo yhteenottoihin tiettyä taktisuutta, sillä erilaisia hirmuja on paljon. Asioita monipuolistamassa ovat Isaacin aikaa paikallisesti hetkeksi hidastava Staasis- ja tavaroiden siirtelyyn ja heittelyyn tarkoitettava Kinesismoduuli. Sekä aseita, että moduuleja täytyy käyttää taistelun lisäksi myös kevyiden pulmapähkinöiden selvittämiseksi.

Kekseliään taistelumekaniikan lisäksi Dead Space muistetaan erityisesti sen tiiviistä kauhutunnelmasta. Pelissä ei ole immersiota rikkovia käyttäjähubeja, vaan sekä Isaacin helamittari, että inventaario on integroitu sankarin avaruuspukuun. Myös kaikki keskustelupätkät ja välinäytökset toteutetaan keskeytyksettä. Suurimmat yksittäiset tunnelman nostattajat ovat kuitenkin rytmitys ja äänimaailma. Ishimuran käytävillä saatetaan kävellä yllättävänkin pitkiä aikoja ilman yhtä ainoaa nekromorfikohtaamista, ainoastaan aluksen rungon kolahtelut ja lohduttomat näkymät vihjaavat hirmujen läsnäolosta. Tilanne voi kuitenkin muuttua yllättävän nopeasti, sillä nekrot tapaavat siirtyä paikasta toiseen ilmastointikanavien välityksellä. Sen vuoksi väijytys voi tapahtua milloin tahansa, puzzleja ratkoessa ja jopa avaruuskauppareissun aikana! Taustalla soiva vähäeleinen musiikki alkaa välittömästi pauhata vihollisten hyökättyä, mikä on omiaan luomaan pelaajalle paniikin tuntemuksia. Tilanne kääntyy päälaelleen avaruuden tyhjiössä tapahtuvissa osuuksissa, joissa ilman ääntä suurin osa hyökkäyksistä tulee yllätyksenä.

Dead Space 2:ssa pelaamista muutettiin toiminnallisempaan suuntaan ja sarjan kolmas osa toi mukanaan suojaräiskintää kaksinpelimausteilla. Vaikka kumpikin ovat teknisesti hyviä pelejä ja syvensivät sekä Dead Spacen universumia, että pelimekaniikkaa, niiden tunnelmassa menetettiin jotain merkittävää alkuperäiseen verrattuna. Tämä saattaa olla yksi syy, minkä vuoksi myyntiluvut laskivat jokaisen osan myötä ja EA katsoi Dead Space 3:n kahden miljoonan myyntien olevan aivan liian suhteessa sarjan kehittämiseen laitettuun pääomaan. Tuntien peliyhtiön tämänhetkisen politiikan, tulemme tuskin koskaan näkemään jatkoa tähän avaruuskauhuoopperaan.

Se ei kuitenkaan estä tunnelmoimasta sarjan ensimmäisen osan parissa. Dead Space on yhä erittäin tunnelmallinen ja mukaansa tempaava teos, joten aloitan siitä Youtube-kanavallani Let's Play-sarjan. Ei muuta kuin huone pimeäksi, luurit päähän ja menoksi!

Pelailun soittolista: