fluojn

Pohjalainen, -85 syntynyt innokas peliharrastaja, jonka intohimona on tehdä Let's Play sarja joka ainoasta omistamastaan pelistä siinä järjestyksessä, kun on ne itselleen saanut.

BioShock: Mies valitsee pelityylinsä

Elokuussa 2007 ilmestynyt alkuperäinen BioShock ei juuri esittelyjä kaipaa. Se keräsi pelimediassa lähes kaikki mahdolliset palkinnot, mullisti First Person Shooter-genren ja herätti kiinnostusta taiteellisella tyylillään myös pelikansan ulkopuolella. Millainen peli oli tämä FPS-messias, jonka vaikutteet tuntuvat lajityypissä vahvana vielä nykyäänkin ja mikä teki siitä niin valtavan suositun?

Kuten sen nimikin antaa ymmärtää, BioShock on henkinen jatko-osa ylistetylle kaksiosaiselle System Shock avaruussaagalle. BioShock sijoittuu kuitenkin tiukasti maan päälle, joskin Atlantin valtameren pohjaan, Rapturen kaupunkiin. Pelin päähenkilö Jack joutuu lento-onnettomuuteen tähän dystopiaan vievän majakkasaaren läheisyydessä ja pian mies on sotkeutunut korviaan myöten Rapturen sisällissodan jälkimaininkeihin.

Rapturen kaupunki on varmasti yhtä kuuluisa, kuin siitä kertova pelikin. Tämän nykypäivän Atlantiksen rakennutti 1940-luvulla hallitusten ja uskontojen kontrolliin kyllästynyt liikemies Andrew Ryan, joka salli utopiaansa päästä vain harvat ja valitut. Rapturessa sekä tiede, taide, että teollisuus saivat kukoistaa vapaina ilman eettisiä tai moraalisia ideologioita ja tässä ympäristössä läpimurtoja syntyikin kuin sieniä sateella. Suurin kaikista oli erkoislaatuisista merietanoista uutettu ADAM, joka oikein jalostettuna pystyi muokkaamaan ihmisen DNA:ta kuin muovailuvahaa. Tuloksena oli ihmeparantumisia, yli-inhimillisä voimia ja käytännössä kaikille täydellinen ulkoasu.

Eliksiirillä oli myös kääntöpuolensa. Mitä enemmän Rapturen asukkaat kuluttivat ADAMia, sitä enemmän he ainetta himoitsivat. Lopulta tilanne riistäytyi käsistä seonneiden narkkareiden asettuessa joko ADAM-valmisteita massatuottaneen Frank Fontainen, tai kaupunginjohtaja Andrew Ryanin puolelle. Vuonna 1960 Raptureen astuvalle Jackille vastassa on lähes yksinomaan sisällissodasta selvinneitä narkkeja, mutta myös muutama järjissään oleva asukas. Tärkein on päähenkilöllemme radiosta ohjeita antava Atlas, joka on ottanut Ryania vastustavan liittouman johdon Fontainen kuoleman jälkeen. Alkaa seikkailu kaupungin korruptoituneen perustajan listimiseksi, jonka aikana pelaaja kuljetetaan läpi Rapturen moninaisten kasvojen.

Ytimeltään BioShock on puhdasta First Person Shooteria, jossa ammuskellaan kaikkea liikkuvaa erilaisilla tuliluikuilla. Soppaan heitetään kuitenklin myös ADAMin mahdollistamat Plasmid-voimat, joilla Jack voi esimerkiksi singota kädestään tulta ja heitellä tavaroita ajatuksen voimalla. Näiden kahden lisäksi pelaaja pystyy hakkeroimaan puolustusjärjestelmiä puolelleen, kerätä erilaisia perkkejä antavia Gene Toniceja, käyttää ympäristöä hyödykseen mittelöiden keskellä ja muutenkin vaikuttaa siihen, miten taistelut lopulta käydään.

BioShockista ei voisi puhua mainitsematta Little Sistereitä ja heitä suojelevia ikonisia Big Daddyjä. Little Sisterit ovat Rapturen järjestelmä ADAMin takaisin keräämiseksi kuolleilta narkkareilta. Nämä pikkutytöiltä näyttävät kiiluvasilmäiset olennot eivät itse pysty puolustautumaan, mutta heitä varjelevat Big Daddyt ovat pelin kovimpia vastustajia. Ja heitä vastaan on käytännössä pakko taistella, jos haluaa saada pikkusiskojen ADAMin, jolla Plasmideita ostetaan niitä tarjoavista putiikeista. Tähän liittyykin BioShockin moraalidilemma: pistää söpö pikkutyttö päiviltä maksimaalisen ADAMin saamiseksi, vai pelastaa tämä vaatimattomammilla korvauksilla.

BioShockin menestyksen salaisuus lienee yhdistelmä sen monipuolista pelimekaniikkaa, todella komeaa tapahtumapaikkaa ja yllätyksellistä tarinaa sen puitteissa. Rapturen kaupunki on rakennettu todella yksityiskohtaisesti ja sillä on kerrottavanaan todella monta tarinaa, jos vain jaksaa pitää silmänsä ja korvansa auki. Myös aseiden ja plasmidien moninaiset yhdistelmät takaavat paljon uudelleenpeluuarvoa. Peli määritellään monissa yhteyksissä kaikkien aikojen parhaimpien pelien joukkoon ja väitettä on todella vaikea kumota. Joidenkin mielestä edes sen jatko-osat eivät ole saaneet luotua yhtä suurta vaikutusta, kuin alkuperäinen BioShock.

Mutta kuten tavallista, liikkuva kuva ja kommentaari puhukoot puolestaan. Haluan tarjota nimittäin Let's Play-kanavallani myös tästä pelistä läpäisyn. Toivottavasti monet pelin ystävistä löytävät mukaan! Tässä soittolistan linkki: